عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۳۵۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
حجت الاسلام دکتر رفیعی:
دکتررفیعی، کارشناس دینی رسانه ملی با بیان اینکه باید مراقب آسیب‌های محتوایی و آسیب‌های شکلی در مجالس عزاداری بود، گفت: فراموش شدن هدف قیام امام حسین(ع) و سکولار دانستن هیأت از جمله آسیب‌های محتوایی مجالس عزاداری است.

عقیق:آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی عصر امروز در مجمع مبلغان ماه محرم در گلستان شهدای اصفهان با بیان‌اینکه دین اسلام‌ یک دین عقلانی است، اظهار داشت: همه احکام دین پشتوانه عقلی دارد و حتی تقلید نیز نوعی حکم عقل مبنی بر رجوع به کارشناس است.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: رجوع به کارشناس و متخصص بهداشتی برای مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا نیز یک دستور عقلی است که دین نیز برآن تأکید دارد.

وی افزود: روایات دینی تأکید دارد اگر کسی زیبایی سخن اهل بیت (ع) را دریابد، طرفدار این مکتب می‌شود و از آن تبعیت می‌کند.

آیت‌الله مهدوی تصریح کرد: مبلغان دینی وظیفه دارند پشتوانه‌های عقلانی دین را تبیین کنند زیرا اگر کسی با حجاب مخالف است به خاطر تبیین نشدن پشتوانه‌های عقلانی این حکم الهی است و لذا می‌گوید من با حجاب اجباری مختلف هستم ولی اگر برای او تبیین شود، بی‌تردید از درون برای او الزام به وجود می‌آید.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه پیامبر(ص) بر تمسک به ثقلین تاکید داشتند، افزود: قرآن و اهل بیت(ع) به عنوان ۲ ثقل از هم جدا نشدنی در کنار هم هستند و دستور تدبر در قرآن به معنای اکتفا کردن به قرآن و کنار گذاشتن اهل‌بیت (ع) نیست زیرا فهمیدن مراد قرآن جز با بهره‌گیری از اهل بیت (ع) امکان پذیر نیست.

لزوم غنی‌ ساختن مجالس عزاداری با بهره‌گیری از قرآن

وی ادامه داد: اگر چه فرصت تبلیغی محرم ارتباط ویژه‌ای با اهل بیت(ع) دارد ولی شایسته است با بهره‌گیری از قرآن و تفسیر آیات آن مجالس خود را غنی کنیم و بی‌شک قرآن نیز به اهل بیت (ع) دلالت دارد.

آیت‌الله مهدوی اضافه کرد: اطمینان و یقین در اعتقادات، رعایت اخلاق دینی و حسنه و عمل به احکام و حدود الهی سه رکن همراهی با اهل بیت (ع) است و لذا مبلغ دینی لازم است خود را هرچه بیش‌تر به این سه رکن متصف کند.

عضو خبرگان رهبری در انتها تاکید کرد: خاطر نشان کرد: خداشناسی، شناخت سرمایه وجودی، شناخت هدف خلقت و شناخت عواملی که انسان را از دین خارج می‌کند چهار محوری است که اهل بیت(ع) بر آن تاکید داشتند و لذا مبلغ دینی نیز لازم است این چهار رکن را در کنار هم دنبال کنند.

اهمیت مسأله دشمن‌شناسی

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نیز در مجمع مبلغان ماه محرم ۱۴۰۰ در گلستان شهدای اصفهان، با اشاره به ضرورت آسیب شناسی مجالس عزاداری، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های یاران امام حسین(ع) و ملت امام‌حسینی(ع) دشمن شناسی است.

کارشناس دینی رسانه ملی ادامه داد: حضرت اباالفضل(ع) بر اساس این ویژگی امان‌نامه دشمن را نیز نمی‌پذیرد زیرا می‌داند امان‌نامه دشمن هم خدعه و نیرنگ است.

وی با اشاره به فرازهایی از آیات قرآن، تصریح کرد: هدف دشمن سستی جبهه مومنین است و اگر در مسیر خود سست شدند کمی روی خوش نشان ‌می‌دهد.

سکولار دانستن هیئت از آسیب‌های محتوایی مجالس عزاداری است

رفیعی با بیان اینکه باید مراقب آسیب‌های محتوایی و آسیب‌های شکلی در مجالس عزاداری بود، افزود: فراموش شدن هدف قیام امام حسین(ع) و سکولار دانستن هیأت از جمله آسیب‌های محتوایی مجالس عزاداری است.

کارشناس دینی رسانه ملی تصریح کرد: یکی از اهداف قیام‌ امام حسین(ع) نجات بندگان از جهالت و ضلالت بود و اینکه ما سخنان بدون پشتوانه عقلی بیان کنیم، با هدف قیام عاشورا مغایرت دارد.

وی اظهار کرد: کسی از تمسخر دشمنان دین نمی‌ترسد زیرا دشمن عباداتی مثل نماز را نیز تمسخر می‌کند اما اینگونه برنامه‌های دینی مبنای عقلی دارد ولی بیان برخی سخنان بی‌منطق که می‌تواند در فضای مجازی نیز منتشر شود و بهانه‌ای برای تمسخر است، موجب وهن دین می‌شود.

مراسم عزاداری سکولار نیست

رفیعی با بیان اینکه مراسم عزاداری سکولار نیست، تاکید کرد: ملت ما برای اسلام انقلاب کردند و ۲۶۰ هزار شهید، ده‌ها هزار جانباز و ایثارگر در این راه خون خود را فدا کردند لذا نباید سکولار بود و اگر چه نباید از افراد حمایت کرد ولی از از اصل انقلاب، ولایت فقیه و نظام اسلامی باید دفاع کرد.

کارشناس دینی رسانه ملی ادامه داد: مبلغان دینی ویژگی‌هایی چون ولایتمداری، یقین، شجاعت، رشادت، دشمن‌شناسی، بصیرت، آزادی‌خواهی، حریت، عبودیت و بندگی را در برنامه‌های تبلیغی خود تبیین کنند.

وی بصیرت را از دیگر ویژگی‌های ملت حسینی برشمرد و ادامه داد: بصیرت اخلاقی به معنای شناخت نقاط ضعف و تلاش برای از بین بردن آن‌ها و بصیرت سیاسی و شناخت خط و مشی اجتماعی و سیاسی از مهم‌ترین ابعاد بصیرت است.

مبلغان دینی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه ویژه داشته باشند

حجت‌الاسلام عبدالرسول احمدیان نیز با اشاره به ویژگی‌های تبلیغ در شرایط کرونایی، اظهار داشت: مبلغان دینی توجه ویژه به رعایت موازین کرونایی داشته باشند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: مسائل اقتصادی و فرهنگی و مشکلات بیماری کرونا شرایط جدیدی را به وجود آورده است که باید با تدبیر این شرایط ویژه را مدیریت کرد و لذا هم باید به وظیفه تبلیغی خود عمل کرد و هم لازم است با مراعات دستورالعمل‌ها به نحوی مجالس برگزار شود که خطر جانی و بهداشتی برای فرد و جامعه به وجود نیاید و ضامن کسی نباشیم.

وی تاکید کرد: امیدبخشی به مردم و حمایت از آرمان‌های انقلاب، بیان احکام الهی، توجه به قرآن و دعوت آحاد مردم به انس با قرآن، امتداد فعالیت‌های تبلیغی در فضای مجازی و دعوت عملی از دیگر ضروریات تبلیغات دینی در ماه محرم است.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین