عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۱۵۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
در نشست «کمیته مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر» مطرح شد؛
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به بیان اینکه استمرار انقلاب اسلامی با مسجد است تا دچار تحریف و اعوجاج نشود، گفت: انقلاب با مسجد و محوریت مسجد شکل گرفت.

عقیق:نشست خبری «کمیته مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی» و اعلام برنامه‌های این کمیته در محل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب به مسجد توجه ویژه دارند چرا که مسجد و ارتباط معنوی مردم با مسجد از مسائل مهم به شمار می‌رود. صدر اسلام علاوه بر شکل گیری انجام عالی‌ترین فریضه عبادی، اجتماع مؤمنان نیز در مسجد شکل می‌گرفت. بنابراین مسجد تنها محل عبادت نیست بلکه مرکز هسته‌ای مقاومت و فعالیت‌های اجتماعی نیز محسوب می‌شود.

وی افزود: در جلسه‌ای که ائمه جمعه با رهبر معظم انقلاب داشتند حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت ۹۷ درصد شهدای انقلاب اسلامی مسجدی هستند؛ رهبر انقلاب نیز فرمودند با توجه به این آمار این امر افتخاری برای انقلاب به شمار می‌رود که نشان از ظرفیت فوق‌العاده مسجد دارد.

ارزانی با بیان اینکه امام خمینی (ره) قبل و بعد از انقلاب بر این امر تاکید داشتند که مسجد همیشه محور فعالیت‌ها قرار گیرد، عنوان کرد: آن جریان عظیم انقلاب اسلامی نیز از دل مسجد شکل گرفت و استمرار یافت.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با استناد به کلام مقام معظم رهبری تصریح کرد: معظم له فرمودند برای جذب جوانان به مسجد باید تلاش شود و معنویت را با تبیین عرفان اسلامی گسترش داد؛ انقلاب با مسجد و محوریت مسجد شکل گرفته و استمرار آن در دهه اول کاملاً با مسجد بود. برای استمرار انقلاب به تعبیر مقام معظم رهبری باید با مسجد باشد تا دچار تحریف و اعوجاج نشود بر این اساس این کمیته از جایگاه ویژه ای برخوردار است و انتظار می‌رود فعالیت‌های خوبی در دل مسجد برای مردم انجام شود.

ضرورت تبیین دستاوردهای انقلاب در مسجد

ارزانی خاطرنشان کرد: اگر بتوان کارکرد مسجد که اسلام برای آن ترسیم کرده تقویت کرد، تحولات بزرگی در احیای مسجد صورت می‌پذیرد. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند ما نیازمند جهاد تبیین هستیم تا دستاوردهای انقلاب تبیین شوند؛ یکی از راه‌های تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی به همت مساجد انجام می‌شود.

در ادامه حجت الاسلام سیدمحسن محمودی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در حوزه برگزاری مراسم انقلاب اسلامی در شورای تبلیغات وظیفه داریم ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم و آن پتانسیل‌ها را به میدان بیاوریم، مسجد یکی از محوری ترین مراکز محسوب می‌شود که متأسفانه در گذشته تا جایی که توانستند آن را با انجام کارهای موازی فرهنگی و بیرون بردن کارهای فرهنگی از مسجد تضعیف کردند.

وی بیان کرد: اگر معتقد هستیم مساجد محور هستند این همه کارهای فرهنگی به جوار مساجد نمی‌رفت و مسجد را فقط برای عبادت اختصاص نمی‌دادیم، این امر با آن هدف کلان انقلاب اسلامی سازگاری ندارد و باید برای آن فکری اندیشید، بنابراین یکی از فلسفه‌های کارکرد مسجد آن است که بیاییم و کارهای فرهنگی و هنری و علمی را با مسجد مرتبط کنیم.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران بیان داشت: شورای تبلیغات اسلامی در حوزه برگزاری مراسم‌های انقلاب این امر را دنبال می‌کند که یکی از تکیه گاه‌ها و پایگاه‌های برگزاری این مراسم‌ها مسجد باشد. حال دهه فجر نقطه بروز جدی تر آن است و مساجد می‌توانند محوری ترین پایگاه‌ها باشند. امروز ۱۷۵ هزار باب مسجد در کشور و بیش از ۴۵ هزار امام جماعت از ظرفیت‌های مهم این مکان مقدس به شمار می‌رود که اگر منسجم و هم صدا با اهداف انقلاب پیش بروند دستاوردهای مهمی را در کشور شاهد خواهیم بود.

دهه فجر فرصتی برای روشنگری مساجد در زمینه جهاد تبیین

محمودی بیان کرد: اگر در همین دهه فجر مساجد یک صدا در راستای جهاد تبیین به روشنگری بپردازند و اقدام جدی در این عرصه انجام دهند اتفاق مبارکی رخ خواهد داد بنابراین لازم است کمیته مساجد بر اساس نگاه رهبری و بسیار جدی پیش برود.

در ادامه حجت الاسلام سیدعلی خان محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مسجد باید جایگاه ذوابعاد داشته باشد. متأسفانه بسیاری از مساجد در کل کشور همانند کلیساها تنها درزمان عبادت باز هستند تا مردم نماز بخوانند و بروند و در بسته شود این نوع مساجد با مسجد تراز اسلام بسیار فاصله دارد.

وی افزود: لازم است در گام دوم انقلاب تحولات و بازنگری در رویکرد مساجد انجام شود. یکی از مسائلی که ستاد امر به معروف و نهی از منکر دنبال می‌کند راه اندازی شورای رفع اختلاف در مساجد است که در حال حاضر ما ۲۶ هزار شورای حل اختلاف در مساجد داریم.

خان محمدی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر روحیه مطالبه گری، پویا و فعال شده است و می‌طلبد این امر منسجم‌تر شود، بر این اساس مساجد در این زمینه می‌توانند نقش مهم و هدایت گری داشته باشند.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین