عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۴۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
مداحی تا قبل از دوران دفاع مقدس تنها به این شیوه بود که مداح می‌خواند و حاضران سینه می‌زدند اما در دوران دفاع مقدس مداحی‌ها دیالوگ محور شد و مخاطبان نیز ابیاتی را به مداح پاسخ می‌دادند. مبدأ این نوع مداحی شهید جواد رسولی بود. او در دو لشکر هم هیأت راه انداخت.

عقیق:پیغام فتح؛ ویژه‌نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس: در میان شهدای مداح،‌ نام شهید جواد رسولی می‌درخشد، برای آن که هم خوش‌تیپ بود و هم در مداحی آن زمان خلاق و مبدع. از خصوصیات ویژه او، عاشق مسجد و هیأت بودن است، به حدی علاقه به هیأت داشته که خودش مداح می‌شود.


مداح اهل بیت شهید جواد رسولی

آقا جواد از اهالی خیابان غیاثی تهران بود که ۲۰ شهریور ۱۳۴۴ به دنیا آمد. ۱۶ سال بعد یعنی از سال ۱۳۶۰ عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و تا آخرین روز عمر خود در جبهه‌ها بود. آقا جواد همیشه به رفقاش می‌گفت: تا جنگ هست، جبهه هم هست. تا جبهه هست، منم در جبهه هستم.


تصویری از مداح اهل بیت شهید جواد رسولی(نفر سوم از سمت چپ)

علاقه‌اش به هیأت سبب شد در لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) و ۱۰ سیدالشهدا (ع) هیأت راه انداخت و بانی هیأت شد. آقا جواد، مداح این هیأت‌ها هم بود. البته مداحی را با حفظ سمت انجام می‌داد به این خاطر که معاون گردان امام حسن مجتبی (ع) لشکر ۱۰ سید الشهداء هم محسوب می‌شد.


مداح اهل بیت شهد جواد رسولی- معاون گردان امام حسن لشکر ۱۰ سیدالشهداء (ع) در حال روضه خوانی برای رزمندگان اسلام

در جبهه به قول رزمنده‌ها هرکس که میکروفن بوقی دست می‌گرفت، دعایی می‌خواند و یا ذکر مصیبتی می‌گفت، از نظر آن‌ها مداح بود اما همرزم‌های آقا جواد او را یک مداح کاردرست می‌دانستند. مداحی که هم خوشتیپ بود و هم کلی عطر به خودش می‌زد.


صدوقی دوست و همرزم شهید جواد رسولی که می‌گوید:

او در جبهه سبک جدیدی از مداحی را ابداع کرده بود

صدوقی از دوستان و همرزمان شهید جواد رسولی می‌گوید: در دوران دفاع مقدس از مونولوگ مداحی به دیالوگ مداحی رسیدیم به این صورت که مداح می‌خواند و سینه زنان جواب می‌دادند. جواد رسولی یکی از کسانی بود که مبدع سبک مداحی دیالوگ گونه بود. او با استعداد ذاتی که داشت چندین سبک مداحی را با هم ادغام کرد و سبک تازه‌ای از مداحی را تولید کرد. بزرگترین ویژگی جواد رسولی دانش آموخته کلاس علی انسانی بود.»

رزمندگان لشکر ۱۰ سیدالشهدا

بعد از پذیرش «قطعنامه ۵۹۸» توسط جمهوری اسلامی ایران، رژیم بعثی عراق حمله سراسری خود را به غرب، جنوب و جبهه‌ میانی کشورمان شروع و در برخی مناطق پیشروی‌ کرد. لشکر ۱۰ سیدالشهدا (علیه‌السلام) در آن زمان و بعد از عملیات پیروزمندانه «بیت‌المقدس ۶» پدافند (حفظ) «قله‌ شیخ محمد» ماؤوت را بر عهده گرفته بود.

شهید جواد رسولی در میان رزمندگان لشکر ۱۰ سیدالشهدا

با توجه اینکه نیروهای عراق در منطقه جنوب پیشروی زیادی کرده بودند، به لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) مأموریت داده شد سریعاً از غرب به جنوب کشور منتقل و در جاده اهواز، خرمشهر با دشمن مقابله کند. به این ترتیب که ابتدا از پیشروی «لشکر ۳ زرهی» عراق جلوگیری کرده و سپس طی یک عملیات عراق را به پشت مرزها عقب براند.

اهمیت عملیات بازپس‌گیری مناطق از دست رفته کشورمان در آن مقطع بسیار زیاد بود چون عراق به ۱۵ کیلومتری اهواز و سه‌راه «صاحب‌الزمان (عج)» رسیده بود و اگر نیروهایش از محورهای جاده اهواز، جفیر و زید در سه‌راه یاد شده به هم می‌رسیدند،‌ اهواز سقوط می‌کرد. در نیمه شب ۶۷/۵/۱ به «تیپ حضرت زهرا (س) لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع)» به فرماندهی سردار خادم مأموریت داده شد تا به جاده اهواز، خرمشهر اعزام و با لشکر ۳ زرهی گارد ریاست جمهوری عراق مقابله کند. 

شهید جواد رسولی در میان رزمندگان لشکر ۱۰ سیدالشهدا

این لشکر کاملاً مسلح و باتجربه در مقابل تیپ حضرت زهرا (س) که حتی هر سه گردان زیرمجموعه آن کامل نبود، قرار گفت. «گردان امام حسن (ع)» به فرماندهی شهید «سعید تراب»، «گردان امام حسین (ع)» به فرماندهی برادر جانباز «محمد اسماعیلی» و «گردان حضرت زینب (س)» به فرماندهی «حمیدرضا راستگو» زیر نظر و فرماندهی تیپ حضرت زهرا (س) یعنی سردار خادم در حالی وارد منطقه شدند که نمی‌دانستند خط مقدم دقیقاً کجاست یعنی کجا باید با دشمن مقابله می‌کنند. اصلاً کسی فکر نمی‌کرد عراق تا سه راه امام زمان (عج) پیشروی کرده باشد.

نیمه‌های شب بود که در منطقه «پادگان حمید» و «زید»، درگیری با لشکر ۳ زرهی عراق شروع شد. درگیری در منطقه استقرار دو گردان سمت راست جاده یعنی حمید و زید و گردان مستقر در سمت چپ جاده با دشمن آنقدر شدید و نزدیک بود که شلیک گلوله‌های «آر.پی.جی» روی تانک‌ها کارساز نبود و بعضی از تانک‌ها با پرتاب نارنجک به داخل آنها منهدم می‌شدند.

درگیری با دشمن تا حدی بود که رزمندگان تن به تن با متجاوزان می‌جنگیدند. نیروهای شجاع تیپ حضرت زهرا (س) مردانه جنگیدند و نه تنها عقب نشینی نکردند بلکه دشمن را به عقب راندند. یکی از این عزیزان شهید جواد رسولی بود که جانانه جنگید و مقاومت کرد و نهایتاً به شهادت رسید. هر چند در این نبرد‌های تن به تن تعداد زیادی از نیروهای اسلام همچون سعید تراب، حسین مرادی، جواد رسولی و... به شهادت رسیدند، اما آنها ضمن وارد آوردن تلفات سنگین به لشکر ۳ زرهی عراق و حتی به هلاکت رساندن فرمانده آن لشکر که برادرزاده صدام بود، باعث شدند نیروهای بعثی تا پشت مرز پاسگاه زید عقب‌نشینی کنند، بنابراین هیچگونه الحاقی بین نیروهای عراقی مستقر در جناح‌های درگیری صورت نگرفت و اهواز از خطر سقوط رهایی یافت.

خوشحالی رزمندگان لشکر ۱۰ سیدالشهدا از پیروزی در نبرد با بعثی‌ها

شهید جواد رسولی در ۱ مرداد ماه ۱۳۶۷ در جنگ تن به تن با سربازان رژیم بعثی در منطقه شلمچه به شهادت رسید. او در وصیت‌نامه خود آورده بود: «پیرو ولایت فقیه و روحانیت مبارز باشید و لحظه‌ای فرصت به دست آمده را از دست ندهید و حتی وقت فکر کردن به این منافقین از خدا بی خبر را ندهید.»


مراسم تشییع شهید جواد رسولی در تهران

پیکر او در قطعه ۴۰ ردیـف ۲۱،‌ شـماره ۴ بهشت زهرا به خاک سپرده شده است، نشانی خانه ابدی این مداح شهید را نیز در دفتر شهدای خود ثبت کنید.


مزار شهید جواد رسولی در بهشت زهرا

 

منبع:فارس

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین