عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۳۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
حجت‌الاسلام ارزانی تاکید کرد؛
حجت‌الاسلام ارزانی ، با اشاره به برنامه‌های ستاد بزرگداشت دهه کرامت اظهار کرد: امسال سیره حضرت شاهچراغ(ع) به صورت ویژه و از جنبه ملی و بین‌المللی مورد توجه اعضای ستاد قرار گیرد.

عقیق:حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت در جریان برگزاری نشست مجازی ۳۲ نهاد و دستگاه عضو در ستاد بزرگداشت دهه کرامت که سه‌شنبه ۴ خرداد به میزبانی آستان مقدس حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری جلسات حضوری وجود نداشت، اظهار کرد: استان فارس و به صورت ویژه شهر شیراز به عنوان مهد هنر، ادبیات، شعر، فلسفه و عرفان شناخته می‌شود. این شهر جایگاه ویژه‌ای در ایران اسلامی دارد و نمی‌توانیم ایران را بدون این استان تصور کنیم چه اینکه جایگاه استان فارس بعد از مشهدالرضا (ع) و شهر مقدس قم در رتبه سوم کشور قرار داشته و مضجع شریف حضرت احمد بن موسی (ع) در این شهر قرار دارد، ضمن اینکه ۱۴۰۰ امامزاده در این استان وجود دارد.

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت ادامه داد: فرزندان اهل بیت (ع) در هر جای عالم که باشند مورد تکریم هستند به ویژه امام‌زادگان؛ حضرت احمد بن موسی (ع) از امامزادگانی است که شخصیتی خاص داشت و تعابیری نظیر سیدالسادات در مورد ایشان به کار رفته است. بزرگانی چون شیخ مفید از آن حضرت به صورت ویژه یاد می‌کنند؛ بنابراین امروز با توجه به اینکه آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) از قطب‌های فرهنگی، عبادی و اجتماعی کشور شناخته می‌شود جای دارد که در ایام دهه کرامت به صورت ویژه ای به معرفی مقام والای آن حضرت توجه شود.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینک شخصیت حضرت احمد بن موسی (ع) به صورت ویژه مورد تکریم امام هفتم شیعیان بود، تصریح کرد: طبق آنچه که در تاریخ آمده است آن حضرت بسیار متمول بوده و هزار بَرده را آزاد کرده بود. همچنین اهل جود و فضل و تقوای فراوان بوده و از این جهت آستان مقدس آن حضرت به عنوان قطب عبادی و فرهنگی شناخته شده و کمتر کسی است که بگوید شیراز رفتم و محضر حضرت احمد بن موسی (ع) و زیارت از مضجع شریف ایشان نرسیدم.

حجت‌الاسلام ارزانی در ادامه به فعالیت‌های نهادها و دستگاه‌های عضو در ستاد بزرگداشت دهه کرامت اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود اعضا برای شب ششم ذی‌القعده برنامه‌های خود را به ستاد بزرگداشت دهه کرامت اعلام کنند تا تبلیغات و فعالیت‌های رسانه‌ای گسترده‌ای در این عرصه صورت پذیرد و از رهگذر این اقدام سیره و شخصیت حضرت احمد بن موسی (ع) به مردم معرفی شود. همچنین در راستای تداوم سلسله فعالیت‌های بزرگداشت دهه کرامت و به ویژه مقام حضرت احمد بن موسی (ع) در شب ششم ذی‌القعده قرائت زیارت خاصه حضرت شاهچراغ (ع) با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، مساجد کشور و دیگر اماکن معنوی و عبادی صورت پذیرد.

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت گفت: همچنین سخنرانی‌های کوتاه درباره جایگاه و عظمت حضرت احمدبن موسی (ع)، تهیه اینفوگرافی و پوسترهای مرتبط با آن حضرت و ارائه به ستاد بزرگداشت دهه کرامت به منظور توزیع و نشر در سطح ملی در دستور کار اعضا باشد؛ ضمن اینکه در بخش بین‌الملل نیز با توجه به توجه ویژه برخی کشورهای هم‌جوار با جنوب ایران به حضرت شاهچراغ (ع) انتظار می‌رود تا در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همچنین مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنایت ویژه به این عرصه شود تا در این ایام ارتباط با این کشورها به مناسبت مذکور صورت پذیرد.

وی در پایان اظهار کرد: همچنین در بحث تبلیغ و اطلاع رسانی و استفاده از فضای مجازی نیز باید با قوت بیشتری کار شود به ویژه آنکه کرونا همچنان در کشور شیوع دارد، در این راستا اعضا، با کمیته ارتباطات و فضای مجازی دهه کرامت به منظور ارسال فعالیت‌ها و اقدامات خود در این ایام مرتبط باشند، به ویژه آنکه ایام بزرگداشت شاهچراغ (ع) با مناسبت‌های دیگر از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری مصادف است، بنابراین با توجه به اینکه نظام ما در ارتباط با اهل‌بیت (ع) طراحی شده است ضرورت دارد تا به انتخاب اصلح و حضور حداکثری همه آحاد مردم در انتخابات نیز در ویژه برنامه‌های گرامیداشت حضرت شاهچراغ (ع) توجه شود.

توجه ویژه به ساحت حضرت احمدبن موسی (ع)، مطالبه آستان احمدی و محمدی است

معاون فرهنگی و تبلیغات اسلامی حرم مطهر شاهچراغ (ع) افزود: همچنین علاوه بر برنامه‌های بیرون از آستان حضرت احمد بن موسی (ع)، برای درون آستان نیز برنامه‌های ویژه تدارک دیده شده است و اساساً توجه ویژه به ساحت حضرت احمدبن موسی (ع)، مطالبه آستان احمدی و محمدی است و اگر قرار است فضای تبلیغی در دهه کرامت ایجاد شود باید با محوریت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت شاهچراغ (ع) باشد تا جایگاه این برادر بزرگوار امام رئوف (ع) به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در تبلیغات انعکاس مطلوب داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سلامی تصریح کرد: در سالروز ولادت حضرت معصومه (ع) اجتماع بانوان محمدی در صورت اجازه ستاد کرونای استان و همچنین پیاده‌روی از آستان مادر حضرت احمدبن موسی (ع) به سمت حرم شاهچراغ برگزار می‌شود، ضمن اینکه در شب میلاد حضرت شاهچراغ (ع) نیز در محضر حجت الاسلام «ناصر رفیعی» به عنوان سخنران خواهیم بود.

وی در ادامه از برگزاری جشنواره «چلچراغ» خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته هزار و ۱۲۰ اثر از مراکز استان‌ها به دبیرخانه جشنواره رسید، همچنین در روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ، مراسم خطبه‌خوانی را در آستان مقدس برگزار می‌کنیم و برای دهه کرامت نیز تجدید میثاق و ابراز ارادت کارکنان به محضر حضرت شاهچراغ (ع) را در دستور کار قرار داده‌ایم، از سوی دیگر ویزیت رایگان بیماران در آستان آن حضرت و در طول دهه کرامت، افتتاح جشنواره سرود «امین ولایت» در سطح ملی و رونمایی از کتاب «مدفونین در حرم احمدی و محمدی» شامل ۹۰ تن از علما، بزرگان و امرای محلی از جمله برنامه‌های آستان حضرت شاهچراغ (ع) در بزرگداشت دهه کرامت محسوب می‌شود.

همچنین در ادامه «مرتضی طاهریان» معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد فهما با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها و استان‌ها به موضوع حضرت شاهچراغ (ع) توجه ویژه داشته باشند، تصریح کرد: از ارکان ستاد بزرگداشت دهه کرامت، آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است که سالروز وفات آن حضرت در روز پنجشنبه، ۶ خرداد ماه واقع شده و انتظار می‌رود دستگاه‌های عضو به مناسبت این روز حتی در حد ارسال یک پیام به ساحت سیدالکریم (ع) عرض ارادت کنند.

در ادامه این نشست مجازی، «جواد رفائی» از برگزاری نخستین جلسه کارگروه هنری ستاد بزرگداشت دهه کرامت خبر داد و گفت: این جلسه فردا با حضور نمایندگان سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) ادامه داد: با توجه به اینکه امسال دوازدهمین سال بزرگداشت دهه کرامت است و از سوی دیگر از آنجایی که تاکنون مستندسازی در این عرصه صورت نگرفته و یا بسیار محدود ارائه شده است، بنیاد امام رضا (ع) از سال گذشته این جریان را دنبال کرده و اقدام به تهیه بانک جامع اطلاعات رضوی کرده است تا عموم مردم و اندیشمندان بتوانند از این بانک استفاده کنند؛ در جلسه فردا این موضوع و همچنین بررسی فعالیت‌های هنری و اعلام توانمندی دستگاه‌ها و نهادهای عضو در کارگروه به منظور جمع آوری اطلاعات برای مستندسازی بانک مورد بحث قرار می‌گیرد، همچنین بانک اطلاعاتی مذکور در مورد حضرت فاطمه معصومه (س) نیز در حال پیگیری است؛ علاوه بر این، چهل حدیث مرتبط با گره‌گشایی برای انتشار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تهیه شده است.

وی تصریح کرد: در جلسه فردا نیازهای هنری ستاد بزرگداشت دهه کرامت، طرح‌های گرافیکی به منطور فضاسازی و تبلیغات محیطی نیز مورد بحث قرار می‌گیرد.

همچنین در ادامه حجت‌الاسلام «جواد بهشتی‌پور» طی سخنانی با اشاره به انتخاب شعار و عناوین دهه کرامت سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: طی چهار جلسه که در خدمت نمایندگان اعتاب مقدسه و سایر اعضای کارگروه بودیم و همچنین رایزنی فشرده‌ای که به مدت یک ماه با اعضا داشتیم شعار امسال «خدمت کریمانه، گره گشایی به رسم اهل بیت» نام گرفت تا از رهگذر این شعار و چنین نگرشی شئون معنوی در دهه کرامت میان آحاد جامعه حکم فرما شود و نام و سیره مبارک امام رضا (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س)، حضرت احمد بن موسی (ع) و سایر امام‌زادگان در این دهه به صورت خاص معرفی شود.

مدیر روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) ادامه داد: اتفاقی که امسال در قلب دهه کرامت رقم می‌خورد بحث انتخابات و توجه ویژه به شور انتخابات است.

وی گفت: اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت خواستار هستیم که به تناسب شعار انتخابی سال و نیز مناسبت‌های این ایام برنامه‌ریزی داشته باشند، در این راستا مسابقه «حدیث کرامت» به منظور پخش از رسانه ملی در ۱۱ قسمت طراحی شده و برگزار می‌شود تا تبیین‌گر شعار سال و عناوین روزهای دهه کرامت سال ۱۴۰۰ باشد.

حجت‌الاسلام بهشتی پور در ادامه به عناوین روزهای دهه کرامت سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: شعار روز نخست که مصادف با میلاد حضرت معصومه (س) است به عنوان «کریمه اهل بیت (س)، اسوه دختران تمدن ساز، ملجأ گره‌گشایی»، نام گرفت. روز دوم «هم‌عهدی در مسیر ولایت، گره‌گشایی از امت»، روز سوم «خیرخواهی و نشاط مومنانه برای گره‌گشایی عمومی» و روز چهارم «مسجد تراز اسلامی و انقلابی، محور گره‌گشایی و همدلی» تعیین شد.

شعار روز نخست که مصادف با میلاد حضرت معصومه (س) است به عنوان «کریمه اهل بیت (س)، اسوه دختران تمدن ساز، ملجأ گره‌گشایی»، نام گرفت
وی ادامه داد: همچنین روز پنجم دهه کرامت که همزمان با روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه است با عنوان «امام زادگان و بقاع متبرکه، قطب‌های فرهنگی، گره گشایی اجتماعی» نام گرفته است. روز ششم این دهه نیز که همزمان با روز بزرگداشت احمدبن موسی شاهچراغ است به عنوان «حضرت شاهچراغ علیه السلام، امین ولایت، الگوی روشنگری و گرهگشایی» نام گرفته است.

حجت الاسلام بهشتی پور تصریح کرد: روز هفتم دهه کرامت که مصادف با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است «گره گشایی از مشکلات کشور با حضور پرشور و دولت مؤمن انقلابی» نام گرفته است. همچنین شعار روز هشتم «گره‌گشایی اقتصادی با پشتیبانی و مانع زدایی از تولید» و روز نهم همزمان با سالروز شهادت زائران حرم رضوی به دست ایادی آمریکا «گره‌گشایی از جهان اسلام با وحدت و مقاومت» عنوان گرفت و روز دهم همزمان با شهادت شهید چمران «تشکل‌های جوان و انقلابی؛ پرچمدار گره‌گشایی فرهنگی» و روز پایانی دهه کرامت همزمان با روز میلاد امام هشتم به نام «امام رضا علیه‌السلام؛ امام کرامت و گره‌گشایی» نام گرفت.

در ادامه «صابر سهرابی» طی سخنانی با بیان اینکه سومین حرم اهل‌بیت (ع) در ایران در استان فارس واقع شده است، گفت: امسال اتفاق خوبی رقم خورده که تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان با محوریت حرم احمدی و محمدی است که به زودی رونمایی می‌شود. از محورهای اصلی این نقشه که پیش روی دستگاه‌های فرهنگی در پنج سال آتی خواهد بود این است که این حرم مطهر بیشتر و بهتر معرفی می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تصریح کرد: راه‌اندازی و فعالیت بنیاد فرهنگی «امین ولایت» در تقویم فعالیت سال ۱۴۰۰ و سال‌های آتی دیده شده است تا برنامه‌های فرهنگی هنری را برای شناساندن و معرفی حضرت شاچراغ (ع) اجرایی کند.

در ادامه این نشست مجازی «کیوان نیازی اردکانی»، با بیان اینکه همدلی مردم استان فارس در همه عرصه‌ها حکایت از بینش بالای آنها دارد، اظهار کرد: نمونه بارز این همدلی‌ها، کمک‌های مومنانه در دوره کرونا است که شامل بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار بسته معیشتی می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس افزود: دهه کرامت فرصتی مناسب برای ترویج فرهنگ زیارت است؛ چنان که قبل از دوره کرونا، شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع)، میزبان زائران بسیار بود.

وی با بیان اینکه کمک به محرومان و نیازمندان جامعه باید در برنامه‌های دهه کرامت دیده شود، خاطر نشان کرد: استفاده از فضای مجازی به نفع خواسته‌های دین و مذهب و برنامه‌های دهه کرامت به ویژه در شرایط کرونایی کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین