عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۵
حجت الاسلام حسینی قمی عنوان کرد:
حجت‌الاسلام حسینی قمی می‌گوید امروزه اتلاف وقت و کارهایی که نه خیر دنیا و نه خیر آخرت دارد، فراوان انجام می‌دهیم.

عقیق:حجت‌الاسلام حسینی قمی در ادامه‌ی بیان شرح نهج‌البلاغه در شبکه قرآن گفت: نامه 69 نهج‌البلاغه اختصاص به نامه امیرالمؤمنین به یکی از شیعیان آن حضرت یعنی حارث حمدانی دارد. حضرت در این نامه نزدیک به 20 موعظه بیان می‌فرماید.

وی افزود: در یکی از فرازها می‌فرماید "وَ اقْصُرْ رَأْیَکَ عَلَى مَا یَعْنِیکَ" یعنی اندیشه‌ات را در امورى که به کارت می‌آید مشغول کن؛ به این معنا که دنبال کارهایی باش که به سود تو باشد. با این مضمون در سایر فرمایشات امیرالمؤمنین فراوان داریم. بر این اساس نباید دنبال کارهای بیهوده باشیم. امروزه اتلاف وقت و کارهایی که نه خیر دنیا و نه خیر آخرت دارد، فراوان انجام می‌دهیم.گاهی افراد می‌گویند اوقات بی‌برکت شده است. اینطور نیست بلکه وقت‌های بیهوده ما فراوان است.

حجت‌الاسلام حسینی قمی گفت: یک روزمان را محاسبه کنیم به چه کارهایی مشغولیم که سبب می‌شود چیزی نصیب‌مان نشود. به عنوان مثال یک عده به فضاهای مجازی اعتیاد پیدا می‌کنند و یا ساعت‌ها به تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها می‌پردازند. عیبی ندارد؛ انسان تا یک حدی نیاز به سرگرمی دارد، اما تا چه حد سر خودمان را گرم کنیم و چه اندازه نیاز به سرگرمی داریم؟ تکرار فیلم‌ها و پخش انواع مسابقات فوتبال داخلی و خارجی زیاد شده است. از سوی دیگر بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای دردسر شده است. برخی از خانواده‌ها شکایت داردند که شوهر ما چندین ساعت در بازی‌های مجازی هستند. در حالات بزرگان می‌خوانیم وقتی قصد تفریح بین کارهای‌شان داشتند، فقط مدل کارشان را تغییر می‌دادند؛مثلاً به شعر می‌پرداختند؛ اشعار بسیار زیبایی هم از آب در می‌آمد. امروز متأسفانه در جامعه ما به ویژه بین جوانان، فعالیتشان هیچ محصولی ندارد. یک جوان به جای آنکه خودش را مشغول علم و دانش و فضائل اخلاقی کند و کلاً کارهایی انجام دهد که سبب آبادی آخرتش شود،‌ به مشغولیت‌های باطل می‌پردازد. پس جمله امیرالمؤمنین علیه‌السلام که فرمود " اندیشه‌ات را در امورى که به کارت می‌آید مشغول کن" خیلی عمق دارد.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین