عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۵۷۱
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
مسئول جمعیت امام رضایی‌ها استقرار دائمی امام محله را گره‌گشای مشکلات مردم دانست و گفت: با فعالیت‌های مقطعی نمی‌توان راه به جایی برد؛ مردم یک روحانی دلسوز می‌خواهند که همواره در دسترس باشد.

عقیق:حاج حسین یکتا مسئول جمعیت امام رضایی‌ها در جمع تعدادی از امامان محله پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژگی‌های یک امام محله موفق پرداخت و اظهار داشت: ما باید کار اجتماعی کنیم تا در کنار آن، فعالیت‌های فرهنگی ما نیز مؤثر واقع شود.

وی مستقر بودن در محله را یکی از ویژگی‌های مهم امام دانست و گفت: بسیاری از طلاب در دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها، اندیشکده‌ها و مدارس مشغول به فعالیت هستند و اگر به مناطق حاشیه‌ای شهر هم می‌روند موقت است و اگر هم مستقر شود با فراهم شدن فرصت شغلی یا علمی بهتر، کار را رها می‌کنند.

نگاه موقتی به کار در مناطق محروم نباید داشت

مسئول جمعیت امام رضایی‌ها افزود: کسی که نسبت به استقرار در مناطق محروم، نگاه موقتی دارد، مشخص است که باور و معرفت نسبت به مأموریت خود ندارد. وقتی که با تفکر، مشورت و توکل به خدا این کار را انتخاب کردیم دیگر نباید به خود تردید راه دهیم. استقرار دائمی نور و برکت دارد.

یکتا با اشاره به اینکه حل مشکلات اجتماعی و درمان دردهای مردم یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب است، ادامه داد: ما باید مثل دهه شصت در کنار هم باشیم و غم و غصه مردم را بخوریم؛ در این مسیر دیگر مهم نیست برای شخص من چه اتفاقی خواهد افتاد. حرکت امروز ما در حاشیه شهرها، مانند حرکتی است که شهید علم الهدی در هویزه انجام داد و پایش زیر تانک‌ها له شد.

فعالیت اجتماعی با حرکت آتش به اختیار

وی در توصیف واژه «آتش به اختیار» گفت: آتش به اختیار یعنی که برای حل مشکلات و دردهای مردم خود را به آب و آتش بزنید. بنابراین باید با حال و معنویت دهه شصت به میدان برویم اما با استفاده از تکنولوژی ۱۴۰۰ عمل کنیم و از پشتوانه این دانش ۴۰ ساله انقلاب بهره ببریم.

مسئول جمعیت امام رضایی‌ها مشخص کردن حد و مرز محله‌ای که امام می‌خواهد در آن فعالیت کند را بسیار ضروری خواند و ابراز داشت: طلبه‌ای که می‌خواهد رهبر اجتماعی باشد، ابتدا باید محدوده کاری خود را مشخص کند، در غیر این صورت کارها متمرکز نخواهد بود و به نتیجه لازم نمی‌رسد.

پیش‌نیاز فعالیت‌های امامان محله

یکتا شناسایی منطقه با همه جزئیات و احصاء مشکلات همه خانواده‌هایی که در آن محله زندگی می‌کنند را پیش نیاز فعالیت‌های اجتماعی دانست و گفت: بنابراین امام محله ابتدا باید نقشه جامع محله را داشته باشد، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود را بداند و بر اساس آن کار خود را پیش ببرد.

وی با بیان اینکه در کار اجتماعی استفاده ظرفیت افراد خیّر و جلب اعتماد عمومی مردم، نیز بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: اگر امام محله در حل مشکلات مردم و محله موفق باشد، کم کم مردم به او اعتماد می‌کنند و برای پیشبرد اهداف او حاضرند هزینه کنند.

با فعالیت‌های مقطعی، مشکلات اجتماعی بر طرف نمی‌شود

مسئول جمعیت امام رضایی‌ها، کار اجتماعی را یک کار مستمر و دائمی خواند و گفت: اگر می‌خواهیم در محیط اجتماعی تأثیرگذار باشیم باید نگاه‌مان این باشد که تا آخر عمر در آن محله می‌خواهیم خدمت کنیم و آنجا را آباد کنیم. با کارهای مقطعی و موسومی نمی‌توان راه به جایی برد؛ یعنی طلبه باید با لباس روحانیت وارد منطقه شده و با کفن خارج شود.

یکتا افزود: مردم در شرایط فعلی، یک روحانی «طبیب دوّار بطبّه» می‌خواهند؛ از این‌رو دلسوزی شما خودش راه‌گشا است. مردم به خوبی تفاوت یک فرد دلسوزی که با تمام وجود گرمابخش محله است را با دیگران متوجه می‌شوند.

وی سازماندهی نیروها را لازمه ورود حرفه‌ای در امور اجتماعی دانست و گفت: به عنوان مثال وقتی که شما می‌خواهید مشکلات زنان سرپرست خانوار را حل کنید، باید تعدادی از خانم‌های محله را برای این کار سازمان دهی کنید تا برای سرکشی به آنها و حل مشکلات‌شان اقدام کنند؛ بنابراین شما باید در منطقه یگان‌های تخصصی داشته باشید که جغرافیا محور و محتوا محور باشند.

ضرورت پشتوانه پژوهشی و علمی فعالیت‌های اجتماعی

مسئول جمعیت امام رضایی‌ها با توجه به پیچیدگی و تفاوت معضلات اجتماعی، تصریح کرد: بر این اساس برای انجام هر فعالیتی ابتدا باید در آن زمینه پژوهش شود و داده درست علمی از منطقه در دست داشته باشید. بدون آمار و داده و بدون شناسایی استعداد قوای خودی نمی‌توان در این میدان وارد شد.

یکتا با تأکید بر اینکه ما می‌خواهیم یک دانش امام ـ امتی را تجربه کنیم، گفت: می‌خواهیم در حاشیه شهرها از مردم، با مردم و برای مردم کار کنیم.

مسجد باید بیت الاحزان همه مردم باشد

وی با بیان اینکه در دسترس بودن امام محله، تأثیر بسیاری بر روی مردم دارد، اظهار داشت: مردم باید در کوچه و خیابان حاج آقا را ببینند نه اینکه هر کس بخواهد او را ببیند مجبور باشد به مسجد یا خانه او برود. مردم با چشم خود ببینند که امام محله غم و غصه آنها را می‌خورد و همه تلاش خود را برای رفع دردهای مردم به کار گرفته است.

مسئول جمعیت امام رضایی‌ها افزود: مسجد ما و خانه ما باید بیت الاحزان همه غصه‌های مردم باشد و درب آن به روی همه مردم باز باشند؛ بنابراین نباید مردم را قشر بندی کنیم. مسجد باید مشکل ازدواج، اعتیاد، اشتغال، زندانی‌ها و فراری‌ها را حل کند. مسجد با امام محله روح و جان می‌گیرد.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین