عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۶۰۵۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
نشست خبری اعضای هیأت مدیره جدید خانه مداحان بعد از تودیع و معارفه اعضاء برگزار شد و محسن طاهری مدیرعامل این خانه وعده تحول در روند آموزش مداحان و حضور جوان‌ترها و شاخصان این عرصه در جلسات خانه مداحان را داد.

گزارش تصویری

____________________________________________________________________________________________

عقیق:نشست خبری اعضای هیأت مدیره جدید خانه مداحان اهل بیت (ع) صبح امروز سه‌شنبه ۱۸ آذرماه با حضور اعضای جدید از جمله مرتضی طاهری، محسن طاهری، سیداحمد صالحی، سیداحمد خوانساری، اکبر بازوبند و مصطفی خورسندی برگزار شد.

در این نشست اکبر بازوبند پیرغلام اهل بیت (ع) و عضو هیئت مدیره جدید خانه مداحان ضمن قدردانی از تلاش‌های اعضای هیأت مدیره سابق اظهار داشت: توصیه می‌کنم تلاش‌ها و زحماتی که می‌کشید نثار روح پدر و مرحوم آهی کنید. تمام مردم چشمشان به نوکر امام حسین (ع) است وقتی نوکری می‌آید اهل خانه به خود می‌بالند که نوکر امام آماده است.

وی افزود: یکی از مسئولین دفتر مقام معظم رهبری در یک جلسه‌ای گفت: ایشان نسبت به زمان جلسات دقیق هستند اما در جلسات مداحان می‌فرمایند زمانی نگذارید و این جلسه محدودیت ندارد و این نشانه توجه ایشان است.

جزییات برنامه‌های جدید خانه مداحان در دوره جدید

مرتضی طاهری رئیس هیات مدیره جدید خانه مداحان اهل بیت (ع) در این نشست اظهار داشت: امروز جلسه تودیع و معارفه برگزار شد. در جلسه قبلی حقیر با رأی هیأت مدیره رئیس شدم، البته آقای سازگار به دلیل کهولت سن کناره‌گیری کردند. امیدوارم در راستای منویات هیأت مؤسس و امنا پرشتاب‌تر از گذشته قدم برداریم.

وی افزود: این خانه از برکات مرحوم آهی است، همه هنرها در کشور خانه خاص خود را داشت که با پیگیری جدی ایشان خانه مداحان هم محقق شد. ما هیأت و جامعه مداح داشتیم اما این خانه برای همه است و اساسنامه خوبی دارد و در راستای معیشت مداحان و هم به خصوص برای تجمع و گسترده جوانان که فاصله داشتند برنامه داریم. بنا داریم در خدمت مداحان شاخص باشیم تا اگر صدایی بلند می‌شود از یک بلندگو باشد.

طاهری گفت: برنامه آموزشی و پژوهشی و تشکیل هیأت اندیشه‌ورز را در دستور کار داریم تا از فکر افراد استفاده شود. جلسات آموزش مداحان با برنامه‌ای به روزتر و قوی‌تر ادامه پیدا خواهد کرد و جلسه هفتگی هیأت بعد از کرونا ادامه خواهد داشت. رسیدگی و عیادت به مداحان از کار افتاده و سرزدن به خانواده شهدای مداح و تجلیل از انها جز برنامه آتی ماست.

از وحدت و دوییت در جامعه مداح پرهیز کنید

محسن طاهری مدیرعامل جدید خانه مداحان نیز در این جلسه اظهار داشت: از رسانه‌ها می‌خواهم چه از واسطه خود یا افراد دیگر مطلبی منتشر نکنند که بذر دوییت بپاشد تا وحدت مداحان حفظ شود.

وی ادامه داد: همین که ما بتوانیم این خانه را رو به رشد و توانایی بیشتر هدایت کنیم و در اینجا که مرکز کلان تصمیم‌گیری برای مداحان است بتوانیم اثرگذار باشیم و برای این امر خدمت همه مداحان دست دراز می‌کنیم برای وحدت و صمیمت بیشتر و این درخواست از همه مداحان و ستایشگران پیشکسوت و همه جوان ترهاست که جوانان مخاطب آنها هستند و کارهای شکوفا و به روزی دارند. التماس و خواهش داریم که از همه عزیزان می‌خواهیم که به این خانه بیایند و استفاده کنند و نقطه نظرات بیان کنند.

طاهری گفت: از همه می‌خواهیم کاری کنیم که در جهت تعالی خانه باشد و فرصت سواستفاده و قیاس مدیریت فعلی و قبلی ندهند و هرکس طرح و برنامه دارد بیاید و با آغوش باز پذیرا هستیم و تا جایی که قوانین اجازه دهد در خدمت هستیم.

خانه باید برای همه مداحان باشد

سید احمد صالحی خوانساری از اعضای هیأت مدیره جدید خانه مداحان نیز در این نشست تصریح کرد: درود و صلوات خدا بر افرادی که این خانه را بنا کردند و اهدافی گذاشتند. در عمر خانه مداحان طیف و جمعی که مراوداتی با خانه نداشتند اعم از بزرگان یا جوان‌ترها که هرکدام براساس بضاعت از این عزیزان دعوت می‌کنیم تا بیایند و خانه همه باشد و صرفاً یک طیف نباشد.

وی تصریح کرد: در آینده باز جلسات خواهیم داشت تا تفکرات بیان کنیم.

تحول در آموزش‌های خانه مداحان

محسن طاهری در این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص تغییر در روند برنامه‌های آموزشی خانه مداحان اظهار داشت: برای برگزاری کلاس‌ها با کمبود جا مواجه هستیم که از همان روز نخست با پیگیری‌های مرحوم آهی به دنبال آن بودیم تا فضای مشترک مرکز قوه قضائیه به خانه اختصاص پیدا کند و حائل‌های موجود برداشته شود که در آن زمان مکاتباتی نیز با شهرداری صورت گرفت و امید داریم در این دوره این مشکل برطرف شود.کلاس‌های آموزش مداحی در همان روزهای دوشنبه ادامه خواهد داشت و بنا داریم این کلاس‌ها را با اساتید جدید و شیوه‌ای نوین متحول کنیم.

وی افزود: در کلاس‌های گذشته حجم بسیاری از داد‌ه‌ها در یک بازه زمانی کوتاه ارائه می‌شد که شاید خروجی لازم را نداشت اما بنا داریم در دوره جدید با استاندارد کردن تعداد هنرآموزان و تفکیک سنی و سطح توانایی‌های آنها کلاس‌های بهتری را برگزار کنیم.

طاهری اضافه کرد: از قدیم اعتقاد داشتم و بزرگترها نیز معتقد بودند که یک مداح باید با یک صاحب‌نفس و عالم در ارتباط باشد، بنا داریم در دوره جدید از حضور بزرگانی همچون آیت‌الله جاودان در جلسه‌های چهارشنبه‌ها یا کلاس‌های مداحی استفاده کنیم همچنین سیداحمد صالحی خوانساری نیز گفت: بزرگان علم روح و روان معتقدند که یک انسان بیش از نیم ساعت تا سه ربع توانایی شنیدن و جذب مطالب را ندارند لذا در یک کلاس نمی‌توان محتواهای بسیاری به آنها ارائه کرد و نیاز داریم در کلاس مداحی به شعر، مداحی، طرز خواندن و ... سر جای خود پرداخته شود.

۲۴۰۰ مداح عضو ثابت خانه مداحان

محسن طاهری در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درخصوص تعداد اعضای خانه مداحان اظهار داشت: هم اکنون ۲۴۰۰ مداح عضو ثابت این خانه هستند و کارت عضویت دارند که البته بنا داریم این جرگه را افزایش دهیم تا این دریا خروشان‌تر باشد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص جایگاه خانه در برخورد با اشتباهات و یا عملکرد مداحان،‌گفت: خانه مداحان در اساسنامه‌اش یا هیچ کتابی نوشته نشده است که باید با این افراد برخورد کند، البته باید نسبت به این موارد حساس باشیم که نیاز است اساتید در این جا حضور داشته باشند و نظر دهند که در همان قالب کلاس‌های آموزشی بنا داریم از حضور این افراد استفاده کنیم.

وی اضافه کرد:‌ جدای از این امر شورای عالی ستایشگری در سازمان تبلیغات اسلامی با حضور حاج‌علی انسانی، حاج منصور ارضی، حاج ماشاالله عابدی، استاد کلامی زنجانی، حجت‌الاسلام قمی، حجت‌الاسلام باباخانی و بنده تشکیل شده است که به صورت ماهیانه یا دو ماه یکبار جلساتی را برگزار می‌کند و در تراز شورای نگهبان تصمیم‌گیری‌هایی برای جامعه مداح دارد و نهادهایی همچون خانه مداحان، بنیاد دعبل باید به آن گزارش دهند.

انتصاب یک مداح جوان به عنوان رابط خانه با مداحان شاخص

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ارتباط خانه مداحان با جوانان شاخص مداح تصریح کرد: با جوانان همواره ارتباط داشتیم و آنها در دوره‌های گذشته به خانه رفت و آمد داشتند اما ارتباط آنچنان که باید نبوده است بنا داریم در دوره فعلی با انتساب یک مداح جوان شاخص به عنوان رابط با این افراد ارتباط‌مان را بیشتر کنیم.

طاهری گفت:‌ در خصوص برنامه‌های خانه مداحان در خارج از تهران نیز در گذشته برنامه‌هایی داشتیم و همواره کلاس‌ و یا نشست‌هایی برگزار شده است اما بنا داریم واحد اعزامی در خانه ایجاد کنیم تا مداحان را به شهرستان‌های مختلف و یا حتی خارج از کشور با هماهنگی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اعزام کنیم.

در پایان نشست نیز مصطفی خورسندی مدیرعامل پیشین خانه مداحان و عضو جدید هیأت مدیره طی سخنان کوتاهی اظهار داشت: در مدت سه تا چهار سال گذشته با تغییر اعضای شورای شهر اعتبار در نظر گرفته شده برای خانه حذف شد و حتی یک هزار تومان اعتبار داده نشد، البته کمک‌هایی به صورت تسکین‌دهنده از سوی شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف صورت گرفت اما تمامی فعالیت‌هایی که صورت گرفت به سختی صورت گرفت.

وی گفت: همه اعضای هیأت مدیره دغدغه رفع مشکلات را دارند و به دنبال عنوان یا پست نیستند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین