عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۷۴۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
آیت‌الله جاودان:
آیت‌الله جاودان با بیان اینکه هر آنچه از عمل صالح یا ناصالح انسان انجام داده باشد روز قیامت به دست او می‌رسد، گفت: جهنم جایگاه متکبرانی است که نمی‌توانند سخنان پیامبران و عالمان را بپذیرند.

عقیق:آیت‌الله محمدعلی جاودان در جلسه درس اخلاق که در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران برگزار شد، گفت: طبق فرمایش الهی انسان در آخرت به محضر خداوند می‌رود و رحمت یا غضب او را مشاهده می کند.

وی با استناد به آیاتی از سوره زمر، عنوان کرد: انسانها آنگونه که حق و شایسته خداوند است قدر او را ندانستند و نشناختند. انسان روز قیامت قدرت الهی را مشاهده می‌کند که چگونه آسمان و زمین در قبضه قدرت او پیچیده شده است.

آیت‌الله جاودان افزود: امروز انسان در دنیا اختیار دارد که هر کاری را انجام بدهد، راه برود، سخن بگوید، نگاه کند و هر عملی را که خود دوست دارد انجام بدهد، این هم قدرتی است که خداوند به انسان عطا کرده است اما روز قیامت انسان دیگر هیچ قدرتی ندارد و همه قدرت او در اختیار خداوند متعال است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روز قیامت با دمیده شدن در صور اول همه موجودات خواهند مرد و با دمیده شدن در صور دوم همه موجودات زنده می‌شود، اظهار کرد: تنها کسانی که صاحب شعور هستند صدای صور در آنها اثر ندارد. برخی از انسان‌ها در زندگی زنده هستند و آن زنده بودن را خود کسب می‌کنند. این زندگی حیات طیبه‌ای است که در اثر عمل صالح به دست می‌آورند و آن زندگی طبیعی نیست که و به طور طبیعی از پدر و مادر به ارث برده باشند بلکه زندگی فراتر از زندگی دنیا است.

وی ادامه داد: صور همه دنیا را به هم می ریزد ولی آنها را به هم نمی‌ریزد و کوچکترین احساس خطری به آنها وارد نمی‌کند. انسان باید در زندگی دنیا با عمل صالح حیات طیبه را به دست آورد. کسانی که حیات طیبه را کسب می‌کنند حتی هنگام خواب هم بیدار هستند و در خواب بیشتر از آنکه بیدار هستند مشاهدات دارند. اگر انسان این زندگی را به دست بیاورد سرمایه بزرگی به دست آورده است.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه هر کس که قلب او بیدار باشد حتی هنگام خواب همه زندگی او مفید است، ابراز کرد: هر کس حیات طیبه را به دست آورده باشد افزون بر اینکه روز او مفید است شب و خواب او هم مفید است. هر کس حیات طیبه را به دست نیاورده باشد بسیار خسارت دیده است. انسان با عمل صالح در روز و عبادت در سحرها می تواند این حیات طیبه را به دست آورد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روز قیامت بعد از اینکه همه موجودات زنده می‌شوند می‌ایستند زمین به نور الهی روشن می‌شود، گفت: در این روز کتاب اعمال انسان را روبروی او قرار می‌دهند. پیامبران و شهدای اعمال انسان را می‌آورند. امروز ما هر عملی انجام می‌دهیم چشمان فراوانی از شهدا آن را مشاهده می‌کنند و ناظر بر اعمال انسان هستند.

وی با بیان اینکه هر آنچه از عمل صالح یا ناصالح انسان انجام داده باشد روز قیامت به دست او می‌رسد، عنوان کرد: هر کس هر آنچه انجام داده است به تمامی مشاهده می‌کند. دسته دسته کافران به سوی جهنم راهی می‌شوند و مأموران جهنم به آنها می گویند مگر برای شما پیامبر نیامده بود تا آیات الهی را برای شما بخوانند، می‌گویند بله اما ما خود بدی را انتخاب کردیم. جهنم جایگاه متکبرانی است که نمی‌توانند سخنان پیامبران و عالمان را بپذیرند.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: روز قیامت هرکس گرفتار می‌شود به این دلیل است رحمت الهی را قبول نکرده است، کسانی که تقوا داشتند مراقب اعضای وجودی خود بودند که گناه نکنند و از حرام ها پرهیز کردند آنان سخن قانونگذار الهی را پذیرفتند و از گناه به خاطر این که خداوند دوست ندارد دست کشیدند، آنها را به بهشت می برند و فرشتگان برجسته الهی به آنها سلام می کنند و می گویند شما پاک بودید. گناه انسان را نجس می‌کند اما بهشتی‌ها در دنیا خود را به گناه آلوده نکردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان هر ضرر و رنجی می‌بیند به علت ظلم به خود و دیگران است، خاطرنشان کرد: عمل شهید حاج قاسم سلیمانی بسیار باارزش بود چراکه برای مردم و کشور خود امنیت آورد تلاش کنید که عمل صالح برای آخرت داشته باشید. یکی از اعمال صالح زیارت امام رضا(ع) است که حضرت فرمودند به هر میزان به زیارت من بیایید در هنگام مرگ، نزد قبر و حساب و کتاب قیامت به دیدار شما می‌آیم.

 

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین