عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۸۲۲
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
به همت سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد دعبل خزاعی
آیین رونمایی از دیوان اشعار سیدرضا مؤید شاعر آیینی کشورمان با حضور شاعران و مداحان اهل‌بیت(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

گزارش تصویری

____________________________________________________________________________________________

عقیق: در مراسم رونمایی از این اثر و بزرگداشت استاد موید که به همت سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد دعبل خزاعی در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد،  حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور  و جمعی از شعرا و چهره‌های شاخص فرهنگی و ادبی از جمله استاد محمدجواد غفورزاده(شفق) حضور داشتند و در سخنانی، به جایگاه شعر آیینی و نقش برجسته استاد موید در این عرصه اشاره کردند.

دیوان اشعار استاد موید در حرم مطهر رضوی رونمایی شد

اشعار استاد موید با خاطرات ما عجین شده است

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به تجلیل از جایگاه این استاد شعر آیینی پرداخت و گفت: بسیاری از ما با مصرع‌ها و فرازهایی از اشعار استاد موید خاطره داریم و هویت ما با این اشعار شکل گرفته است.
وی تصریح کرد: خاطرات ما با اشعار شورانگیر و انقلابی استاد موید عجین شده است و ما برای عرض ارادت و تقدیر از این شاعر خوب آئینی ادله فراوانی داریم.

استوانه شعر ولایی

در ادامه این مراسم استاد محمدعلی مجاهدی(پروانه) شاعر اهل‌بیت(ع) در پیامی تصویری به ویژگی‌های شخصیت سید رضا موید پرداخت و گفت: استاد موید از استوانه‌های شعر ولایی معاصر است، بیش از ۵۰ سال از آشنایی‌مان می‌گذرد. طول عمر همراه با عزت، سلامت و عافیت را برای این پیر غلام با اخلاص اهل‌بیت(ع) از درگاه ربوبی آرزو می‌کنم.

دیوان اشعار استاد موید در حرم مطهر رضوی رونمایی شد

ولی‌الله کلامی زنجانی شاعر آیینی کشورمان نیز در ادامه مراسم به جایگاه رفت و شعری را در وصف سیدرضا مؤید خواند؛
شاعری که دم زتقوا زد مؤید می‌شود
آستین از عشق بالا زد مؤید می‌شود
آستین بالا زد و از آستان اهل‌بیت
هر که سر بر آسمان‌ها زد مؤید می‌شود

مؤید هرچه دارد از حسین است
شعرخوانی استاد شفق در مدح استاد موید هم از دیگر بخش‌های این مراسم بود. استاد شفق که دوستی دیرینه‌ای با سیدرضا موید دارد، ترجیح داد در وصف او نیز به زبان شعر پناه ببرد و این گونه از او سخن بگوید:

مؤید سال‌ها از عشق دم زد
در آفاق خداجویی قدم زد
مؤید شاعر شعر ولایی است
خراسانی است اما کربلایی است
مؤید اهل دل را نور عین است
مؤید هرچه دارد از حسین است

دیوان اشعار استاد موید در حرم مطهر رضوی رونمایی شد

یقین دارم استاد موید با اهل‌بیت(ع) زندگی می‌کنند

در ادامه این مراسم، پیام تصویری حاج منصور ارضی مداح اهل بیت(ع) نیز پخش شد. حاج منصور ارضی با بیان اینکه یکی از وظایف شیعه واقعی این است که حقیقت زندگی اهل‌بیت و آثار آنها را به‌هرشکلی تدوین کند، گفت: این آثار به‌دلیل اینکه با اهل‌بیت پیوند خورده ماندگار است. حضرت استاد مؤید در این سال‌ها زندگی خود را وقف اهل‌بیت(ع) کرده است، بنابراین وظیفه هر فردی است که به‌اندازه بضاعتش تشکر و قدردانی کند. استاد مؤید متن زندگی‌اش زهرایی(س) و از بهترین خادمان حضرت رضا(ع) بوده است. شاید باور نکنید اما بیشتر شب‌ها ایشان را یاد می‌کنم. امثال استاد مؤید به مقامی رسیده‌اند که یقین دارم با اهل‌بیت(ع) زندگی می‌کنند.

شعر استاد موید دعای مستجاب است

استاد مهدی امین فروغی؛ پژوهشگر عرصه ادبیات آیینی و شعر عرب نیز در این مراسم گفت: مدیحه‌سرایی برای اهل بیت(ع) به زبان فارسی از قرن چهارم هجری آغاز شد و «کسایی مروزی» را می‌توان از نخستین مدیحه‌سرایان به زبان فارسی دانست، پس از او شعرا یکی پس از دیگری همچون فردوسی، اسدی طوسی، سنایی و... تا دوران کنونی به مدح اهل بیت(ع) پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: در دوره ما نیز استاد موید یکی از جلوه‌های درخشان شعر فارسی است که در این عرصه نام آور است که آثار ارزشمندی از خود بر جای گذاشته و در توصیف آن باید گفت شعر استاد موید، یک دعای مستجاب است.

وی تصریح کرد: در شعر استاد موید مجموعه‌ای از معارف اهل بیت(ع)، تعالیم قرآنی و تاریخ تشیع در قالب‌های مختلف قصیده، غزل و ترجیع‌بند مشاهده می‌کنیم که در طول عمر با برکت خود به نگارش در آورده و انعکاس دهنده تعالیم اهل بیت(ع) است.

«دیوان موید» که در این مراسم رونمایی شد، توسط بنیاد دعبل خزاعی و با مشارکت مجمع شاعران اهل بیت(ع) و جمعی از فعالان عرصه شعر آیینی، گردآوری و در قالب سه جلد نفیس به چاپ رسیده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین