عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۵۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۱
چاپ چهارم کتاب «راز پلاک سوخته» روایت زندگی شهید مدافع حرم مهدی طهماسبی همزمان با ایام سالروز تولد این شهید عزیز توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

شهید مدافع حرمی که کتاب زندگی خودش را نوشت!عقیق:چاپ چهارم  کتاب «راز پلاک سوخته» روایت زندگی شهید مدافع حرم مهدی طهماسبی همزمان با ایام سالروز تولد این شهید عزیز توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شد.

«راز پلاک سوخته» بر اساس دست‌نوشته‌های شهید در قالب داستان و در ۱۲ فصل نوشته شده است. راوی کتاب، خود شهید می‌باشد و ماجرای سفری که شهید به سوریه داشته و تمام اتفاقات این سفر را در دفترچه‌ای ثبت کرده که به‌ صورت روایت داستانی ‌به رشته تحریر درآمده است.

شهید مدافع حرم مهدی طهماسبی متولد ۱۴ آبان سال ۱۳۶۲ اولین فرزند خانواده‌ای است که پدرش پیشکسوت جنگ و شهادت بود. اصالتاً از قوم بختیاری و در شهر مسجد سلیمان دوران کودکی و نوجوانی‌اش را گذراند. دوران جوانی در آزمون ورودی دانشکده افسری و تربیت پاسداری اصفهان شرکت کرد. در سال ۱۳۸۱ عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و بعد از اتمام تحصیل و شروع به کار در سپاه، ازدواج کرد. حاصل ازدواجش دو فرزند پسر بود. شهید در کسوت مربی تخریب در دانشکده آموزش و تربیت پاسداری علویون در قم مشغول به خدمت شد و در همان شهر نیز ساکن شد.

شهیدطهماسبی داور فوتبال و دارای مدرک درجه یک داوری از فدراسیون فوتبال کشور بود؛ علاوه بر آن، ذاکر اهل بیت (ع) و شاعری گمنام و با اخلاص نیز بود. عمده شعرهای حماسی را که او می‌سرود، دانشجویان در مراسم تحلیف دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع) و در حضور رهبر معظم انقلاب در مراسم رژه قرائت می‌کردند.

شهید طهماسبی در رشته کارگردانی و بازیگری هم صاحب مدرک با درجه عالی بود. او مربی تخریب و خادم افتخاری مسجد مقدس جمکران معروف به «مربی ادب» بود که شاگردان و همکارانش از او سه جمله طلایی به یادگار دارند: «نماز اول وقت، احترام به پدر و مادر و پهلوان باشیم».

شهید در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ با لبیک به امام زمان خویش برای دفاع از حریم آل الله برای بار اول به سوریه اعزام شد؛ اما برای اعزام دوم با توجه به حوادثی که در منطقه خان‌طومان به وجود آمد و جبهه کفر بعد از نقض آتش‌بس با حمله وحشیانه باعث شد که جمعی از مدافعان حرم به شهادت برساند.

شهید جاویدالاثر ابراهیم عشریه دوست و همکارش که با هم عقد اخوت بسته بودند نیز در العیس به فیض شهادت نائل آمد؛ لذا اصرار به اعزام مجدد کرد؛ اما هر بار با اعزامش موافقت نمی‌شد.

شهید طهماسبی نذر پیاده‌روی اربعین کرد تا برای دفاع از حریم عقیله بنی‌هاشم در لباس مدافعان حرم به سوریه اعزام شود. بالاخره شهادت‌نامه «مربی ادب» به دست «سقای ادب» امضا شد.

شهید طهماسبی بعد از سه روز از اعزام دومش به سوریه در روستای القراصی حومه جنوبی شهر حلب سوریه در حالی که به دیوار ساختمان مهمات تکیه داد بود، حوالی ساعت ۱۰ صبح مورد اصابت موشک تاو آمریکایی قرار گرفت و با اقتدا به حضرت زهرا (س) و با پیکری سوخته در نیمه خرداد سال ۱۳۹۵ همزمان با سالگرد رحلت پیر خمین به دیدار مولا و سرورش حضرت سیدالشهدا (ع) شتافت.

ساعت و روز شهادت شهید مهدی طهماسبی دقیقاً همزمان شد با ساعت و روز اعلام رسمی شهادت شهید ابراهیم عشریه. دو یاری که نه در زندگی دنیا بلکه سرنوشت آخرتشان هم به هم گره خورد.

از شهید، دو فرزند خردسال پسر به نام امیرمحمد و حسین به یادگار مانده است. هنگام شهادت پدر، امیر محمد ۶ ساله و حسین ۱۰ ماهه بود. حالا از شهید مهدی طهماسبی یک پلاک سوخته باقی مانده است. پلاکی که صاحبش، یکی از اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا (ع) است. مزار شهید مهدی طهماسبی در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم در قطعه شهدای مدافع حرم واقع شده و بنا بر وصیتش، شعری که خود در وصف بی‌بی زینب کبری (س) و شهدای مدافع حرم سروده بود، بر سنگ مزارش حک شده است:

قلب هر شیعه، خون شد از این غم
خواهر ارباب، بین نامحرم
به عطر سیب کربلا، جملگی مستیم
مدافعان حرم، زینبی هستیم

با شهادت مهدی طهماسبی از شهدای مدافع حرم، دوست و همرزم و هم دانشگاهی این شهید؛ «علی ابراهیمی گتابی» برآن شد تا بصورت جدی مشغول بازنویسی و تدوین خاطرات شهیدطهماسبی شود. وی سعی کرده ماموریت شهید طهماسبی را که خود شهید اتفاقات هر روز سفرش  را  یادداشت می‌کرد، بصورت یک داستان روایت کند.

قالب داستان بر اساس یک روایت که در تفسیر برخی بزرگان دین از قبیل مرحوم فلسفی آمده تدوین شده است به گونه‌ای که در لحظات آخر زندگی یک مومن، تمام زندگی وی از جلوی چشمش مثل یک فیلم رد می‌شود.

فصل اول داستان همان ساعات آخر زندگی این شهید است که در ۱۱ بخش شهید زندگی و حوادث سفر اول خود را به سوریه بازگو می‌کند و در بخش ۱۲ (فصل آخر) بر می‌گردد به همان ساعات پایانی و لحظه شهادت.

چاپ چهارم «راز پلاک سوخته» در ۲۵۳ صفحه و به کوشش علی ابراهیمی گتابی به رشته تحریر در آمده و توسط انتشارات شهید کاظمی همزمان با ایام سالروز تولد این شهید عزیز روانه بازار نشرشده است.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند از طریق سایت nashreshahidkazemi.ir و یا من و کتاب (manvaketab.ir) و یا از طریق ارسال نام کتاب به سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ کتاب را با تخفیف ویژه دریافت کنند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین