عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۵۹۰
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
حرکت به سوی اباعبدالله (ع) یعنی حرکت به سمت پروردگار و هر کسی در این مسیر قدم گذارد باید منتظر هدایت الهی باشد.

عقیق:امام حسین (ع) امام سوم شیعیان است که روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت به دنیا آمد. او فرزند دوم امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) و نوه حضرت محمد (ص) است و پس از برادرش امام حسن (ع) ده سال امامت شیعیان را بر عهده داشت.

چون خبر ولادتش به پیامبر گرامى اسلام (ص) رسید، به خانه‏ حضرت على و فاطمه (ع) آمد و به اسماء فرمودند تا کودک را بیاورد. اسماء او را در پارچه‏ اى سپید پیچید و خدمت رسول اکرم (ص) برد، آن گرامى به گوش راست او اذان و به گوش چپ او اقامه گفتند.

بنابر گزارش‌های تاریخی شیعه و اهل سنت، پیامبر اسلام (ص) هنگام تولد او از شهادتش خبر داد و نام «حسین» را برای او برگزید. رسول خدا، حَسَنَین (امام حسن و امام حسین) را بسیار دوست داشت و همه را به دوست داشتن آن دو سفارش می‌کرد.

امام حسین (ع) از اصحاب کِساء و از حاضران در ماجرای مُباهله و یکی از اهل بیت پیامبر (ع) است که آیه تطهیر درباره آنان نازل شده است. روایت‌های متعددی از حضرت محمد (ص) در فضیلت امام حسین (ع) نقل شده است؛ از جمله آنکه «حسن و حسین سرور جوانان بهشت‌اند» و «حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است».

از زندگی سومین امام شیعیان در مدت سه دهه پس از وفات پیامبر (ص)، گزارش‌های اندکی وجود دارد. او در دوره خلافت امام علی (ع) در کنار پدر بود و در جنگ‌های آن دوره شرکت داشت. در زمان امامت امام حسن (ع) پیرو و پشتیبان او بود و اقدام به صلح با معاویه را تأیید کرد.

پس از شهادت وی نیز تا زمانی که معاویه زنده بود، به پیمان برادرش وفادار ماند و در پاسخ به نامه برخی از شیعیان کوفه که برای پذیرش رهبری او و قیام در برابر بنی‌امیه اعلام آمادگی کردند، آنان را به صبر تا زمان مرگ معاویه فراخواند.

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگویی گفت: در روایات نقل شده است ملائکه الهی که در راس آن‌ها جبرئیل قرار داشت حرکت کردند که به خاتم انبیا (ص) به دلیل تولد اباعبدالله (ع) تبریک بگویند، در بین راه «فطرس» یکی از ملائکه که بخاطر کندی در انجام دستور خداوند مورد غضب الهی قرار گرفته بود را دیدند.

وی ادامه داد: فطرس به جبرئیل گفت: به کجا می‌روید؟ جبرئیل گفت: به سوی محمد (ص). فطرس گفت: مرا نیز با خود حمل و نزد پیامبر (ص) ببر شاید برایم دعا کند؛ جبرئیل خواسته او را پذیرفت و با هم همراه فرشتگان دیگر به حضور خاتم النبیین (ص) رسیدند و تولد امام حسین (ع) را تبریک گفتند. آنگاه جبرئیل ماجرای فطرس را به عرض رسانید. رسول اکرم (ص) به جبرئیل فرمودند به او بگو پیکرش را به این نوزاد بمالد. فطرس همین کار را کرد و همان دم خداوند فطرس را تندرست کرد و به حال اول برگرداند سپس فطرس همراه جبرئیل به آسمان پرگشود.

این پژوهشگر مذهبی اظهار کرد: در روایت نقل شده است که فطرس هنگام پرواز به سوی آسمان به حضرت محمد (ص) گفت اکنون که من به خاطر وجود حسین (ع) شفا یافتم باید حق او را ادا و احسانش را جبران کنم؛ هرکس حسین را زیارت کند زیارتش را به او ابلاغ می‌کنم و هرکس در هر کجا به او سلام کند یا درود فرستد سلام و درود او را به آن خواهم رساند.

حجت الاسلام موسویان در پایان گفت: بزرگترین خصوصیت سیدالشهدا (ع) هدایت است هرکس با هر عنوان و در هر کجای عالم به سمت امام حسین (ع) بیاید، اباعبدالله (ع) او را هدایت می‌کند و اسباب هدایت را برایش فراهم می‌کند؛ زیرا امام حسین (ع) به همین دلیل جان دادند و شهید شدند. در نتیجه هنگامی که به ایشان سلام می‌کنیم یعنی با امام حسین (ع) عهد می‌بندیم، همان عهد و پیمانی که سید الشهدا (ع) با خداوند بستند.

در ادامه شما می‌توانید صحبت‌های حجت الاسلام سید جلال موسویان را مشاهده کنید:

تعداد بازدید : 33

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین