عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۹۳۷
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
این روزها حرم مطهر رضوی میزبان برگزاری برنامه‌ای با عنوان «رواق کتاب» است که به صورتی متفاوت به معرفی آثار ادبی می‌پردازد.

رواق کتاب در حرم امام رضا (ع)عقیق: به گزارشی این روزها در حرم مطهر رضوی شاهد برگزاری برنامه‌ای با عنوان «رواق کتاب» هستیم که به صورتی متفاوت به معرفی آثار می‌پردازد.

با ورود به صحن قدس، جمعی را نشسته بر فرش پای منبری می‌بینیم که به موضوع کتاب می‌پردازد. استادان دانشگاه و برخی نویسندگان کتاب مهمانان همیشگی این منبر هستند. در این دورهمی، علاوه بر معرفی کتاب، حاضران به حلقه‌های معرفت کتاب نیز وارد می‌شوند.

در این برنامه، نویسنده متناسب با موضوع محوری مشخص‌شده به معرفی محتوای اثر می‌پردازد و به پرسش‌های مخاطبان درباره آن پاسخ می‌دهد. در این برنامه، انتشارات معتبر کشور همچون سوره مهر، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، به‌نشر و دیگران حضوری فعال دارند.

پرسش و پاسخ دانشجویی درباره عزاداری امام‌حسین (ع) با حضور حجت‌الاسلام منصوری، خوانش و معرفی کتاب‌های «فرصت زیبای زیارت» و «چشمه حکمت رضوی» با حضور حجت‌الاسلام محمدباقر پورامینی، معرفی بلندترین رمان انقلاب با حضور منصور انوری، نویسنده اثر، و هم‌نشینی و گفت‌وگو با محمدرضا سرشار که صدایش در قصه ظهر جمعه برای ما تداعی‌کننده خاطرات کودکی است درباره اثر «آنک آن یتیم نظرکرده» که به زندگی پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد، محمداسماعیل حاجی‌عیان درباره رمان «آتون‌نامه» و مصطفی رحمان‌دوست، نویسنده کتاب «ترانه‌های نیایش»، برخی از لحظات ناب این برنامه هستند.

بلندترین رمان انقلاب

یکی از برنامه‌های «رواق کتاب» به معرفی بلندترین رمان انقلاب اختصاص داشت که نگارش آن 10 سال به طول انجامید و در پایان مورد توجه و تفقد مقام معظم رهبری قرار گرفت. منصور انوری، نویسنده اثر، درباره بلندترین رمان انقلاب که «جاده جنگ» نام دارد می‌گوید: این اثر یک رمان بلند تاریخی است که در کنار داستانی پرکشش و عاشقانه، بخشی از تاریخ پرفرازوفرود کشور را از آغاز جنگ جهانی دوم تا پایان جنگ تحمیلی به تصویر می‌کشد.

وی انگیزه نگارش کتاب «جاده جنگ» را مربوط به دوران نوجوانی‌اش می‌داند و می‌گوید: موضوعات رمان «جاده جنگ» بر اساس واقعیات تاریخی شکل گرفته‌ و گویای نیم ‌قرن از حوادث تاریخ ایران ‌است. از آنجا که این رمان‌ یک تاریخ پنجاه‌‌ساله را در بر می‌گیرد، کتابی مطول شده که تاکنون ۱۲ جلد آن منتشر شده است. سایر جلدها نیز در آینده منتشر خواهد شد.

از نویسنده بلندترین رمان تاریخ انقلاب اثر دیگری با عنوان «بر فراز آشیانه عنقا» نیز در «منبر کتاب» به مخاطبان معرفی می‌شود که حاوی نگاهی اجمالی از وقایع کردستان با محوریت شهید محمود کاوه از ابتدای مبارزه این شهید بزرگوار با دشمنان داخلی و خارجی تا لحظه شهادت زیبای ایشان است.

حمایت از آثار دینی هنرمندان

صادق کرمیار، دیگر نویسنده حاضر در «رواق کتاب»، نیز یکی از آثار خود به نام «نامیرا» را به مخاطبان معرفی می‌کند که محتوای آن درباره امام حسین (ع) است. وی معتقد است: کار کردن برای ائمه اطهار (ع) بسیار دشوار است اما زمانی که با نیت خالص کار را شروع کنیم، با عنایت خود آن بزرگواران، کار بسیار آسان می‌شود.

این نویسنده جدا از فضای معرفی کتاب، اقدام آستان قدس رضوی را در برگزاری این برنامه تحسین‌برانگیز می‌داند و می‌گوید: آستان قدس رضوی کانون فرهنگ دینی و مذهبی کشور است و می‌تواند بر عوام و خواص تأثیرگذار باشد. امروز خوشبختانه آستان قدس رضوی از مدیریتی فعال و جدی برخوردار است و می‌تواند در حمایت از هنرمندانی که به ارائه آثار دینی و مذهبی علاقه‌‌مند هستند، برای ایشان زمینه‌ای فراهم آورد که خادم فرهنگی امام رضا (ع) باشند و در عرصه فرهنگی به مردم خدمت‌رسانی کنند.

نویسنده کتاب «نامیرا» معتقد است وقتی انسان برای ائمه اطهار (ع) کار می‌کند خود آن بزرگواران راه را برای به ثمر رسیدن آن هموار و هدایت می‌کنند.

 قصه‌گویی در «رواق کتاب»

این رواق مخاطبان متعددی از گروه‌های سنی مختلف دارد و برای اینکه به  همه مخاطبان خدمات ارائه شود، بخشی از رواق به خوانش کتاب‌های کودکانه برای مخاطبان کودک با حضور مربیان کبوترانه اختصاص داده شده است. روزانه تعدادی از کودکان و نوجوانان با حضور در این آیین از برنامه‌های آن بهره‌مند می‌شوند و در پایان، کتاب خوانش‌شده به کودکان هدیه داده می‌شود. امام رضا (ع) و سایر ائمه معصوم (ع) و پیامبر اکرم (ص) محورهای موضوعی انتخاب داستان برای کودکان در این رواق است.

تبلیغ چهره‌به‌چهره

طرح «رواق کتاب» که هم‌زمان با ۱۷ مهر مصادف با اربعین سیدالشهدا (ع) در صحن قدس آغاز شده است با رویکرد بزرگداشت ایام سوگواری ائمه عصمت و طهارت (ع) از سوی اداره تولیدات فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در ایام پایانی دهه آخر صفر طراحی شده و در صحن قدس حرم مطهر رضوی به اجرا درمی‌آید. محور این برنامه تبلیغ چهره‌به‌چهره است که با همکاری پایگاه «مقر کتاب» به صورت روزانه و در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار می‌شود.

برپایی نمایشگاه پوستر در حاشیه «رواق کتاب»، دریافت اطلاعات مخاطبان و زائران برای تشکیل شبکه فعالان حوزه کتاب، رونمایی از کتاب‌ها با همکاری انتشارات سوره مهر، به‌کارگیری و معرفی نرم‌افزارهایی نظیر طاقچه، پژوهان و قائمیه، استفاده از ظرفیت سامانه بلوفای و چند دقیقه مطالعه برای مخاطب از دیگر برنامه‌های اجرایی در حاشیه «رواق کتاب» است که مخاطبان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین