عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۵۱۴
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
موسوعۀ «تسبیح کوثر» تازه‌ترین، جدیدترین و جامع‌ترین اثری است که در زمینۀ تسبیحات حضرت زهرا(ع) و با استفاده از تمام علوم حوزوی اعم از معقول و منقول تألیف شد.

عقیق:موسوعۀ «تسبیح کوثر» به‌عنوان جامع‌ترین تحقیق درباره تسبیحات حضرت فاطمه زهرا علیها السّلام با قلم سیدابراهیم موسوی از اساتید سطح عالی حوزۀ علمیه در سه جلد منتشر شد.

موسوی دربارۀ این کتاب گفت: اندیشمندانی که تألیفاتی در زمینۀ این بانوی بزرگوار داشتنند، وقتی به بحث تسبیحات رسیدند، یک فصل را بیشتر به آن اختصاص ندادند. من در این زمینه خلئی  احساس کردم که باید برطرف می‌شد؛ چرا که تسبیحات حضرت زهرا(ع) دامنه وسیعی در روایات دارد و در این روایات آثار و برکات فراوانی را برای آن نقل کردند، به‌ظاهر کوتاه، اما در باطن بسیار عمیق و ژرف است،
از این رو آنچه مربوط به تسبیحات حضرت زهرا(ع) بود در مجموعه‌ای با عنوان «موسوعۀ تسبیح کوثر» گرد آوردیم. موسوعه همان چیزی است که امروزه به‌عنوان دانشنامه از آن یاد می‌کنند. ابتدا خود تسبیح خداوند را توضیح دادیم که چه مقامی دارد، بعد به تسبیح حضرت زهرا(ع) پرداختیم؛ یعنی؛ چرا حضرت زهرا(ع) به تسبیحات اضافه شده است؟ مبدأ تشریع آن چه بود؟ چگونه نزد پدرشان رفتند و حضرت چرا این ذکر را به دختر گرامی‌شان تعلیم دادند؟ بعد برکات تسبیح را از روایات جمع‌آوری کردیم، البته تنها نقل روایت نیست بلکه امتیاز این مجموعه، درایت و فقاهت حدیث است، به‌اندازه وسعمان درایة الحدیثی و فقه الحدیثی برای رسیدن به فهم حدیث برخورد کردیم و هر حدیث را شرح دادیم.

وی توجه به فروعات فقهی در زمینۀ تسبیحات آن بانوی بزرگوار را از دیگر امتیاز این کتاب معرفی کرد و گفت: فصلی را به بررسی فروعات فقهی تسبیحات حضرت زهرا(ع) اختصاص دادیم. بحث دیگر دربارۀ اختلاف بین تقدم تحمید (الحمد لله) و تکبیر (الله اکبر) است، هرکدام از موافقان و مخالفان هم ادله‌ای داشتند، تمام نظرات را جمع‌آوری کردیم و در انتها نظر خود را بیان کردیم.

موسوی اضافه کرد: بحث دیگر، فقه المعارف است. متأسفانه ما فقط اصطلاح فقه را در عامه مردم در شرعیات محدود می‌کنیم، در حالی که فقه در کل دین جریان دارد، در هر سه زمینه اعتقادات، اخلاقیات و شرعیات باید فقیه بود، به این صورت که بررسی کردیم؛ چرا باید تکبیر اول باشد، تحمید دوم و تسبیح سوم؟ بالاخره از آنجا که از حضرت پیامبر(ص) صادر شده است باید حاوی اسراری باشد.

این استاد حوزه علمیه از دیگر ویژگی‌های این کتاب را جمع‌آوری ادعیه‌ای از آن حضرت دانست که در آن، با تسبیح خدا را خوانده است و افزود: بخش خاتمه هم به‌عنوان نصایح معرفتی قرار دادیم؛ مثلاً اگر احادیث ثقیل است، برای رسیدن به فهم آن، چه‌کار باید کنیم، همچنین کتاب چون فنی است، اصطلاحات زیادی را به‌کار بردیم از منطق و فلسفه  گرفته تا ادبیات عرب و اصول فقه، از دیگر سو کلمات سخت را پاورقی زدیم، اصطلاحات علمی را هم توضیح دادیم.

در مجموع، این مجموعه شاید در مرحله اول، تازه‌ترین، جدیدترین و جامع‌ترین اثری است که در زمینۀ تسبیحات حضرت زهرا(ع) و با استفاده از تمام علوم حوزوی اعم از معقول و منقول تألیف شد.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین