عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۰۱۶
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
صحن امام جواد علیه السلام حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با ۱۵ هزار و ۶۰۰ متر مربع مساحت در سال ۱۳۸۹ بر روی رودخانه ساخته شد و فضاهای خالی در این صحن پیش‌بینی شده تا از بالا، رودخانه قابل مشاهده باشد که این موضوع به زیبایی‌های آن افزوده است، امروز نزدیک‌ترین دسترسی خودرویی به حرم از سمت این صحن فراهم شده و زائران می‌توانند با خودروهای شخصی از جلوی باب‌الجواد علیه‌السلام این صحن تردد داشته باشند.

عقیق:بزرگترین صحن حرم مطهر بانوی کرامت که در ضلع غربی حرم مطهر بر روی رودخانه ساخته شده صحن امام جواد علیه السلام نام گذاری شده است و درب ورودی این صحن از سمت خیابان اراک نیز باب الجواد علیه السلام است و ساخت این صحن در سال ۱۳۸۷ آغاز و پس از دو سال در اواخر سال ۱۳۸۹ به اتمام رسید.

مساحت این صحن حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ متر مربع در ابعاد ۳۰ در ۷۰ متر  است که به دلیل عبور رودخانه از زیر این صحن، قسمتی از سقف رودخانه باز گذاشته شده است و رودخانه از میانه این صحن قابل مشاهده است و منظره زیبایی را به این صحن بخشیده است.

در ضلع شرقی این صحن مسجد اعظم، مدرسه فیضیه و مدرسه دارالشفاء، در ضلع شمالی پل بازار، در ضلع جنوبی پل آهنچی و در ضلع غربی آن خیابان اراک قرار دارد.

این صحن چهار ورودی اصلی و دو ورودی اضطراری دارد و در سالهای اخیر برای آسایش بیشتر زائران در کنار درب‌ها، خدماتی از قبیل امانتداری، هدایا و نذورات، اتاق عقد، خدمات سالمندان و مرکز نوجوانان فاطمی ارائه می شود.

همچنین یک حوض بزرگ در نزدیکی درب ۲۴(باب الجواد علیه السلام) و چند حوض کوچک در حاشیه ضلع جنوبی صحن ساخته شده است و نمایی از قبله و مصلای رو باز با کتیبه هایی از احادیث با کاشیکاری سنتی در سمت قبله ایجاد گردیده است.

این صحن در برخی ایام مناسبتی محل برگزاری مراسم و برپایی نمایشگاه است و یک زائرسرای موقت نیز در انتهای ضلع شمالی این صحن در دو قسمت خواهران و برادران تعبیه شده است که زائران در ایام قبل از شیوع ویروس کرونا به صورت رایگان در این زائرسرا برای یک شب اقامت داده می‌شدند و اکنون به حالت تعطیل در آمده است.

همچنین چند راه پله برای رفت و آمد زائران از رودخانه به داخل این صحن تعبیه شده است که در حال حاضر مسدود می باشد.

صحن امام جواد علیه السلام به خاطر اینکه نزدیک ترین مسیر خودرویی برای عموم مردم به حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها است و هتل ها و زائر سراهای زیادی در مجاورت آن قرار دارد مسیری پر رفت و آمد به حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها است و همواره شاهد ورود کاروان های زیارتی از درب های ۱۷ و ۲۴ به داخل این صحن هستیم و تجمع زائران به صورت دسته جمعی برای خواندن زیارت نامه درمقابل ورودی صحن مسجد اعظم و ورودی صحن صاحب الزمان (عج) از نماهای به یاد ماندنی این صحن است.

همچنین آمد و شد زیاد علما، اساتید و طلاب حوزه علمیه برای ورود به مدرسه فیضیه نیز از دیگر خصوصیات این صحن محسوب می‌شود و یک نمایشگاه عکس از طلاب و علمایی که در جریانات انقلاب به شهادت رسیده اند زینت بخش دیوار مدرسه فیضیه و دارالشفاء در داخل صحن امام جواد علیه السلام است.

گفتنی است هدف از ساخت صحن امام جواد علیه السلام بر فراز رودخانه قمرود تسهیل ارتباط زائران از سمت غربی حرم مطهر و ارتباط بافت قدیمی شهر به حرم مطهر بانوی کرامت بیان شده است و این صحن توسط وزارت مسکن و شهر سازی ساخته و در اختیار حرم مطهر قرار گرفته است.

بنابراین چنانچه زائران قصد زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها با خودروی شخصی را دارند بهترین و نزدیک ترین مسیر ورودی که خودروها تا مقابل درب ورودی حرم می توانند تردد داشته باشند باب الجواد علیه السلام و صحن امام جواد علیه السلام است.

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین