عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
سبک زندگی فاطمی به روایت سیدمحمدباقر علم الهدی«۱»؛
جامعیت حضرت زهرا(س) به اندازه ای است که از سوی پروردگار، پیامبراکرم(ص)، اهل بیت(ع) و صحابه مورد مدح، تمجید و ستایش قرار گرفته است.

عقیق:حضرت صدیقه کبری سلام‌الله علیها الگوی برجسته و شایسته ای برای زنان و مردان در همه تاریخ و جغرافیای جهان است؛ الگویی که تأسی به آن نه‌تنها آثار رنج و زحمت را از زندگی‌ها بیرون می‌برد، بلکه منشأ خیرات و برکات زیادی برای زندگی فردی و اجتماعی ما خواهد بود. در این میان، الگو بودن آن حضرت نکته‌ای نیست که تنها شیعیان به آن اذعان داشته باشند، بلکه وقتی منابع تاریخی و روایی را بررسی می‌کنیم با نمونه‌های بسیاری مواجه می‌شویم که حتی علمای غیر شیعی اعم از دانشمندان اهل سنت و حتی بزرگان مسیحیت و سایر ادیان به آن اشاره کرده‌اند.

آن حضرت در هر مرحله از زندگی خود به نوعی رفتار می‌کردند. گاهی در نقش دختر کاملی برای پدر خود حاضر بودند و نقش فرزندی را به نحوی ادا می‌کردند که پیامبر صلی‌الله علیه و آله به ایشان لقب «ام ابیها» را دادند. یعنی فرزندی که از شدت دلسوزی و وفاداری و مهربانی نسبت به پدر خود، مانند مادر و پدر است. زمانی در نقش همسری برای حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام بودند. آن هم همسری کامل، دلسوز، وفادار، مؤمن و دارای جمیع خصلت‌های نیکو و پسندیده‌ای که در زندگی اسلامی باید مورد توجه قرار بگیرد.از سوی دیگر گاهی در نقش مادری ظاهر می‌شدند و نمونه کامل از مادری هستند که می‌توانند فرزندان خود را به بهترین وجه ممکن تربیت کنند. چه فرزندان پسر و چه فرزندان دختر خود را، به طوری که هر کدام از آن‌ها بهترین و کامل‌ترین انسان‌های روی زمین هستند و خود، سرمشقی برای مردم تاریخ شده‌اند.در یک دوره‌ای هم حامی امامت بودند. ایشان به نحوی از امام زمان خود، دفاع کردند که مردان آن روزگار و بلکه همه تاریخ باید دفاع از امام زمان را از آن بانوی مکرم فرا بگیرند. ایشان گاه با سخنرانی و خطابه کار را پیش می‌بردند و نمونه آن خطبه جامع و پندآموز فدکیه است. در شرایطی هم جان خود و فرزندی که باردار بودند را برای دفاع از حق و دفاع از امام به خطر انداختند تا جایی که این فداکاری و ایثار منجر به شهادت ایشان و فرزندشان شد.

در حدیثی از سوی حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌خوانیم که: «حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها الگوی کاملی برای من هستند.» وقتی ایشان از بانوی مکرم اسلام الگو می‌گیرند، جای بحث و شکی باقی نمی‌ماند که همه مردان و زنان مؤمن ایشان را الگو و سرمشق خود قرار بدهند.

شأن و منزلت حضرت زهرا سلام‌الله علیها، جایگاه رفیعی است که از درک ما فراتر رفته است. البته ما می‌توانیم از این فضیلت‌ها استفاده کنیم و تا حدی که می توانیم خودمان را شبیه ایشان کرده و مانند آن بزرگوار زندگی کنیم.به مناسبت فرارسیدن ایامی که منسوب به آن حضرت است، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی استاد حوزه علمیه تهران از رهگذر تبیین سبک زندگی فاطمی، مطالبی درخصوص فضائل و خصائص آن حضرت با عنوان الگوی برتر مطرح می کنند و مطالب آن تقدیم مخاطبان می‌شود. آنچه در این بخش خواهید خواند بخش نخست این سلسله مطلب است:

سلسله بحث‌هایی که در ایام شهادت حضرت صدیقه کبری (س) محضر مخاطبان تقدیم می شود در ارتباط با جایگاه قدسی و الگوی برتر بانوان عالم حضرت فاطمه زهرا (س) است. اما در مقدمه باید عرض شود در جهان بشریت، همواره نیمی از انسان ها را قشر تاثیرگذار و تعیین کننده بانوان تشکیل می دهند. از نگاه دین و گزاره های اسلام زن همانند مرد موجودی باارزش، قابل رشد و قابلیت رسیدن به جایگاه رفیع انسانی را دارد گرچه در طول زمان زنان همواره مظلومانه زندگی کردند و هر روز به شکلی جاهلیت های مختلف درباره آنان اعمال شده است چه در زمان جاهلیت قبل اسلام و چه در حال حاضر که شاهد جاهلیت مدرن هستیم.

در جهان متمدن غیر دینی تنها بانوان در مسیر امیال شهوانی و اهداف شیطانی و درآمدهای اقتصادی قرار می گیرند در حالی که در مکتب اسلامی دین جایگاه ویژه ای را برای بانوان قائل شده است و ارزش های الهی و حقوقی انسانی را دوشادوش مردان برای آنان تفسیر و ترجمه کرده و ملاک فضیلت را در میان انسان ها بر اساس ملاک های نژاد پرستانه تعریف نکرده است و ملاک فضیلت و برتری را تقوا و سجایایی اخلاقی آنان می داند؛ از همین رهگذر هر گونه تفوق طلبی و نژاد پرستی را محکوم کرده است.

نژاد پرستی جنسیتی در نگاه اسلام محکوم به شکست است و اتفاقاً قرآن کریم از بانوان برگزیده به عنوان الگوی برتر زندگی بشریت یاد می کند و می فرماید حضرت مریم یکی از این بانوان است، آسیه همسر فرعون در عین حالی که در کاخ ظلم زندگی اما از نظر قرآن کریم از جایگاه قدسی خاصی برخوردار بود و حتی در میان بانوان، خداوند متعال کوثر قرآن را به پیامبرش در قالب یک بانوی بزرگوار یعنی حضرت صدیقه کبری معرفی می کند. این نشان دهنده آن است که زن موجودی است که می تواند در مسیر خیر، کمال و سعادت گام های بسیار موثر و تاثیرگذاری بردارد و عامل رشد و کمال انسانی شود.

تاریخ زندگانی حضرت زهرا (س) نشان می دهد که ایشان به عنوان یک زن و انسان کامل در تمام محورهای انسانی بانویی نمونه بوده است به همین جهت است برترین زنان جهان هستی به حساب می آیند، ایشان به عنوان الگوی تمام نمای فضیلت و کمال برای بشریت معرفی شده است.

براساس مضامین احادیثی که در اختیار ما قرار گرفته حضرت زهرا (س) نه تنها حجت خداوند بر روی زمین بلکه خود حجتی برای حجت های الهی هستند همانگونه که امام صادق (ع) می فرمایند ما حجت خدا برای مردم هستیم و مادرمان زهرا حجت خدا برای ما هستند؛ همچنین در روایت دیگری از امام محمد باقر (ع) آمده پیروی و اطاعت فاطمه بر همه موجودات اعم از انس، جن، حیوانات، حتی پیامبران و ملائکه واجب است؛ همه باید از حضرت زهرا (س) تبعیت کنند.

حال باید دید حضرت زهرا (س) کیست که طاعتشان بر همه عالم به عنوان یک فرض معرفی شده است. مهمترین فضیلتی که در وجود مقدس حضرت صدیقه کبری (س) به عنوان فضائل اخلاقی برشمرده شده محوررهای عبادی، معرفتی، پرورشی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است. جامعیت حضرت زهرا (س) به اندازه ای است که از سوی پروردگار، پیامبراکرم (ص)، اهل بیت (ع) و صحابه مورد مدح، تمجید و ستایش قرار گرفته است.در قسمت های بعد به تبیین این مهم خواهیم پرداخت.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین