عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۰۷
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
با توجه به گران شدن هزينه حج و عدم توانايي برخي افراد در پرداخت ما به التفاوت آن، حكم آن را در ذیل از نظر آیت الله مکارم می خوانیم
عقیق:با توجه به گران شدن هزينه حج و عدم توانايي برخي افراد در پرداخت ما به التفاوت آن، حكم موارد ذيل را مرقوم فرماييد: الف: افرادي كه سالهاي گذشته به محض احساس استطاعت ، بلافاصله ثبت نام كردند و اكنون نوبت آنها فرا رسيده و لي در حال حاضر توانايي پرداخت مابقي هزينه حج را ندارند؟ آيا لازم است در نوبت بمانند تا توانايي مالي پيدا كنند؟

ب: افرادي كه سالهاي گذشته با وجود استطاعت مالي، ثبت نام را به تأخير انداخته و سالهاي بعد ثبت نام كرده و اكنون نوبت آنها فرا رسيده ولي در حال حاضر توانايي پرداخت مابه التفاوت را ندارند؟ آيا لازم است در نوبت بمانند تا توانايي مالي پيدا كنند؟

ج: افرادي كه سالهاي گذشته با وجود استطاعت مالي، ثبت نام را به تأخير انداخته و در سالهاي بعد ثبت نام كرده اند و اكنون نوبت آنها فرا رسيده و توانايي پرداخت مابه التفاوت را دارند ولي در حال حاضر مخارج ازدواج فرزند و يا تهيه جهزيه و امثال آن را بايد تأمين كنند كه اولويت پيدا كرده است و با رفتن به حج نمي توانند آنها را انجام دهند؟

پاسخ آيت الله مكارم: الف: چنين افرادي مستطيع نمي باشند و مي توانند نوبت خود را به ديگران واگذار نمايند به شرط آنكه مطابق مقررات باشد؛ مگر اين كه اميد داشته باشند در آينده مي توانند با آن مشرف شوند.

ب: با توجه به اين كه حج برآنها مستقر شده، لازم است همچنان در نوبت بمانند تا توانايي تشرف پيدا كنند. و اگر مي توانند از طريق وام به حج بروند و در فشار شديد واقع نمي شوند، لازم است اقدام نمايند.

ج: هر چند حج بر گردن آنها مستقر شده و بايد انجام دهند ولي اگر فعلاً به عسر و حرج مي افتند مي توانند تشرف به حج را به تأخير بيندازند.

منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین