عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۷۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
در قرآن اشاره هایی وجود دارد که با توجه به آن ثابت می شود در غیر کره زمین نشانه های حیات دیده می شود و موجودات زنده ای یافت می شوند.

عقیق:کتاب «سر سفره خدا» با موضوع آشنائی با معارف قرآن کریم به شیوه پرسش و پاسخ به قلم محمد علی محمدی به رشته تحریر درآمده است که در شماره های مختلف تقدیم نگاه شما خوبان خواهیم کرد.

    

* آیا از نظر قرآن در سیاره های دیگر موجودات زنده ای وجود دارند؟

 

آری، از مجموع آیات و روایات می توان فهمید که در غیر کره زمین هم موجودات زنده ای وجود دارند. البته - چنان که بارها گفته شد - قرآن کتاب زیست شناسی و جغرافیا نیست که مثلا در یک سوره، منظومه شمسی را بررسی کرده باشد و در سوره دیگر سایر منظومه ها و حتی کهکشان ها را؛ اما در قرآن اشاره هایی وجود دارد که با توجه به آن ثابت می شود در غیر کره زمین نشانه های حیات دیده می شود و موجودات زنده ای یافت می شوند.

    

از بین آیه ها و روایت ها من تنها یک آیه و یک روایت را برای شما می نویسم:

۱. خداوند می فرماید: و من آیاته خلق السموت و الارض و ما بث فیهما من دابه...؛ و از نشانه های (قدرت خداوند)، آفرینش آسمان و زمین و پراکندن جنبندگان میان آن دو است. (۳۶)

 

از جمله: آفرینش آسمان و زمین و پراکندن جنبندگان بین آن دو می توان فهمید که در سایر کرات نیز موجودات زنده ای وجود دارند... .

 

۲. در حدیثی به نقل از امام محمد باقر (علیه السلام) می خوانیم:

پس از این ماه شما، چهل ماه دیگر وجود دارد که بین هر ماه تا ماه دیگر مسافت چهل روز فاصله است. در آنها آفریدگان فراوانی وجود دارند که نمی دانند آیا خداوند آدم را [در زمین ] آفریده یا نیافریده است.

    

* خواننده بهشت کیست؟

 

خواننده بهشت کسی است که در همین دنیا نیز صدایی دل نشین داشت به گونه ای وقتی از دشت ها و کوه ها کتاب زبور را تلاوت می فرمود، هیچ سنگ و کوه و پرنده ای نبود که با او هم صدا نشود و به فرموده قرآن:

 

و ما به داود از فضل خود نعمت بزرگی بخشیدیم [به کوه ها و پرندگان گفتیم ] ای کوه ها و پرندگان، با او هم آواز شوید و همراه او تسبیح خدا گویید.(سبا، آیه ۱۰)

پس خواننده بهشت - چنان که در روایات آمده - حضرت داود است.

جالب است بدانید نویسنده ای به نام مسعود رستنده کتابی به نام صوت داود نوشته است.

     

* نام دو زن که به زشتی از آنان نام برده شده، چیست؟

 

با مطالعه سوره تحریم که برخی آیات آن درباره بعضی از زنان خوب و بد است می توان پاسخ این سؤال رابه دست آورد. در آیه ۱۰ این سوره می خوانیم خداوند برای کسانی که کافر شده اند، به همسر نوح و همسر لوط مثل زده است، آن دو تحت سرپرستی دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولی به آن دو خیانت کردند و ارتباط با این دو پیامبر سودی به حالشان نداشت و به آنان گفته شد: وارد آتش شوید همراه کسانی که وارد آتش می شوند.

   

از داستان این دو زن چه نتیجه ای می گیریم؟

برای آگاهی بیشتر درباره این زنان می توانید کتاب شیرین و خواندنی زن در قرآن، سرگذشت جمعی از زنان خوب و بد، نوشته علی دوانی را بخوانید.

    

* نام دانشمندی که یکی از سوره های قرآن به نام اوست چیست؟

این دو عدد را به خاطر بسپارید: ۳۱ و ۱۳. آیا می دانید معنای این عددها چیست؟ یعنی پاسخ شما در سوره ۳۱ و آیه ۱۳ آمده است. نام سوره ۳۱ به نام فردی است که از او پرسیده اند خداوند در سوره لقمان پندهای این دانشمند به فرزند نوجوانش را این گونه نقل می کند:

هنگامی که لقمان فرزندش را موعظه می کرد به او گفت: پسرم چیزی را همتای خدا [و شریک او] قرار مده که شرک ظلم بزرگی است. ... .

 

پسرم نماز را برپا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و برابر مصیبت هایی که به تو می رسد شکیبا باش که این، از کارهای مهم است.*

با بی اعتنایی از مردم روی بر نگردان و مغرورانه بر زمین راه نرو که خداوند هیچ متکبر مغروری را دوست ندارد.

    

* کدام پیامبر بدون پدر و مادر به دنیا آمد؟

 

بعضی از خصوصیت های پیامبر مورد نظر را می نویسیم تا خودتان پاسخ را پیدا کنید:

 

- اولین انسانی که خداوند او را آفرید.

 

- نام همسرش حوا بود و نام فرزندش هابیل و قابیل و هبه الله و... بود.

 

- همه ما از نسل او هستیم.

 

- نام او در چند آیه قرآن از جمله در آیه ۳۱ سوره بقره آمده است.

    

برای آگاهی بیشتر می توانید کتاب داستان پیامبران از آدم تا حضرت محمد (ص) نوشته سید علی موسوی گرمارودی را بخوانید.

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین