عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۳۶۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲
با رعایت دستور العمل های بهداشتی:
مراسم عزاداری سالار شهیدان در دهه اول محرم در حرم‌های اهل بیت (ع) کشورمان با رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

عقیق:حرم‌های اهل بیت (ع) در کشورمان همزمان با آغاز ماه عزای سرور و سالار شهیدان برنامه‌های مختلف حضوری و مجازی و البته با رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی تدارک دیده‌اند.

این برنامه‌ها از بعد از ظهر امروز با اهتزاز پرچم عزا بر فراز گنبد‌های نورانی امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، حضرت احمد بن موسی الکاظم (ع) و آستان‌های امامزادگان سراسر کشور آغاز می‌شود.

حرم امام رضا (ع)

آیین تعویض پرچم گنبد نورانی و پوش ضریح مطهر امام رضا (ع) از ساعت ۱۷ امروز دوشنبه ۱۸ مرداد‌ماه آغاز و برنامه‌های عزاداری پس از این مراسم رسماً آغاز می‌شود.

این ویژه برنامه‌ در حرم مطهر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از امروز ١٨ مرداد مصادف با ٢٩ ذی‌الحجه با اجرای آیین سنتی «اذن عزا» آغاز می‌شود. برنامه پس از برگزاری آیین تعویض پرچم گنبد مطهر از ساعت ١٧:٣٠ در صحن انقلاب اسلامی برگزار و در ادامه به ۶٠ هیأت نمونه به نیابت از سایر هیأت‌ها پرچم متبرک آستان قدس رضوی اهدا می‌شود.

برنامه عزاداری هرشب بعد از نماز مغرب و عشاء با قرائت زیارت امین‌الله و سخنرانی و مرثیه‌سرایی به مدت ده شب در صحن جامع پیامبر اعظم (ص) برگزار می‌شود.

برگزاری آیین سنتی «صلات» با حضور خدام حرم مطهر رضوی در روز اول محرم، مراسم شیرخوارگان حسینی در روز چهارم محرم، مراسم احلی من العسل در روز ششم محرم، ویژه برنامه شب تاسوعای حسینی، نماز ظهر عاشورا، خطبه‌خوانی شب عاشورا، مراسم هیأت عالم آل محمد(ص)، اجتماع عزاداران در صحن پیامبر اعظم(ص) در روز عاشورا و همچنین ویژه برنامه شام غریبان، از مهمترین برنامه‌های دهه اول محرم است که در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار خواهد شد.

در این ایام، مدرسه میرزا جعفر با اجرای برنامه‌هایی همچون مراسم دعای کمیل، ندبه و توسل و عزاداری پذیرای زائران و خادمان امام رئوف خواهد بود.

آیین نقاره‌زنی از جمله مراسم‌های کهن حرم امام رضا (ع) است که هر روز هنگام طلوع و غروب آفتاب و در جشن‌ها نواخته می‌شود که مراسم در ماه های محرم و صفر تعطیل است. همچنین آخرین مراسم نقاره‌نوازی بامداد امروز در حرم برگزار شد و بعد از ماه صفر از سر گرفته خواهد شد.

مراسم غبار‌روبی ضریح مطهر امام هشتم هم امروز با حضور جمعی از خادمان، علما و مسئولان حرم رضوی برگزار شد.

با توجه به شیوع کرونا و به منظور رفاه حال زائران و مجاوران امام رضا (ع)، ورزشگاه بزرگ امام رضا (ع) مشهد هم آماده برگزاری مراسم عزای امام حسین (ع) شده و این ورزشگاه به حسینیه ای بزرگ تبدیل شده است.

اجرای برنامه‌های تعزیه‌خوانی، تئاتر آیینی، آیین دمامه‌زنی همراه با مداحی و ویژه برنامه کودکان حسینی از جمله بخش‌های عزاداری در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد است.

حرم حضرت معصومه (س) 

حرم نورانی کریمه اهل بیت (ع) هم برنامه‌های مختلفی برای ایام محرم تدارک دیده است که شامل تلاوت قرآن، سخنرانی، مرثیه‌سرایی و برنامه‌هایی مانند بفرمایید روضه، نفس تازه می‌کنیم، مسابقه کشتی نجات و برنامه‌های روزانه عزاداری است.

آیین تعویض پرچم از ساعت ۱۸:۳۰ امروز دوشنبه ۱۸ مرداد‌ماه در حرم مطهر برگزار و پس از آن برنامه‌های عزاداری رسماً آغاز می‌شود. در این برنامه حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم سخنرانی و رضا تحویلدار مرثیه‌سرایی می‌کند.

برنامه عزاداری دهه اول هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجت‌الاسلام میرباقری و مرثیه‌سرایی عباس حیدر‌زاده و علی حسینی‌نژاد برگزار می‌شود و این برنامه‌ از شبکه قرآن، شبکه قم، رادیو معارف و رادیو قم به همراه صفحات آستان در فضای مجازی به صورت زنده و مستقیم پخش می‌شود.

این آستان نورانی در طول روز هم برنامه‌های عزاداری در نظر گرفته که پیش از ظهر، بعد از نماز ظهر، پیش از مغرب و بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

ویژه برنامه بفرمایید روضه ویژه خدام، کارکنان و خادمان افتخاری خواهر است که در دهه اول محرم از ساعت ۷:۳۰ در صحن صاحب‌الزمان روبروی کفشداری ۱۲ برگزار می‌شود. همچنین برنامه دیگری با عنوان نفس تازه می‌کنیم در روز‌های ۱ تا ۸ محرم در همین مکان از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱ و از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۳ برگزار می‌شود.

آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

این آستان نورانی هم برنامه‌های مختلفی تدارک دیده که در دهه اول ماه محرم به صورت حضوری و مجازی برزگار می‌شود.

برنامه‌های حرم سید‌الکریم از امشب دوشنبه  ۱۸ مردادماه مقارن با شب اول محرم آغاز و تا چهارم شهریورماه به مدت ۱۸ شب برگزار می‌شود. این مراسم بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین ضوابط اعلام شده از سوی ستاد مدیریت بحران آستان مقدس با سخنرانی حجت‌الاسلام عظیمی و مرثیه‌خوانی حاج حمیدرضا خدام برپا خواهد شد.

همچنین ویژه برنامه دیگری از روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد‌ماه مصادف با روز اول ماه محرم تا صبح روز عاشورا از ساعت ۷ صبح همراه با سخنرانی حجت‌الاسلام عبدالله و مرثیه‌خوانی و قرائت زیارت عاشورا توسط ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت برگزار می‌شود.

حرم شاه چراغ (ع)

آیین تعویض پرچم گنبد حرم شاه چراغ (ع) از ساعت ۱۸ امروز برگزار و مراسم عزاداری بعد از این برنامه آغاز می‌شود. در این برنامه سعید خائف پناه به مرثه‌سرایی می‌پردازد و برنامه عزاداری بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجت‌الاسلان بدیعی و مرثیه‌سرایی امیر یقتین برگزار می‌شود.

برنامه عزاداری ۱۰ شب اول محرم با سخنرانی حجج اسلام بدیعی، فرهنگی و مؤیدی و مرثیه‌سرایی نجف روستا، جعفر علیزاده، سیدمصطفی موسوی نژاد، فاطمی امجد و دیگر مداحان برگزار می‌شود.

مراسم زیارت عاشورا هم هر روز از ساعت ۶ صبح در این آستان نورانی برگزار می‌شود.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین