عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۷۸۷
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
درحالی که چند روز از توهین یک مؤسسه آموزشی به قرآن کریم می‌گذرد، فعالان و چهره‌های قرآنی به این اتفاق معترض و خواستار برخورد با مجموعه متخلف هستند، اما مسئولان قرآنی کشور هنوز هیچ واکنشی به آن نشان نداده‌‌اند.

عقیق:چند روز قبل فیلمی از یک مؤسسه آموزشی در فضای مجازی دست به دست شد که در آن شخصی که تدریس می‌‌کرد برای آموزش قرآن از روشی بسیار نامناسب و اهانت‌بار برای آموزش حفظ کلام خدا استفاده کرد که الفاظی موهن و خجالت‌آور را جایگزین واژه‌های قرآنی کرده بود.

انتشار این فیلم بلافاصله با واکنش‌های عموم مردم و نخبگان قرآنی کشور روبرو شد و ؛ تا جایی که مؤسسه مذکور با دیدن خشم مردم، فیلم را از خروجی‌های خود حذف کرد، اما بازنشر آن کار را از کار گذرانده و این فیلم هنوز در فضای مجازی می‌چرخد.

در این میان برخی از قاریان، حافظان و فعالان قرآنی با انتشار مطالبی در فضای مجازی، ضمن محکومیت این اقدام، خواستار برخورد با مؤسسه متخلف شدند و برخی هم با استناد به آیات قرآن کریم، قبح تمسخر قرآن را براساس آیاتی از سوره‌های بقره و جاثیه شرح دادند. این درحالی است که مسئولان و نهادهای قرآنی کشور هیچ واکنشی به این اتفاق نداشتند.

ثبت سوژه‌ای در سامانه «فارس من» با عنوان «درخواست پیگیری توهین به قرآن توسط مجری برنامه کنکوری» دیگر اتفاقی بود که در این راستا رخ داد و این سوژه با استقبال بالای کاربران مواجه شد؛ تا جایی که بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ نفر آن را امضا و حدود ۴۰۰ نظر برای سوژه به ثبت رسید.

مخاطبان سامانه فارس من اغلب خواهان برخورد جدی با مؤسسه متخلف و برکناری فرد متخلف از تدریس هستند. عده‌ای هم به ضرورت نظارت بر فعالیت مؤسسات آموزشی تأکید دارند.

این حواشی و درخواست مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه «فارس من» ما را برآن داشت تا سراغ مسئولان نهاد‌های مختلف برویم و ببینیم اقدامات‌ آنها برای پاسخ به این اهانت آشکار چه بوده است که متأسفانه با وجود گذشت حدود یک هفته از این اتفاق، هنوز واکنش روشنی از سوی مسئولان قرآنی برای پیگیری قضایی این قضیه مشاهده نشده است و حتی آن را محکوم هم نکرده‌اند.

در ادامه با برخی از مسئولان تماس گرفتیم. یکی از آنها که نخواست نامش فاش شود از پی‌گیری مفصل موضوع در نهادهای قضایی در این باره خبر داد، اما تأکید داشت که این پی‌گیری‌ها نباید رسانه‌ای شود. همچنین مسئولی دیگر گفت که مؤسسه فوق‌الذکر از این اتفاق پشیمان است، اما به دنبال برخورد با آنها هستیم.

اما در ادامه متوجه شدیم که سایت مؤسسه طی ساعات گذشته از دسترس خارج شده و مشخص نبود آیا این عدم دسترسی به سایت به دلیل همین تخلف است یا دلیل دیگری دارد. البته به هر طریق شماره مؤسسه را به دست آوردیم تا از موضع مسئولان مؤسسه در این زمینه باخبر شویم. متأسفانه کاربری که تلفن را پاسخ داد از هرگونه توضیح و یا معرفی مسئولان مؤسسه برای گفت‌وگو شانه خالی کرد و گفت: نه توضیحی در این زمینه دارم و نه می‌توانم شما را به مسئولان مؤسسه وصل کنم.

اما در صفحه مؤسسه در اینستاگرام، فیلمی منتشر شده که در آن شخص توهین‌کننده به قرآن کریم از این اتفاق اظهار پشیمانی کرده و از عموم مردم عذر‌خواهی کرده است. همچنین در متنی که ذیل این فیلم منتشر شده توضیحاتی درباره این اتفاق ارائه و از عموم مردم عذر‌خواهی شده که به شرح زیر است:

بسمه تعالی
محضر مبارک ملت شریف ایران

ضمن تسلیت ایام اربعین سید و سالار شهیدان، در پی انتشار سهوى و غیر قابل دفاع ویدیویی از تدریس مباحثى از درس دین و زندگی که متأسفانه جهت تفهیم مطالب به مخاطبین از واژه‌های نامربوط و ناصحیح استفاده شده، عمیقاً ابراز تأسف و تأثر نموده و دلایل بروز این تخلف را بررسی می‌نماییم.

تأکید بر رعایت باورها و آموزه‌های اصیل دینی در آموزش همواره جزو الزامات اساسی این مجموعه بوده است. علیرغم اینکه در شرایط سخت کرونایی حاکم بر جامعه و فقدان دسترسی به خدمات آموزشی کیفی، این مجموعه تمام تلاش خود را صرف ارائه خدماتی مطلوب و در شأن دانش‌آموزان عزیز کشورمان نموده است، لیکن به واسطه یک سهل‌انگاری سهوى، ویدیویی برخلاف سیاست‌های آموزشی و اخلاقی این مجموعه و کشور منتشر گردید.

بدین وسیله ضمن عذر خواهی مجدد از این اتفاق، به خانواده‌ها و جامعه آموزشی کشور اطمینان می‌دهیم که با دقت و نظارت بیشتر نسبت به ممیزی و بازبینی تمامی محتواهای آموزشی اقدام نماییم.

البته این پست عذر‌خواهی رسمی مسئولان مؤسسه نیست زیرا نام یا عنوان کسی در آن قید نشده است، ضمن این که در فیلم هم فقط همان شخص تدریس‌کننده از این اتفاق عذر‌خواهی کرده است. در حالی که چنین اتفاقی محدود به یک نفر نیست و از طراحان برنامه، مجری، تدوین‌گر و منتشرکننده همه در فرایند تولید این اثر موهن نقش داشتند و در واقع همه مجموعه مؤسسه، مسئول این اتفاق هستند.

هرچند یک عذر‌خواهی ساده و ابراز پشیمانی بار مسئولیت را از دوش متخلفان سبک نمی‌کند، بلکه باید بابت این اهانت و کوتاهی بیش از این پاسخگو باشند.

از این سخنان که بگذریم، واکنش نداشتن مسئولان قرآنی به این اتفاق، تعجب همگان را برانگیخته و باوجود اینکه برخی از آنها می‌گویند پی‌گیر تنبیه مؤسسه متخلف هستیم، هنوز اتفاقی در این زمینه نیفتاده و حتی این بی‌احترامی به قرآن از سوی هیچ مسئولی حتی محکوم هم نشده است.

هرچند آموزش‌دهنده روش حفظ قرآن، از پیشگاه ملت مسلمان ایران عذرخواهی کرده، اما آیا می‌شود آب رفته را به جوی بازگرداند؟ با ویدیوهایی که واژگان نورانی کلام‌الله را به سخره گرفته‌اند و همه جا پخش شده‌اند، چه باید کرد؟

ضمن این‌که برای حفظ قرآن، روش‌های بهتری هم هست که موسسات حفظ با آن روش‌ها حفاظ و قرآن‌آموزان را آماده حفظ کلام الله مجید می‌کنند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین