عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۶۶۹
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
حجت الاسلام پناهیان:
حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه اربعین، بالاترین لذت معنوی را برای جوانان دارد، گفت: دولت محدودیت‌های نامعقول برای سفر اربعین را بردارد و برای تسهیل و ترویج سفر اربعین تلاش مضاعف کند.

عقیق:مراسم عزاداری دهه دوم محرم هیئت هنر در قالب هفدهمین دوره سوگواره هنر و رسانه با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و مرثیه‌خوانی مهدی دقیقی و سجاد خسروآبادی هرشب در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

این مراسم هرشب از ساعت ۲۰:۴۵ در حوزه هنری واقع در خیابان حافظ، خیابان سمیه برگزار می‌شود که ابتدا مراسم با دمام‌زنی خادمان هیأت آغاز می‌شود. سپس بعد از آن قرائت قرآن و زیارت وارث و مرثیه‌خوانی ذاکران اهل بیت(ع) انجام شده و در نهایت سخنرانی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام پناهیان در این مراسم به سخنرانی با موضوع «چرا ما در تبلیغات ضعیف هستیم؟» می‌پردازد که در جلسه ششم آن شب گذشته چهارشنبه سوم شهریورماه اظهارداشت: یکی از دلایلی که تبلیغات مخالفان دین و بشریت موثرتر است و راه‌تر می‌گیرد تا تبلیغات طرفداران دین یعنی طرفداران منافع حقیقی انسان‌ها این است که آن‌ها از ابزار هوای نفس استفاده می‌کنند. آن‌ها از طریق هوای نفس جاذبه‌هایی ایجاد می‌کنند که برنده می‌شوند. برعکس، دین نقطه ضعف تبلیغاتی دارد و این است که مردم را از هوای نفس باز می‌دارد.

وی با اشاره به اینکه هوای نفس یعنی دوست‌داشتنی‌هایی که کم‌ارزش است یعنی دوست‌داشتنی‌هایی که لذت زیادی در انسان‌ ایجاد نمی‌کند اما نقد و فوری است و زحمت زیادی ندارند گفت: چرا برخی لذت‌ها ممنوع است؟ به این دلیل که این لذت‌های سطحی و کم‌ارزش، مانع رسیدن به لذت‌های عمیق‌تر و مانع رسیدن به علاقه‌های پایدار و عمیق می‌شود. در واقع ما لذت حرام و حلال نداریم بلکه آن‌چه حرام است که مانع رسیدن انسان به لذت عمیق می‌شود. لذت مناجات با خدا، روحی است ولی اگر سراغ لذت‌های کم‌ارزش برویم، آسیب روحی هم دنبالش دارد.

پناهیان با اشاره به اینکه تبعیت از هوای نفس، علت مخالفت با انبیاء است که در قرآن هم آمده است، گفت: خداوند می‌فرماید: هواپرستان، جریانی مقابل خداپرستان هستند. آیا هوای نفس واقعاً به نفع انسان است؟ خیر اما به صورت کاذب، فوری و بی‌زحمت، انسان را خوشحال می‌کند اما از سوی دیگر عمیقاً به انسان ضربه می‌زند. افراد سطحی، هوای نفس را بهتر می‌پذیرند بنابراین تبلیغات دین به این دلیل که مخالف هوای نفس است، نمی‌گیرد.

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه دستور مکرر قرآن به پیامبران؛ عدم پیروی از هوای نفس دیگران است، تصریح کرد: مخالفت با هوای نفس باعث کاهش موفقیت پیامبران در تبلیغ می‌شود البته خدا برای موفقیت پیامبران در تبلیغ، ایمان را محبوب و زیبا قرار داده است.

وی گفت: برای نهادینه شدن برخی کارهای فرهنگی در کشور هزینه‌های بسیار می‌شود اما هزینه‌ای برای رونق محبت مردم به امام حسین(ع) نمی‌شود. دلیل را جویا می‌شویم، می‌گویند این کار مردمی است و آن‌ها خرج می‌کنند. دولت کمک کند چه ایرادی دارد؟ می‌گویند دولتی می‌شود. مسئولین محترم دولتی خود را بُکشید تا اربعین رونق بیشتری داشته باشد. هیچ لذت معنوی مانند اربعین در کام یک جوان اثرگذار نیست و هیچ معنویتی مانند اربعین نمی‌تواند در کل زندگی انسان اثرگذار باشد. اربعین آئینی ساده نیست و این محبت اباعبدالله الحسین که اوجش اربعین است، اهمیتش در سازندگی روح، جامعه و بهبود وضعیت از هر حیث بسیار بالاست.

پناهیان با اشاره به اینکه محدودیت‌های نامعقول اربعین را دولت آقای رئیسی بردارد، گفت: آمار کرونا در بسیاری از کشورها از عراق بدتر است اما برای سفر به آن‌ها محدودیت نیست. حرف من این است که محدودیت نامعقول نگذارید. اربعین را ارزان کنید، مثلا یک بیمه ورشکسته را با هزینه زائران اربعین، آباد نکنید. دولت لازم نیست هزینه کند بلکه موانع را برطرف کند تا اربعین، ارزان‌ترین سفر زیارتی شود.

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه مردم و دولت عراق بیشترین همکاری را دارند، گفت: سال قبل که زائران ایرانی در اربعین نبودند، رسماً عراقی‌ها گریه‌ می‌کردند. زمانی که یک ایرانی را می‌دیدند اظهار تاسف از جای خالی ایرانی‌ها می‌کردند.

وی گفت: در خصوص کرونا، پزشکان باید پاسخ علمی بدهند که آثار کرونایی حضور ۵، ۶ میلیون نفر در روز عاشورای در عراق چیست؟  ماجرا کرونای عراق چیست؟ اربعین ۱۵ میلیون نفر زائر داشتند که فیلم وجود دارد، در نزدیکی کربلا ماسک را کنار می‌گذاشتند. خودم بارها در حرم دیدم که کسی ماسک نمی‌زند، چرا کرونا در عراق اوج نمی‌گیرد؟ برخی می‌گویند ژنتیک است. من ایرانی به عراق رفتم و مانند آن‌ها رفتار کردم، کرونا نگرفتم. من نمی‌گویم کرونا نیست اما پزشکان پاسخ علمی دهند که چرا در عراق نیست؟ شاید ایرانیان هم در اربعین بروند، کرونا اوج نگیرد. بنابراین عالمانه جواب دهند و چشم خود را نبندند.

مهمترین محورهای این سخنرانی در ادامه به شرح زیر است:

در عرصه تبلیغات برای مقابله با هواپرستی چه باید کرد؟

۱- تبلیغات در جامعه دینی باید مبتنی بر افزایش نفرت نسبت به هواپرستی باشد

اهمیت کار روی نظم و تقویت اراده و تربیت در سنین مدرسه   
جایگاه ترویج مخالفت با هوای نفس در رسانه‌
اگر هواپرستی در جامعه مُد باشد؛ تبلیغات دینی مؤثر نخواهد بود
تئوریزه شدن هواپرستی در میان برخی از سیاسیون
هواپرستی را زشت جلوه بدهیم
فرهنگ غربی در کشور ما تحقیر نشده است

۲- مخالفت با هوای نفس را زیبا جلوه دهیم

۳- زیبایی ایمان و محبت اهل بیت(ع) را ترویج کنیم

اربعین، بالاترین لذت معنوی را برای جوانان دارد
اربعین، بیشترین تأثیر را در حرکت فرد و جامعه دارد   
تأثیر اربعین بر سازندگی جامعه 
ضرورت تلاش مضاعف دولت برای تسهیل و ترویج سفر اربعین
اهمیت برداشتن محدودیت‌های سفر اربعین
باید تبیین علمی دقیقی در مورد وضعیت کرونا در عراق انجام داد
پیشنهادی در مورد برگزاری جشنواره‌های سالیانه از نوحه‌های محرم
ما هم باید برای اهل بیت(ع) و امام حسین(ع)، کاری انجام دهیم

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

تعداد بازدید : 28

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین