عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۹۷۱
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی:
حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی گفت:هیئات مذهبی ظرفیت عظیمی برای حل مسائل اقتصادی و اجتماعی دارند و می‌توانند برای حل مسئله خانواده و جمعیت نیز بسیار مؤثر باشند.

عقیق:نشست «هم‌اندیشی جمعیت و فرزند آوری» در سالن اجتماعات حوزه ریاست سازمان تبلیغات اسلامی با حضور معاون فرهنگی و تبلیغ، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از اساتید دانشگاه و کارشناسان جمعیت با موضوع چگونگی تبلیغ جمعیت و فرزند آوری در ایام محرم برگزار شد.

حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در ابتدای نشست با اشاره به اینکه اقامه شعائر و ترویج فرهنگ حسینی پایه و اساس حرکت سازمان تبلیغات اسلامی است گفت: مسئله خانواده از چند سال قبل در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفت و امسال قرار شد علاوه بر اقامه عزای حسینی که اصلی‌ترین وظیفه سازمان است از ظرفیت مردمی هیأت‌های مذهبی در حل مسائل خانواده خصوصاً جمعیت که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، استفاده شود.

وی افزود: هیأت‌های مذهبی ظرفیت عظیمی برای حل مسائل اقتصادی و اجتماعی دارند و می‌توانند برای حل مسئله خانواده و جمعیت بسیار مؤثر باشند البته طرح مسئله «فرزندآوری در هیأت‌های مذهبی» باید هوشمندانه و دقیق انجام شود و این کار نگاه رسانه‌ای و فهم دقیق می‌طلبد.

حجت‌الاسلام مجید باباخانی مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه هیأت‌های مذهبی کانون‌های دینی هستند که آحاد مردم به آن علاقه دارند اظهار داشت: برخی مواقع ۱۰ تا ۱۵ میلیون مخاطب با بعضی از نغمه‌ها و نوحه‌های مذهبی ارتباط برقرار کرده و جمع کثیری از نوجوانان و جوانان آن را حفظ می‌کنند که از این ظرفیت می‌توان برای ترویج مسائل مختلف فرهنگی استفاده کرد.

حجت‌الاسلام مجید باباخانی با بیان اینکه طرح موضوع فرزند آوری توسط مداحان، شعرا و نوحه سرایان بسیار تأثیر گذار است بیان داشت: طرح این موضوع اصلاً کار ساده‌ای نیست دهه محرم بهترین عرصه برای شروع این کار بزرگ است اما سازمان تبلیغات اسلامی حداقل باید ۳ سال این موضوع را دنبال کند تا به نتیجه برسد».

بحث جمعیت فوریت است نه اولویت

دکتر «محبی تبار» دبیر کمیسیون بهداشت شورای فرهنگی شورای فرهنگی اجتماعی زنان با تأکید بر اینکه بحث جمعیت نه‌تنها اولویت بلکه فوریت است در خصوص «استفاده از بنرهای خوش‌آمدگویی به بچه‌ها در هیئت‌ها، احیا نقش مادری زیر پرچم اباعبدالله، بحث تحبیب فرزند، نشان دادن ارزش و ثواب فرزند پروری، رفتن نذورات به سمت درمان ناباروری، حمایت و کمک‌های مالی از خانواده‌هایی که فرزندان زیاد دارندو…» طرح‌هایی ارائه داد.

دکتر «زهرا حسینی تبار» رئیس امور اداری و حقوقی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز «آموزش مبلغین و شناخت مشکلات جمعیتی هر استان، دیه سقط‌جنین، مشکلات ناباروری و اثرش بر کاهش جمعیت و تأکید بر عرق ملی در هیئت‌ها» را از مهم‌ترین محورهای کلیدی مسئله جمعیت و فرزند آوری برشمرد.

ظرفیت ادبیات

دکتر «صالح قاسمی» دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت صداوسیما با مطرح کردن کلیدواژه نسل غدیر، نسل علوی ابراز داشت: روایات و ادبیات برای تبلیغ فرزند پروری ظرفیت عظیمی دارند باید این موضوع که کودکان سرمایه کشور هستند به یک باور ملی تبدیل شود.

وی افزود: در روایات اسلامی آمده «یک مولود ازآنچه بر آن می‌تابد محبوب‌تر است» یا در مثل‌ها و حکایات ادبیات فارسی بر اینکه «هرکسی زو وارثی ماند نمرد» تأکید شده است. تمام اینها ظرفیت‌هایی است که می‌شود از آن برای تبلیغ فرزند آوری استفاده کرد.»

دکتر «دیناروند» عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران از ترغیب به ازدواج آسان برای قدم اول فرزند آوری نام برد و به ترویج سبک زندگی اسلامی و رفتار با همسر و فرزند تأکید کرد. همچنین این استاد دانشگاه از ترویج فرهنگ عاشورایی و اینکه اگر فرزندان امام حسین (ع) نبودند آیا فرهنگ عاشورا به ما می‌رسید؟ آموزش «صبر، قناعت و توکل» را از راهکارهای تبلیغی فرزند آوری در هیئت‌ها برشمرد.

دکتر طاهره لباف عضو کمیسیون زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی که خودش مادر ۶ فرزند است از فواید بچه زیاد در خانواده گفت و اینکه وقتی بچه‌ها بیشتر باشند به همدیگر کمک و موفقیت‌های اجتماعی بیشتری کسب می‌کنند. دکتر لباف همچنین گفت: همکاران من همه به من غبطه می‌خورند. ما قبلاً یک خانواده ۲ نفره بودیم حالا ۳۱ نفر شده‌ایم در خانواده ما ۶ پزشک است. ۳۰ سال روی فرهنگ ما کارشده است و ما به اینجا رسیده‌ایم پس باید فرهنگ‌سازی شود اگر بعد از محرم و صفر ۲۰ درصد فرزند آوری بچه هیئتی‌ها زیاد شود ما موفق شده‌ایم.

دکتر «پژمان» عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: خطرات کاهش جمعیت هم ایران هم جهان را تهدید می‌کند. ساختار جمعیت الآن ما نتیجه سیاست گذشته و ساختار جمعیت آینده نتیجه سیاست امروز ما است. یک کشور بدون جمعیت قدرت ندارد.

ایران جوان

دکتر «پدرام کاویان» مدیر گروه جمعیت اندیشکده ای‌تان گفت: ما درباره خانواده‌های دهه ۶۰-۷۰-۸۰ صحبت می‌کنیم مادرانی که تنها وظیفه‌شان را مادری نمی‌دانند اینها نیروهای متخصصی هستند که قرار است در جامعه نقش ایفا کنند و وقتی فرزند آوری می‌کنند باید این نقش‌ها را کنار بگذارند. اگر مشکلات اقتصادی را نادیده بگیریم زنان حس خوبی از فرزند آوری ندارند چون جامعه این حس را به آنها منتقل می-کند. هیئت‌ها می‌توانند این گام نمادین را بردارند آنها با پرداخت بصری و محتوایی به مقوله ارزش کار مادران، مبارزه با تحقیر کار زنان در خانه، مادری را کاری ارزشمند نشان بدهند.

دکتر «محمد اکبری» مشاور معاون بررسی رئیس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بحث جمعیت نباید سیاسی شود. هرکس ایران را دوست دارد باید به دنبال سیاست افزایش جمعیت باشد.

دکتر محزون» مدیرکل دفتر جمعیت نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران اذعان کرد: خانواده تک‌فرزند خانواده کامل نیست.» حجت‌الاسلام رؤیت» مدیرعامل بنیاد ملی خانواده به این نکته اشاره کرد: «اگر بحث افزایش یک فرزند را برای هر خانواده مطرح کنیم- و این عملی شود- بالغ‌بر ۱۰۰ هزار فرزند جدید متولد می‌شود.

دکتر «فلاح» پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: پیامد ایمان توکل است، کسانی که به فرزند بیشتر رغبت ندارند به رزاقیت خدا ایمان ندارند. یادمان باشد اگر جمعیت تجدید نشود دچار بحران می‌شویم.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین