عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۸۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
امام محله دهه هفتادی:
حجت‌الاسلام فلاح‌نژاد امام محله دهه هفتادی در جنوب کرمان است که برای ۱۰ روستا در این منطقه با کمک نیرو‌های جهادی مدرسه و مسجد ساخته است و تاکنون هم توانسته با آب‌رسانی به ۷ روستا مشکل آب آشامیدنی مردم را مرتفع کند.

عقیق:امیرحسین کسائی: در سال‌های اخیر بارها در خصوص مشکلات مردم در مناطق مختلف کشور شنیده‌ایم که گروه‌های مردمی و نیروهای جهادی بسیاری در قالب هیأت‌ها و مساجد راهی شدند تا مشکلات مردم را برطرف کنند. در این میان در برخی از مناطق کشور نیز اهالی دست در دست هم دادند و با کمک خیرین، برای رفع مشکلات قدم برداشتند.


حجت‌الاسلام مرتضی فلاح‌نژاد، امام محله متولد سال ۱۳۷۵ در شهرستان جیرفت

طلبه دهه هفتادی که گره‌گشای مردم است

یکی از آن‌ها در شهرستان جیرفت است که مردم با همت امام محله دهه هفتادی خود برای این کار آستین بالا زدند. حجت‌الاسلام مرتضی فلاح‌نژاد متولد سال ۱۳۷۵ است و یک سالی است امام جماعت مسجد امام سجاد (ع) در محله میدان امام در مرکز شهرستان جیرفت شده، به همراه جمعی از جوانان جهادی کار بزرگی کرده است. از کمک‌رسانی‌های او به کشاورزان برای جلوگیری از خراب شدن محصولات و مبارزه با دلال‌بازی‌ها پیش‌تر گفته بودیم که می‌توانید اینجا بخوانید.


تصویری از خانه‌های مردم در روستاهای جنوب کرمان

ساخت مدرسه و مسجد برای ۱۰ روستا

حال او در عرصه جدید دیگری منشاء خیر در منطقه خود شده است. فلاح‌نژاد می‌گوید: «در منطقه جنوب کرمان گروه جهادی تشکیل دادیم و به واسطه اعضای این گروه اشراف خوبی برروی وضعیت مردم به دست آوردیم. برای بحث تبلیغ به سمت جاده پیرانشهر بخش جازموریان رفته بودم. در جریان فعالیت تبلیغی، خبردار شدم که روستاهای این منطقه فاقد مسجد و مدرسه هستند. یعنی حدود ۵،۶ روستا یک مدرسه و مسجد داشتند و یا اصلاً نداشتند. بعد از هم‌اندیشی و مشورت تصمیم گرفتیم مساجد و مدرسه مشابه خانه‌های بومی روستاییان بسازیم. برآورد هزینه ساخت هر مسجد و مدرسه، حدود ۳۰ میلیون تومان شد.»


نمونه‌ای مدارس و مساجد احداث شده برای روستاییان

جهادی‌هایی از تهران هم پای کار آمدند

این جوانان جهادی شروع به ساعت مدرسه و مسجد در روستا کردند اما با توجه به اینکه بودجه لازم برای ساخت بنای مجزا را نداشتند، تصمیم گرفتند مدرسه و مسجد تلفیقی بسازند. یعنی یک بنایی ساخته شود که هم مسجد و هم مدرسه باشد. این تصمیم با استقبال روستاییان هم مواجه شد. این طلبه می‌گوید: «مردم و مسئولین روستا زمین را به ما دادند و گفتند شما بسازید. با اطلاعات به دست آمده تصمیم شد در ۱۰ روستا مسجد و مدرسه بسازیم. برای ساخت این بناها نیز با خیرین تهران و نیروهای جهادی مدد گرفتیم که آنان هم پای کار آمدند. اعضای هیأت جهادی جنت‌الحسین تهران به منطقه آمدند و ساخت اولین مدرسه و مسجد را به اتمام رساندیم و به نام حاج قاسم سلیمانی هم نامگذاری کردیم.»

تعداد بازدید : 10

قرائت دعای سلامتی امام زمان توسط کودکان روستا همراه با امام محله خود

بیماری‌هایی که آب ناسالم در روستاییان ایجاد کرده بود

در این مناطق از کشور هموطنان شیعه و سنی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، جهادی تصمیم گرفتند برای حفظ وحدت و احیای نام امام عصر(عج)، باقی مدارس و مساجد را به نام ایشان نامگذاری کنند. براین اساس نام مساجد و مدارس صاحب الزمان(عج) شد. در مجموعه برای ساخت مسجد و مدرسه‌ها ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شد. فلاح‌نژاد می‌گوید: «در حین ساخت مدارس و مساجد، متوجه بیماری‌هایی در میان مردم شدیم که سرمنشاء را بررسی کردیم و با مشورت با کارشناسان مطلع شدیم که دلیل این بیماری‌ها، آب ناسالم مصرفی این مردم است. مردم این روستاها از آب موتور کشاورزی استفاده می‌کردند که با روغن و سموم مخلوط شده بود و متاسفانه بیماری‌های عجیبی میان مردم ایجاد کرده بود.»


آب‌رسانی به روستاهای جنوب کرمان به همت یک طلبه دهه هفتادی

خیرینی از تهران مبالغ مورد نیاز را تأمین کردند

جهادی‌ها با بررسی وضعیت آب مصرفی این منطقه تصمیم گرفتند برای آب‌رسانی به مردم اقدام کنند و برای اینکه کار اصولی باشد، سراغ مسئولین آب و فاضلاب منطقه رفتند. این طلبه می‌گوید: «تمام نقشه‌های روستایی فاقد آب را با برآورد هزینه از آب و فاضلاب دریافت کردیم و حتی میزان لوله لازم را اعلام کردند. این نیازمندی‌ها را به خیرین تهران ارجاع دادم و از آنان کمک گرفتم. هیأت جهادی جنت الحسین هم در این زمینه کمک‌رسانی بسیاری کرد. با فراهم شدن منابع مالی لازم کار آب‌رسانی را آغاز کردیم.»


هیئت جهادی جنت‌الحسین تهران هم در ساخت مسجد و مدرسه و هم آب‌رسانی کمک‌رسان کرمانی‌ها بود

۷ روستا با ۵۰۰ میلیون تومان آب‌رسانی شد

بسیاری از روستاهای این منطقه از قبل انقلاب اسلامی آب شهری مناسب نداشتند و حدود ۴۰ سال بود، از آب‌های نامطلوب و مضاف یعنی با رنگ و بوی متفاوت استفاده می‌کردند. فلاح‌نژاد می‌گوید: «۵۰۰ میلیون تومان پول مورد نیاز برای آب‌رسانی از خیرین تهران جمع‌آوری شد و  توانستیم به ۷ روستای منطقه آب‌رسانی کنیم. در این روستاها با لوله‌کشی لازم با کمک مسئولین آبفای منطقه، آب شهری خوب و تمیز به مردم رسانده شد که الحمدلله بسیاری از بیماری‌های ریوی، کلیوی و گوارشی و ... آنان مرتفع شد. در حال حاضر درحال آب‌رسانی روستای هفتم هستیم.»

تلاش‌های جهادی این طلبه دهه هفتادی نشان می‌دهد که مشکلات مختلف موجود در کشور دارای راه‌حل است فقط مردم و مسئولین باید دست به دست هم دهند و قدم بردارند تا مشکلات یکی پس از دیگری مرتفع شود.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین