عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۷۸۶
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
یک کارشناس مذهبی، کرامت،‌ تعبّد، ولایت‌مداری و نیز هجرت به قصد امام را از شاخص‌ترین ویژگی‌های احمد بن موسی الکاظم علیه‌السلام معرفی کرد.

عقیق: حجت‌الاسلام سیدجلال موسویان در گفت‌وگویی به مناسبت شهادت حضرت احمد بن موسی الکاظم علیه‌السلام گفت: حضرت احمد بن موسی ملقب به شاهچراغ فرزند ارشد امام کاظم علیه‌السلام با کنیه ابوعبدالله است. ایشان تقریباً در سال 201 ه.ق یعنی پس از ورود امام رضا علیه‌السلام به ایران، وارد سرزمین ما شدند. آن بزرگوار دارای شخصیتی ممتاز در عصر خویش بود. به قدری کرامت را از پدر بزرگوار خویش آموخته بود که  به بزرگواری و کرَم شهرت داشت. عالمان رجالی و محدثان بزرگوار از ایشان به نیکی یاد و احمد بن موسی را فردی موثق و کریمِ بزرگوار معرفی کرده‌اند. 

وی افزود: از مرحوم شهید آیت‌الله دستغیب نقل شده که باب‌الحوائجِ خانواده امام کاظم علیه‌السلام حضرت شاهچراغ هستند. هرکه در خانه ایشان برود، دست خالی بر نمی‌گردد. 

موسویان با اشاره به بصیرت و بزرگ‌منشی احمد بن موسی علیه‌السلام نسبت به جایگاه خاندان وحی گفت: دوران امامت امام رضا علیه‌السلام با فتنه‌هایی تاریک همراه بود، به‌گونه‌ای که به راحتی در اصل امامت اهل بیت علیهم‌السلام تشکیک می‌کردند. "علی بن حمزه بطائنی" از جمله افرادی بود که به امام کاظم (ع) خیانت کرد؛ وجوهات را گرفت و پس از شهادت حضرت گفت امام زنده است. واقفیه از کنار این ماجرا شکل گرفت و سبب شد عده‌ای در امامت امام هفتم متوقف شوند و امامت امام رضا(ع) را قبول نکنند. تعدادی هم به‌سوی جناب احمد بن موسی(ع) روی آوردند و گفتند تو امام ما هستی؛ اما ایشان سخت بر آشفت و فرمود من امام نیستم بلکه برادرم علی بن موسی الرضا(ع) امام بر حق است. بعد مردم را در خانه امام رضا (ع) آورد و با ایشان بیعت داد. وی با اینکه بزرگ‌تر از امام رضا (ع) بود، اما خم شد و دست امام را بوسید و فرمود من شیعه علی بن موسی الرضا (ع) هستم. 

این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: بنابراین کرامت،‌ تعبّد، ولایت‌مداری و نیز هجرت به قصد امام، از شاخص‌ترین ویژگی‌های جناب احمد بن موسی (ع) شناخته می‌شود.  

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین