عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۳۷۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح کرد؛
محرم امسال با استقرار هزار هیات شاخص در بقاع متبرکه، روزانه ۵ هزار و ۹۰۰ مراسم عزاداری امام حسین(ع)، ۲۰۰ برنامه احلی من العسل و ۲۲۰ برنامه شیرخوارگان برگزار می‌شود.

عقیق:حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های محرم ۱۴۰۰ در همین سازمان برگزار شد، اظهار داشت: سعادت و خوشبختی امت اسلامی، هدف اصلی ایجاد و بنای بقاع متبرکه امامزادگان است که برای نیل به این هدف مهم، برنامه‌های متعددی در اماکن مقدس برگزار می‌شود. در این میان سلامت و تندرستی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های خوشبختی بوده که در بقاع متبرکه به آن توجه ویژه‌ای شده و در این دو سال اخیر که ویروس منحوس کرونا جوامع بشری را تحت‌الشعاع قرار داده‌، دست‌اندرکاران این اماکن مقدس اقدامات قابل توجه و درخور تحسینی را در دستور کار خود قرار داده اند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و توزیع بسته‌های معیشتی، ضدعفونی معابر و تجمعگاه‌ها، ایجاد نقاهتگاه‌ها برای بیماران کرونایی و توزیع غذای گرم در بیمارستان‌ها از جمله اقداماتی بود که این بقاع متبرکه در شرایط کرونایی انجام داده‌اند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برنامه‌های دهه ولایت که در بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار شد، گفت: رزمایش «سلامت» یکی از برنامه‌های دهه ولایت بقاع متبرکه سراسر کشور بود. در این رزمایش با بسیج امکانات و منابع مادی و معنوی، زمینه ارائه خدمات درمانی برای حدود یک میلیون نفر فراهم شد. در این طرح طبق برنامه‌ریزی‌ها، خدماتی از قبیل ویزیت زائران و مجاوران بقاع متبرکه انجام شد.

عادل افزود: بقاع متبرکه در آستانه ماه محرم‌الحرام و اجرای ویژه برنامه «بصیرت عاشورایی»، توجه ویژه‌تری نسبت به سلامت زائران و عزاداری داشته و آن را اولویت خود دانسته به گونه‌ای که خود را ملزم به رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های اجرایی می‌دانند.

وی با تشریح برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی ۱۴۰۰ اظهار داشت: در این برنامه بیش از هزار بقعه مجری برگزاری طرح بصیرت عاشورایی هستند که برنامه‌های آن شامل فضاسازی، تبلیغات محیطی پیرامون بقعه، برنامه اذن عزا، سیاه‌پوشان صحن، راه‌اندازی کاروان عزا، برنامه چهارپایه‌خوانی با تفاهم‌نامه انجام شده با خانه مداحان، برپایی مراسم شیرخوارگان حسینی، برنامه احلی‌من‌الاثر، حضور هیئت در صحن امامزادگان و عزاداری روز تاسوعا و عاشورا از جمله برنامه‌های طرح بصیرت عاشورایی است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره نحوه اجرای برنامه‌ها گفت: برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی در شهرستان‌ها طبق چهار وضعیت رنگبندی کرونایی تدوین و اجرا خواهد شد.

سوگواره «بصیرت عاشورایی ۱۴۰۰» در هزار امامزاده برگزار می‌شود

وی به حضور هیئت‌های مذهبی در بقاع متبرکه اشاره و تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های اجرای مراسم عزاداری در تکایا، مساجد و فضاهای سرپوشیده و نیز ظرفیت بالای صحن امامزادگان برای حضور هیئت‌های عزاداری در ماه محرم همچون ماه محرم گذشته، سال جاری نیز میزبان بیش از هزار هیئت مذهبی در امامزادگان خواهیم بود.

عادل به اجرای طرح «شمیم حسینی» در ۲۰۰ اشاره کرد و گفت: از سوی ادارات اوقاف و امور خیریه استان‌ها و از طریق مراکز افق فعال در بقاع متبرکه، این طرح اجرا می‌شود. در همین راستا ضمن برگزاری جلسات متعدد در سطح سازمان، ادارات کل استان‌ها، اجرای نیات واقفین در دستور کار مدیران و کارشناسان قرار گرفت.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: بر اساس نیات واقفین و مطابق آمار ۱۲ هزار و ۲۵۲ موقوفه دارای درآمد به برگزاری عزاداری امام حسین (ع) اختصاص دارد. امسال روزانه ۵ هزار و ۹۰۰ مراسم عزاداری امام حسین (ع)، ۲۰۰ برنامه احلی من العسل، اعزام روزانه یک هزار و ۴۰۰ مبلغ به منظور برگزاری روضه‌های خانگی، برگزاری ۲۲۰ برنامه شیرخوارگان و استقرار هزار هیأت شاخص در امامزادگان از جمله برنامه‌های بقاع متبرکه به شمار می‌رود.

در ادامه مرتضی طاهری رئیس هیأت مدیره خانه مداحان کشور اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا شرایط خاصی را برای برگزاری جلسات و هیأت‌های مذهبی به وجود آورده است و همین شرایط بهانه‌ای شده تا برخی سنت‌ها از جمله چهارپایه خوانی احیا شود.

وی افزود: خانه مداحان کشور از چهار ماه پیش برای برگزاری مراسم‌های عزاداری محرم اقدامات علمی بزرگ و قابل توجهی انجام داده که یکی از آنان ایجاد قرارگاه سلامت عاشوراییان است؛ فرهیختگان بسیاری در این قرارگاه عضو هستند.

طاهری عنوان کرد: دشمن با جریان سازی مدعی تقابل بین دین و علم جریانی است در حالی که دین مبلغ و هویت علم است و در همه مراحل حتی در حج تمتع چنانچه سلامتی حاجی به خطر بیفتد دین این امر واجب را از ایشان ساقط کرده و دستور می‌دهد بر اساس علم پزشکی عمل کند حال چگونه ممکن است هیأت‌های مذهبی بر این مهم توجه نکنند؟!

یادآور می‌شود در پایان تفاهم نامه‌ای بین خانه مداحان کشور و سازمان اوقاف و امور خیریه برای برگزاری بهتر مراسم‌های عزاداری ماه محرم در بقاع متبرکه امضا شد.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین