عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۰۴۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۰
حچت الاسلام عابدی مطرح کرد:
در آن زمان بازار عراق به طوری کلی در اختیار یهودیان قرار گرفته بود. در این شرایط حضرت معصومه سلام الله علیها، یونس بن عبدالرحمن را دعوت کردند تا شرایطی را فراهم کند که بازار مسلمانان را خود مسلمانان اداره کنند.

عقیق:حجت الاسلام احمد عابدی استاد حوزه علمیه قم، در مراسم خطبه‌خوانی خدام حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها در آستانه سالروز ورود این حضرت به قم، ‌طی سخنانی به بررسی آثار و برکات سفر ایشان به کشور ایران و شهر قم پرداخت.

حجت الاسلام عابدی،‌ ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی را از جمله مهم‌ترین ره‌آوردهای سفر پر خیر و برکت حضرت معصومه سلام‌الله علیها به شهر قم دانست و تصریح کرد: بانوی کرامت اسلام و تشیع را با خود به این منطقه آوردند و حتی زرتشتیان شهر قم با ایشان بیعت کردند و زمین‌های خود را وقف کردند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در تاریخ است که اولین گروهی که خمس پرداخت کردند مردم قم بوده‌اند،‌ اظهار داشت: در دورانی که حضرت معصومه سلام الله علیها به ایران سفر کردند، موضوع تعلیم قرآن در میان مردم رواج داشت، به طوری که مکتب تفسیری در شهرهای مختلف اسلامی رواج یافته بود.

او به اقدامات گسترده دشمنان اسلام علیه مسلمانان در دوران زندگی بانوی کرامت اشاره و یادآوری کرد: در آن زمان بازار عراق به طوری کلی در اختیار یهودیان قرار گرفته بود. در این شرایط حضرت معصومه سلام الله علیها، یونس بن عبدالرحمن را دعوت کردند تا شرایطی را فراهم کند که بازار مسلمانان را خود مسلمانان اداره کنند.

حجت‌الاسلام عابدی ادامه داد: یهودیان در بغداد تصمیم گرفتند که حضرت معصومه سلام الله علیها را مسموم کنند و زنی را برای این کار اجیر کردند اما موفق نشدند.

او به ادامه توطئه‌ها علیه آن حضرت اشاره کرد و گفت: در حرکت حضرت معصومه سلام‌الله علیها به سمت ساوه و قم در همدان نیز تصمیم به قتل ایشان گرفتند و این تهدید ادامه داشت تا اینکه بالاخره یهودیان در ساوه به مقصود خود رسیدند و همراهان حضرت را به شهادت رساندند و خود ایشان را هم زخمی کردند که از آنجا حضرت به سمت قم آمدند و در قم از دنیا رفتند.

استاد حوزه علمیه از خیر و برکت فراوان ورود حضرت معصومه سلا‌الله علیها به قم یاد کرد و گفت: آن بانوی عظیم‌الشأن اسلام و تشیع را همراه با خود به این منطقه وارد کردند. به طوری که حتی مردم زرتشتی نیز با ایشان بیعت کردند و زمین‌های خود را وقف کردند.

حجت‌الاسلام عابدی با بیان اینکه به دنبال ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم، ابراهیم بن هاشم فرهنگ تشیع و احادیث اهل بیت علیهم السلام و مسائل فقهی را از کوفه به قم منتقل کرد، اظهار داشت: آن حضرت نقش اصلی را در شیعه کردن مردم این مناطق داشتند و افراد بعد از ایشان مانند علی بن ابراهیم قمی احکام دین را به مردم یاد دادند.

استاد حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود، تبدیل شدن شهر قم به مرکز فقهی تشیع را به برکت سفر حضرت معصومه سلام‌الله علیه به این شهر دانست.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین