عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۶۴۳
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
دعوت به زندگی:
قرآن و دعا به‌ خصوص در سه ماه رجب، شعبان و رمضان باید مورد بازخوانی قرار بگیرد تا از متن آنها، مدل معنویت اسلامی و معنابخشی دین‌محور در سبک زندگی را کشف و استخراج کنیم.

عقیق:حجت الاسلام و المسلمین محمد شیخ الاسلامی، رئیس میز سبک زندگی و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در گفت‌وگویی با تأکید بر ضرورت بازخوانی قرآن و ادعیه در جهت کشف مدل معنویت اسلامی اظهار داشت: برای پرداختن به معنویت و بهره بردن از آن در زندگی، نیازمند منابعی هستیم که برای انسان ایجاد معنا کند.

او تصریح کرد: اگر معنا در زندگی انسان از دست برود، جهت‌گیری‌ها و هدف‌گیری‌ها او را به پوچی می‌رساند و این، مسئله‌ای است که در اعمال عبادی نیز آن را مشاهده می کنیم. چنانکه برخی افراد به نماز مشغول هستند اما چون معنایی از آن به دست نمی‌آورند و ادراکی از معنای اعمال عبادی ندارند، در انجام آن نیز گاهی دچار تردید می‌شویم.

رئیس میز سبک زندگی با اشاره به اینکه برخی افراد به دلیل نداشتن معنا در اعمال عبادی، آن را از سبک زندگی خود را حذف کرده‌اند، خاطرنشان کرد: اگر معنای اعمال عبادی از متن دین نباشد، آسیب‌های جدی در زندگی به همراه دارد.

 

شیخ الاسلامی با بیان اینکه معناسازی‌های غلط باعث می‌شود اعمال عبادی ثمره و نتیجه‌ای که باید را نداشته باشند، اظهار داشت: امروز دیده می ‌شود بسیاری از افرادی که بنای معناسازی برای اعمال عبادی را دارند، مفاهیمی جدا از متن قرآن و ادعیه برای آن تعریف می‌کنند. به عنوان مثال گفته می‌شود نماز باعث باز شدن محل چاکراها می‌شود و با این رویکرد سعی می‌کند معنایی برای نماز پیدا کنند.

او ادامه داد: این در حالی است که اگر بخواهیم معناهای درست را برای معنویت دینی پیدا کنیم، مهمترین منبع قرآن و ادعیه ماست؛ از این جهت بر قرآن تأکید می‌شود که منبع اصلی و رسمی دین ماست و ادعیه و زیارات نیز حقیقت ناب ارتباط انسان با خداست.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، معنویت اسلامی را معنویت خدامحور معرفی کرد و گفت: اگر بخواهیم به دنبال معناسازی درست برای زندگی روزمره باشیم و کسب معنویت دقیق و خدامحور داشته باشیم، باید به سراغ قرآن و ادعیه برویم، چراکه در غیر این‌صورت امکان انحراف جدی وجود دارد؛ چنانکه نمونه آن را در میان بخشی از جوانان مشاهده می‌کنیم.

شیخ الاسلامی تصریح کرد: برای معنادهی به اعمال عبادی باید به دنبال کشف معناها از قرآن و ادعیه باشیم وگرنه به گرداب آسیب‌هایی وارد می‌شویم. به این ترتیب باید قرآن و ادعیه را بازخوانی کنیم تا از متن آنها مدل معنویت اسلامی و معنادهی دین‌محور را کشف و استخراج کنیم.

رئیس میز سبک زندگی بر ضررورت استفاده بهینه از سه ماه رجب، شعبان و رمضان تأکید کرد و ادامه داد: این سه ماه فرصت مغتنمی برای دوره عبادی است و دارای ادعیه‌ای است که می‌تواند معنادهی به عبادات را اوج و مفهوم والا دهد.

او خاطرنشان کرد: اگر در این سه ماه به مسئله معنابخشی از متون دعا پرداخته شود، می‌توانیم جهش معرفتی در عرصه معنویت پیدا کنیم.

در فیلم زیر، بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد شیخ الاسلامی، رئیس میز سبک زندگی و معاونت مهر دفتر تبلیغات اسلامی را مشاهده می‌کنید.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین