عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۶۶۴
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
سزای فردی که به مناصب حکومتی و غیر حکومتی به دیدۀ طمع و طعمه نگاه می‌کند و بدتر از آن، در پوشش تقدس و با ریاکاری خود را در جایگاه مسئول قرار می‌دهد، کمتر از آتش نیست.

عقیق:مسئولیت‌ها، امانت‌هایی در دستان صاحبان منسب است که افراد در وهله اول باید شایستگی‌های لازم را داشته باشند. به این صورت که هم واجد علم کافی نسبت به شغل مدنظر باشند و هم به محیطی که در آن فعالیت می‌کنند، اشراف کامل داشته باشند و در ورای آن‌ها، دارای تعهد و وجدان کاری باشند؛ افرادی که دارای تعهد اخلاقی و وجدان کاری هستند، هیچ گاه به خود اجازۀ قبول مناصبی نمی‌دهند که از عهدۀ انجام آنها خارج است و یا توانایی انجام امور را ندارند بلکه مسیر را برای روی کار آمدن شایسته‌ترین افراد هموار می‌کنند. 

رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله در مذمت فردی که مسئولیتی را بدون داشتن شایستگی لازم می‌پذیرد، فرمود «مَنْ تَوَلّی عَمَلا وَ هُوَ یعْلَمُ أنَّهُ لَیسَ لَهُ بِأهْلٍ، فَلْیتُبَّوَءُ مَقْعَدُهُ مِنَ النّارِ» یعنی  هر که ریاست و مسئولیتی را بپذیرد و بداند که اهلیت آن را ندارد، در قبر و قیامت جایگاه او پر از آتش خواهد شد. (تاریخ إلاسلام، ج 101ـ120، ص 285) این از آن جهت است  به طور طبیعی فردی که بدون داشتن شایستگی لازم مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد، آن محدوده از دایرۀ مدیریتی وی با چالش‌های اساسی مواجه می‌شود و به مرور زمان چرخ پیشرفت جامعه را با اختلال مواجه می‌کند و این خود، بزرگ‌ترین خیانت به یک ملت است و جبران این خیانت چون در دایرۀ تضییع حق‌الناس قرار می‌گیرد، تقریباً محال است و فرد دچار عقوبت اخروی و چه بسا عقوبت دنیوی شود. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی دیگر فرمود «مَنْ تَقَدَّمَ عَلی قَومٍ مِنَ الْمُسْلِمینَ وَ هُوَ یَری أَنَّ فیهِمْ مَن هو افضلُ منه فقد خانَ اللَّه‏ و رسولَه و المُسلمیِن» یعنی هرکه جلودار - مسئول- عده‏‌ای از مسلمانان شود، در حالی که می‌‏داند در بین مسلمین ‏فردی بهتر از او وجود دارد، پس خائن به خدا، رسولش و مسلمانان خواهد بود 

سزای فردی که به مناصب حکومتی و غیر حکومتی به دیدۀ طمع و طعمه نگاه می‌کند و بدتر از آن، در پوشش تقدس و با ریاکاری خود را در جایگاه مسئول قرار  می‌دهد، کمتر از آتش هم  نیست؛ چرا که چه بسیار مردمی که به دنبال نالایقی‌ها و وعده‌های پوچ وی، با چالش‌های اساسی مواجه شدند. 

نکتۀ آخر اینکه هر مسئولی، در هر نهاد و سازمانی بر اساس «اصل انتخابات» و بر اساس رأی بر سر کار می‌آید. لذا کسانی که افراد نالایق را بر سر کار می‌آورند، در واقع خود باید پاسخگوی انتخاب خویش باشند. ناتوانی در شناخت شایسته‌ترین افراد و به کار گرفتن آن‌ها، سبب بر سر کار آمدن افرادی می‌شود که نمی‌توانند حق اداره امور را ادا کنند و به این ترتیب جامعه با چالش‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مواجه می‌شود. بر این اساس، اگر آرای افراد مبتنی بر شاخصه‌های دینی نباشد و در عوض، آغشته به گرایش‌های سیاسی باشد، آنها نیز سهمی در خیانت به ملت و نظام خواهند داشت.  

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین