عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۵۷۲۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
کارشناس مذهبی با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری (ع) به چهار ویژگی‌ فقهای عصر غیبت اشاره کرد و گفت: شیطان از طریق عالم‌نماها دام پهن می‌کند.

نسخۀ امام حسن عسکری (ع) برای شیعیانِ عصر غیبتعقیق:حجت‌الاسلام حیدری کاشانی به مناسبت ایام ولادت امام حسن عسکری گفت: آیۀ 200 سورۀ بقره یکی از آیات المهدی است. خداوند در این آیه از قرآن می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید، صبر کنید و ایستادگى ورزید و مرزها را نگهبانى کنید و از خدا پروا کنید، امید است که رستگار شوید.» در این آیه، شرط رسیدن اهل ایمان به رستگاری را در چهار گزاره بیان می‌فرماید. صبر فردی در سه عرصۀ صبر در برابر مصیبت، طاعت و معصیت است. به فرمودۀ معصوم، صبر در ایمان به منزلۀ سر است. اگر هنر صبر نداشته باشد، ایمان فرد دستخوش طوفان‌ها و بحران‌ها خواهد شد؛ چرا که تمرین صبوری نداشته است. این صبوری را باید در برابر مصیبت‌ها و طاعت‌ها و معصیت‌ها داشته باشد. 

عرصۀ آخرالزمان و آزمون مال و جان

وی افزود: خداوند می‌فرماید وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ‏ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین‏؛ و قطعاً شما را به چیزى از [قبیلِ‏] ترس و گرسنگى، و کاهشى در اموال و جان‌ها و محصولات مى‏‌آزماییم؛ و مژده ده شکیبایان را» آزمون مؤمنان، جزو سنت‌های قطعی خداوند است. آنها که ایمانشان با صبوری آمیخته نشده باشد، دچار تردید و ضعف می‌شوند.

حیدری کاشانی با اشاره به اینکه ابتلا و آزمایش برای دو هدف است، گفت: یکی اینکه ایمانمان را محک بزند تا خودمان بفهمیم چقدر به وعده‌های الهی مستحکم است. دیگر اینکه در این آزمون‌ها قوی‌تر و مستحکم‌تر شویم. این استحکام ایمان مخصوصاً برای شیعیانی که بناست در رکاب امام زمان (عج) سربازی کنند و همراه ایشان وارد میادین سخت شوند تا برابر فرعونیان زمان بایستند، شکل ویژه‌ای دارد. خداوند این عده را در دل ابتلائات قوی می‌کند تا برابر فرعونیان بایستند، همان فرعونیانی که فریاد «أنا رَبّکمُ الأعلی» سر می‌دهند و خود را کدخدای عالم معرفی می‌کنند و قصد دارند ملت‌ها را به اطاعت خود بیاورند.

مرگ و میرهای ناشی از فتنه‌های آخرالزمان

این کارشناس مذهبی افزود: طبق آیۀ 155 سورۀ بقره که اشاره کردیم، یکی از ابتلائات مربوط به گرسنگی و نقص در اموال است:. «وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوال»؛ طبق حدیث امام صادق علیه‌السلام این گرسنگی ناشی از کساد بازار و فراز و نشیب‌های اقتصادی است. خداوند این چالش را برای جامعۀ ایمانی قرار می‌دهد. آیا در این شرایط دینت را به دنیا می‌فروشی یا برعکس؟ طبق این آیه، یکی از ابتلائات آخرالزمانی‌ها، مرگ‌های ناگهانی است؛ یک دفعه عزیزی را از دست می‌دهی؛ آیا در این شرایط ایمان و توکل بر خدا را حفظ می‌کنید؟

حیدری کاشانی ادامه داد: آزمون در ثمرات یکی دیگر از اقسام آزمون خداوند در آیۀ 155 سورۀ بقره است. ثمرات یعنی همان فراورده‌ها، میوه‌زارها، گندم‌زارها و زمین‌ها که در آن دوران دچار آفت و آسیب می‌شوند تا خداوند بیازماید جوهرۀ ایمانی ما چقدر است. در انتها می‌فرماید «وَ بَشِّرِ الصَّابِرین».

وی با اشاره به اینکه طبق سیاق این آیه، صابران افرادی‌اند که به امید ظهور امام زمان (عج) صبوری می‌کنند، گفت: عصر ظهور، عصر عافیت‌ها، برکت‌ها، سلامت‌ها و فراوانی نعمت‌هاست. طبق حدیثی، 24 باران مداوم سرتاسر عالم را فرا می‌گیرد تا سرسبز و خرم شود. دوران ظهور، عصر بالا گرفتن تقوا و بندگی خداوند و عصر افول شیطان و رذیلت‌هاست.

صبرِ جمعی در برابر عداوت دشمنان

این کارشناس مذهبی با تصریح بر اینکه بشارت خداوند به صابران است و افق صبر در دولت کریمۀ مهدوی است، گفت: اهل صبر در مصیبت‌ها می‌گویند ما مولا و سید و سروری داریم که به زودی جهان را از این آشفتگی نجات می‌دهد. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید صابِرُوا عَدُوَّکُم‏؛ در برابر دشمنانشان صبر می‌کنند. این صبر جمعی است. واژۀ رابِطُوا این واژه به آیه، رنگ و بوی مهدوی می‌دهد. امام باقر (ع) فرمود َ رابِطُوا إِمَامَکُمُ‏ الْمُنْتَظَر؛ رابطه خود با امام منتظر را تقویت کنید؛ یعنی مراقبت کنید رابطه شما با امامت قطع نشود. تمام شیاطین جن و انسان بسیج می‌شوند تا رابطۀ محبان با امام عصر (عج) را قطع کنند؛ در این شرایط باید رابطۀ خود با امامتان را حراست، مراقبت و تقویت کنید. نگذارید رابطه شما با امام دچار خلل شود. نگذارید پستی‌ها و بلندی‌های دنیوی رابطه شما را با امام دچار نقصان کند. این رابطه نیاز به معرفت دارد. مرابطۀ جمعی با امام عصر (عج) معادلاتی دارد.

حیدری کاشانی با تأکید بر اینکه بر اساس احادیثمان ممکن است مدعیان امر ولایت از لشکر امام عصر جدا شوند، گفت: امام صادق(ع) در این باره می‌فرماید: «هنگامی که قائم قیام کند، از امر [ولایت‏] او کسانی بیرون می‌روند که همواره چنین به نظر می‌رسید از یاران او باشند. و آنانی که شبیه خورشید پرستان و ماه‌پرستانند، به امر [ولایت‏] او در می‌آیند؛ إِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ خَرَجَ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْ کَانَ یَرَى أَنَّهُ مِنْ أَهْلِهِ وَ دَخَلَ فِی سُنَّةِ عَبَدَةِ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ» همان که تصور می‌کردند مالک اشتر، سلمان و ابوذری برای امام می‌شویم. اما یک دفعه یک مسیحی یا مردمانی از سایر ادیان از شما جلو می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه علمای حقیقی و ربّانی شیعه حافظان امر ولایت و دعوت‌کنندگان به حق‌اند، گفت: امام حسن عسکری می‌فرماید فقهای شیعه دارای ویژگی‌هایی هستند: صائِناً لِنَفْسِهِ‏ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یُقَلِّدُوه‏؛ «از نفس خود صیانت می‌کنند؛ حافظ دینشان‌اند، با هوا و هوس خود مخالفت می‌کنند و از مولای خود اطاعت دارند؛ پس مردم باید از آنها تقلید کنند.» البته تمام فقها این‌طور نیستند بلکه برخی از آنها این‌طورند. شیطان از طریق عالم‌نماهای شیعه دام پهن می‌کند. حضرت عبدالعظیم ولی فقیه اعزامی به ری است که یک تنه نورانیت و عظمت این مرد خدا، فقدان معنویت را در این خطه برطرف می‌کند. متوکل عباسی برای سر او جایزه تعیین کرده بود. چنین فقهایی که وسط میدان با دشمنان ولایت دست به گریبانند.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین