عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۶۶۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
حجت الاسلام دکتر رفیعی:
استاد حوزه علمیه قم گفت: نمی‌توان از ظلم یزید گفت و یزید امروز را که نتانیاهو است، معرفی نکنیم، نمی‌توان از کودک‌کشی قاتلان امام حسین علیه‌السلام بگوییم و از کودک کشی آل‌سعود عبور کنیم.

عقیق:در آستانۀ ماه محرم‌الحرام 1442 قرار داریم و پنجشنبه این هفته که شب زیارتی امام حسین علیه‌السلام نیز هست، شب اول ماه محرم است. حجت‌الاسلام ناصر رفیعی استاد حوزه علمیه قم و کارشناس مسائل دینی در پیامی تصویری گفت: امسال سعی کنیم در محورهای سخنرانی و اشعاری که خوانده می‌شود، به مردم امید داده شود. تحریم، بیماری کرونا، سوء مدیریت برخی مدیران و ناهنجاری اختلاس و اختلاف، مردمی را به‌هم ریخته و عده‌ای را دچار یأس کرده است؛ لذا سعی کنیم امید دهیم.

وی با اشاره به ضرورت کاربردی بودن اشعار شاعران و مداحان اظهار کرد: وقتی از امام حسین علیه‌السلام می‌خوانیم، می‌توانیم از انفاق، ایثار و شجاعت امام حسین بگوییم، علاوه بر این فضائل امام حسین نیز در سخنرانی‌ها و مداحی‌ها گنجانده شود.

حجت‌الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: شما را به خدا قسم می‌دهم از بیان مطالب ضعیف، خواب و خرافات و ... بپرهیزید که اثر منفی آن از اثر مثبتش بیشتر است. وقتی کتاب ارشاد مفید داریم، وقتی این همه روایات زیبا از اهل‌بیت(ع) دربارۀ امام حسین(ع) داریم؛ چرا خواب نقل کنیم؟ چرا مطالب را به گونه‌ای نقل کنیم که مخاطب گمان کند راه رسیدن به فلاح، ابتدا اهل شراب و فساد بودن، بعد در حالت مستی نام امام حسین را شنیدن و بعد ایجاد تغییر و تحولاتی در وجود آدمی است.

این کارشناس مسائل دینی گفت: چرا از ابتدا از کسی مثال نزنیم که در مسیر امام حسین علیه‌السلام بوده؟ من نمی‌خواهم آن موارد را نفی کنم؛ آنها هم خوب است و قطعاً نیت شما خیر است و می‌خواهید توبه و بازگشت را بیان کنید؛ اما توجه ندارید به اینکه گاهی نقل برخی از مطالب، اباحی‌گری می‌آورد؛ مخاطب گمان می‌کند قمار و شراب هم جایز است، مواظب باشیم از مناقب و فضائل متقن استفاده کنیم.

«مراقب باشیم در مجالس محرم قرآن تعطیل نشود، حتماً مقید باشیم قبل از مراسم آیاتی از قرآن تلاوت شود و علاوه بر این، سخنرانان و مادحین اهل‌بیت از آیات قرآن در متن صحبت‌ها و اشعارشان بهره بگیرند.»

وی با تأکید بر اینکه هیئت سکولار نداریم، گفت: نمی‌توان از ظلم یزید گفت و یزید امروز را که نتانیاهو است، معرفی نکنیم، نمی‌توان از کودک‌کشی قاتلان امام حسین علیه‌السلام بگوییم و از کودک‌کشی آل‌سعود عبور کنیم. امروز یمن در مظلومیت است، فلسطین در مظلومیت است، آمریکایی‌ها در جهان دارند جنایت می‌کنند و هر روز قسمتی از سوریه و افغانستان را به غارت می‌برند، بمباران می‌کنند. 

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم پرهیز از کینه‌ورزی و اختلاف میان هیئت‌ها گفت: به راستی چه معنایی دارد که این هیئت بخواهد هیئت دیگری را بکوبد یا تضعیف کند؛ هیئت‌های بزرگ مواظب هیئت‌های کوچک در شهر باشند و هوای یکدیگر را داشته باشید. شما را به خدا قسم می‌دهم مقتل‌سازی نکنید، مصیبت‌سازی نکنید، مرحوم آیت‌الله میانه‌جی می‌فرمود: از کتاب «نفس‌المهموم» عبور نکنید، نگویید در کتاب نوشته یا فلان سخنران می‌گوید، نه کتاب حجت است و نه سخنران، سند و منبع موثق مهم است.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین