عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۸۳۰۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
جهانبخش کردی زاده معروف به بخشو مداح و نوحه خوان صاحب سبک بوشهری ، شصت سال پیش نوحه ای خواند که سال‌ها بعد حسین فخری و کویتی‌پور بعد از فتح خرمشهر بر اساس آن ممد نبودی ببینی را خواندند.

عقیق: جهانبخش کردی زاده معروف به بخشو مداح و نوحه خوان صاحب سبک بوشهری ، شصت سال پیش نوحه ای خواند که سال‌ها بعد حسین فخری و کویتی‌پور بعد از فتح خرمشهر بر اساس آن ممد نبودی ببینی را خواندند.

تعداد بازدید : 648

بخشو در دهم خردادماه سال هزار و سیصد و پانزده شمسی در بوشهر (محلهٔ باغ ملاّ) متولد شد. از او به عنوان «اعجوبهٔ عالم مداحی، نوحه‌خوانی و سینه‌زنی سنتی بوشهر» یاد می‌شود.

وی علاوه بر اجرای زیبا و بی‌نقص نوحه‌ها و مرثیه‌های سنتی بوشهر در اجرای شروه، چاوش‌خوانی، مناجات‌خوانی، صبحدم‌خوانی، بیت‌خوانی، جنگ‌نامه‌خوانی، مصیبت‌خوانی و خیام‌خوانی نیز از تبحر خاصی برخوردار بود. از نکات برجستهٔ اجرای کردی‌زاده علاوه بر حجم صدا و زنگ حزین و گیرای نوایش می‌توان به تسلط در اجرای اوج و فرودهای شروه و تحریرهای بی‌نقصش در نوحه و واحدخوانی اشاره نمود.

آخرین نوحه خوانی او در سال پنجاه و شش در حرم اما رضا(ع) بود . کردی‌زاده سرانجام در روز نوزده مرداد ماه سال پنجاه و شش چند روز مانده به ماه رمضان، هنگام برگشت از مشهد بر اثر سکته قلبی در بیمارستان نمازی شهر شیراز درگذشت.

مرگ ناگهانی بخشو تمام اهالی بندر بوشهر را عزادار کرد و در حالی که بازار شهر به احترام او تعطیل شده بود، مردم بوشهر یکی از باشکوه‌ترین تشییع جنازه‌ها را همراه با عزاداری و سینه‌زنی در سوگ او برپا کردند. جسد کردی‌زاده در صحن امامزاده محمدباقر بوشهر به خاک سپرده شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین