کد خبر : ۱۲۱۱۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
گزارشی از چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن بانوان:

درخشش بی سر و صدای بانوان نخبه قرآنی

چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان از اول دی ماه به مدت سه روز صبح ها از ساعت ۹ الی ۱۲ در حوزه هنری تهران برگزار شد.

عقیق:سمانه نوری زاده قصری: چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم دیروز به ایستگاه پایانی خود رسید. این مسابقات در بخش بانوان صبح‌ها از ساعت ۹ الی ۱۲ ظهر بدون پوشش رسانه‌ای زنده و پخش از رادیو و تلویزیون در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار شد. چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن بانوان در حالی برگزار شد که شرکت کنندگان در رشته‌های حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل، قرائت، ترتیل و دعاخوانی از اول دی ماه الی سوم دی ماه به رقابت پرداختند. علاوه بر آن رشته مدیحه سرایی و تواشیح نیز چندسالی است به دلایل نامعلوم از بخش رقابت‌های بانوان به کلی حذف شده است.

درخشش بی سر و صدای بانوان نخبه قرآنی

با وجود شیوع سویه جدید کووید ۱۹ «اومیکرون» و محدودیت تبلیغات در بخش بانوان، اما در مقایسه با مسابقات برادران، استقبال گرم‌تری از مخاطبان و قرآن دوستان را شاهد بودیم. به نحوی که مادران با فرزندان خردسال خود در سالن حاضر می‌شدند و به تلاوت قرآن گوش فرا می‌دادند. همچنین در تمام حوزه‌ها و همه فعالیت‌های اجرایی مسابقات قرآن در ساعات برگزاری مسابقات بانوان از بانوان فعال و متخصص همان عرصه استفاده شد.

نکته جالب توجه اینکه در طول چند روز برپایی مسابقات قرآنی بانوان تقریباً هیچیک از بانوان مسئول در نهادهای مختلف دولتی و انقلابی حضور پیدا نکردند و تنها در شب اختتامیه این دوره از مسابقات زهره الهیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی برای اهدای جوایز بانوان نخبه قرآنی حضور پیدا کرد.

درخشش بی سر و صدای بانوان نخبه قرآنی

گفتنی است این دوره از مسابقات با ۱۵ داور در بخش بانوان چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم برپا شد. خانم‌ها «ایمان صحاف» به عنوان رئیس هیئت داوران و «وجیهه شیخ فرشی» ناظر هیئت داوران بودند و «مرضیه دیانی» و «اعظم اسکندری» در رشته تجوید، «پرنیان عطابخش» و «صدیقه بارانی» در رشته لحن، «سمیه هیبتبان» و «هاله فیروزی» در رشته صوت، «فهیمه گلپایگانی» و «سیده فاطمه میرقیاسی» در رشته وقف و ابتدا، «زهرا عساکره» و «مائده ادیب زاده» در رشته حفظ، «فاطمه سادات حسینی فر» به عنوان هادی حفظ و «الهام ماندگارمهر» و «نجمه شبانی قهرودی» در رشته حفظ استقامتی، داوری این دوره از مسابقات را برعهده داشتند.

یک دعاخوان نمی‌تواند به راحتی قاری قرآن شود

معصومه حسن‌خانی، داور دعاخوانی در چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متسابقان باید همت گمارند و پی‌گیر آموزش صحیح دعاخوانی باشند و از طریق پایگاه‌های اطلاع رسانی، دوره‌های قبلی مسابقات را مرور کنند و ببینند متسابقان در دوره‌های گذشته چه ایراداتی داشتند و قرائت‌ها چطور بوده است. مخصوصاً در بخش دعاخوانی، چون بخش نوینی است آیتم‌های آن با صوت و لحن و تجوید خیلی فرق دارد و باید به این چالش‌هایی که در دعاخوانی وجود دارد، دقت کنند، آیتم‌ها را بخوانند و گوش فرادهند و اجرا کنند.

وی اظهار کرد: علاقه‌مندان به این رشته برای آموزش باید نزد افرادی که دعاخوان هستند بروند. قاریان قرآن با تلاوت کننده دعا کارشان متفاوت است به همین دلیل یک قاری قرآن شاید دعاخوان شود، اما یک دعاخوان نمی‌تواند به راحتی قاری قرآن شود، چون تفاوت اجرا زیاد است و به همین علت باید به آیتم‌های دعاخوانی اشراف پیدا کنند.

حسن خانی بیان کرد: شرکت کنندگان در رشته دعاخوانی بهتر است، دعا را حتماً با ترجمه بیاموزند، چون ترجمه تأثیر زیاد در شنیدن آیات و فرازهای دعا دارد و عامل مؤثر در جذب مخاطبان است.

سطح‌بندی داوران چالش‌ها در زمینه داوری را به حداقل رسانده است

صدیقه بارانی، داور لحن در چهل‌و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: در این بخش مسابقات از سطح کیفی خوبی برخوردار بوده و شرکت‌کنندگان با آمادگی کافی در مسابقه حاضر شده‌اند و با توجه به اینکه امسال مسابقات به صورت حضوری برگزار شد، انگیزه بیشتری در شرکت کنندگان ایجاد کرد.

وی اظهار کرد: اصل و اساس داوری، عدالت است و ما نیز سعی می‌کنیم عدالت را مد نظر قرار دهیم تا بهترین داوری را داشته باشیم.

بارانی که رتبه سطح یک رشته لحن را در آزمون سطح بندی داوران کسب کرده است، عنوان کرد: سطح بندی داوران قرآن و برگزاری دوره‌های آموزشی، موجب یکسان سازی داوری‌ها شده و چالش‌ها به حداقل رسیده است هرچه مطالب مربوط به داوری به روزرسانی شود از چالش‌ها در این زمینه کاسته می‌شود.

وی افزود: یکی از معضلاتی که برای شرکت کنندگان وجود داشت و موجب اعتراضات مختلف می‌شد، اعمال سلیقه در داوری‌ها و یکسان نبودن اختیارات داوران در نمره دهی بود، اما با توجه به اینکه سطح داوری‌ها علمی‌تر و به روزتر شده، داوران در هر رشته علمشان را به مشارکت می‌گذارند و داوری‌ها عادلانه‌تر شده است.

داور لحن در چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم تصریح کرد: شرکت کنندگان در مسابقه در تمامی رشته‌های ترتیل، دعاخوانی، قرائت تحقیق، حسن حفظ و حفظ ۲۰ جز قرآن کریم از نظر سطح لحن داوری می‌شوند و به آن‌ها امتیاز تعلق می‌گیرد.

هدف از برگزاری مسابقات کسب معرفت بیشتر در محضر قرآن است

حوریه عقبایی، عضو حقیقی ستاد عالی مسابقات، داور و مدرس قرآن در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با برگزاری چهل‌و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: مزیت مسابقات در این دوره نسبت به سال‌های گذشته که به صورت غیرحضوری برگزار می‌شد، این است که به صورت حضوری برگزار می‌شود، هرچند برگزاری غیر حضوری مسابقات نیز مزایایی داشت، اما هدف ما انس با قرآن و الفتی است که بین شرکت کنندگان به وجود می‌آید و در قسمت حضوری به این مسأله نائل می‌شویم؛ یعنی متسابق وقتی در مسابقه حضوری شرکت می‌کند همه ابعاد را بررسی می‌کند و از صبح در سالن مسابقات حضور می‌یابد و انس بیشتری با قرآن پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: سال گذشته شرکت کنندگان برای حضور در مسابقه به استودیو می‌رفتند و در آنجا با آنها ارتباط داشتیم و مسابقات داوری می‌شد، اما وقتی مسابقات حضوری برگزار می‌شود، شرکت کنندگان از استان‌های دیگر با هم آشنا می‌شوند، چون هدف فقط برگزاری مسابقه نیست بلکه می‌خواهیم بعد از برگزاری مسابقه ببینیم چه تحولی در شرکت کننده ایجاد شده است و درواقع در مسابقات سعی می‌کنیم به شرکت کنندگان روابط عمومی و دوست‌یابی را یاد دهیم و این از مزایای برگزاری مسابقه حضوری است.

عقبایی عنوان کرد: تغییر دیگر که امسال در برگزاری مسابقات صورت گرفت، در نظر گرفتن مرحله مقدماتی بود که باعث شده افرادی که حد نصاب نمره قبولی را کسب می‌کنند به مرحله نهایی راه یابند. ان شاءالله در مسابقه بین‌المللی هم شاهد برگزاری آن به صورت حضوری باشیم. شاید در شیوه برگزاری غیر حضوری مسابقات در هزینه‌ها صرفه جویی شود، ولی هدف از برگزاری مسابقات کسب معرفت بیشتر در محضر قرآن است که با برگزاری مسابقات به صورت حضوری این امر بهتر امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: حسن برگزاری مسابقات به صورت غیر حضوری نیز این بود که خانواده‌ها را درگیر می‌کرد و وقتی شرکت کنندگان از منزل در آزمون شرکت می‌کنند همه افراد خانواده در جریان این مسابقه قرار می‌گیرند و انس با قرآن در منزل شکل می‌گیرد.

عضو حقیقی ستاد عالی مسابقات تصریح کرد: برخی شرکت کنندگان فقط در مسابقه شرکت می‌کنند؛ یعنی به اینکه خود را از نظر علمی و آموزشی تجهیز کنند کمتر توجه می‌کنند و ما تاکید می‌کنیم که هم مسئولان و هم متسابقان به بخش آموزش بیشتر توجه کنند با توجه به اینکه افراد با شرکت در کلاس‌های آموزشی آنلاین و مجازی آشنایی پیدا کرده اند، لذا شرکت در این کلاس‌ها راحت تر است و می‌توانند با اساتید در استان‌های مختلف ارتباط برقرار کنند و از دوره‌های آموزشی بهره مند شوند.


ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پربحث ها
پرطرفدارترین عناوین