عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
اکبر شیخی:
یکی از پژوهشگران حوزه موسیقی از آسیب‌هایی که موسیقی غربی در کشور به دنبال داشته، یاد کرد و گفت: بسیاری از موسیقی‌هایی که امروز در هیأت اجرا می‌شود در تراز دین مبین اسلام نیست و در این حوزه ما نیازمند یک بازنگری مبنایی، علمی و عملی جدی هستیم.

به گزارش عقیق، اکبر شیخی عصر دیروز در نخستین همایش ملی جمعی از ستایشگران جوان هیأت‌های کشور، طی سخنانی با موضوع «جایگاه موسیقی در نوحه» اظهار کرد: هر چند برخی در این دنیا خیلی عزیز باشد اما برای روز قیامت در پرونده آن‌ها جنایت قتل به ثبت رسیده است چراکه تفکیری‌ها با استفاده از مداحی‌های این افراد، ترورهای بسیاری را رقم زده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه صدا و سیما نیز درگیر موسیقی مضر است، اضافه کرد: موسیقی غرب همانند یک ابر سیاه کل کشور را گرفته است و متأسفانه مداحان هم از این موضوع استثناء نیستند و حتی برخی متوجه آنچه که استفاده می‌کنند هم نمی‌شوند.

شیخی از آسیب‌هایی که موسیقی غربی در کشور به دنبال داشته، یاد کرد و گفت: بسیاری از موسیقی‌هایی که امروز در هیأت اجرا می‌شود در تراز دین مبین اسلام نیست و در این حوزه ما نیازمند یک بازنگری مبنایی، علمی و عملی جدی هستیم.

این شاعر مکتب اهل‌بیت(ع) ادامه داد: جوانان و نوجوانان به میزانی وارد قالب امروزی موسیقی هیأت شده‌اند که وقتی می‌خواهیم موسیقی ناب هیأت را به آن‌ها ارائه دهیم آن را بسیار سخت می‌پذیرند.

وی از وجود چارچوب مشخص برای خواندن در هیأت یاد کرد و ادامه داد: ما موضوعی به‌عنوان داد زدن در خواندن نداریم و فقط بالا بردن موج صدا مطرح است اما متأسفانه برخی از مداحان در هیأت داد می‌زنند هیچ بویی از موج نبرده‌اند، درحالی‌که یک خواننده باید بتواند موج صدای خود را ارتقا دهد و در اوج هم اقتدار داشته باشد.

شیخی با بیان اینکه خواننده در هنگام خواندن و شاعر در هنگام سرودن شعر باید به نکات ریز بسیاری توجه داشته باشد، عنوان کرد: اگر یک شعر و مداحی با جزییات مورد بررسی قرار گیرد و به صورت مبنایی به آن پرداخته شود برای مخاطب دلنشین خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه تهیه محتوا نباید نگاه‌های سلیقه‌ای و محدود داشته باشیم، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) نباید در یک محتوا محدود به یک مذهب شود چراکه ایشان مقابل کفر و برای همه مذاهب و ادیان‌هاست.

این پژوهشگر حوزه موسیقی نغمه را همانند شعر با اهمیت دانست و تصریح کرد: ما باید نغمه و موسیقی را نیز همانند شعر مورد توجه قرار دهیم تا همگان با نغمه و موسیقی آشنا شوند و فرق میان درست و نادرست را بفهمند.

*ابزار «فریاد» در مداحی هیچ جایگاهی ندارد

وی با بیان اینکه برخی هیأت‌ها موسیقی را هدف خود قرار می‌دهد اما باز هم به شیوه مطلوب به موسیقی اصیل و مورد نیاز هیأت نمی‌پردازند، مطرح کرد: غربی‌ها مقابل حکومت‌های ستمکار از ابزار «فریاد» برای موسیقی خود استفاده می‌کنند اما این ابزار در مکتب و مجلس امام حسین(ع) نباید هیچ جایگاهی داشته باشد.

شیخی از وجود غنی‌ترین موسیقی‌های جهان در ایران یاد کرد و گفت: در هر خطه‌ای از این کشور یک گنیجه از موسیقی وجود دارد که باید از این گنجینه‌ها بهره‌مند شویم، موسیقی از نغمه و ضرب تشکیل شده به همین علت هم قابل بررسی و برداشت‌ها و ارائه‌های جدید است.

وی از موسیقی به‌عنوان یکی از میراث غارت شده از هیأتی‌ها، مذهبی‌ها، دعا و قرآن نام برد و ادامه داد: این موسیقی را نجس کرده و جنس دیگری به ما تحویل داده‌اند و ما اکنون باید موسیقی غربی را تطهیر و بعد در هیأت از آن استفاده کنیم.

خاطرنشان می‌شود، نخستین همایش ملی جمعی از ستایشگران جوان هیأت‌های کشور از صبح امروز پنجم خردادماه به همت جامعه ایمانی مشعر کار خود را در مجتمع یاوران مهدی(عج)  قم آغاز کرده و تا فردا ظهر به کار خود ادامه خواهد داد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین