عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۴۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
تفسیر اجمالی آیه ۱۰ سوره روم را در این گزارش بخوانید.

عقیق:قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر از مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَنْ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَکَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِئُونَ

آخر سرانجام کار آنان که بسیار به اعمال زشت و کردار بد پرداختند این شد که آیات خدا را تکذیب و تمسخر کردند (زیرا معصیت، دل را تاریک کند و، چون بسیار شود به ظلمت کفر انجامد).


تفسیر آیه ۱۰ سوره روم

پس از شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا، اهل بیت آن حضرت به اسارت دشمن درآمدند. کاروان اسیران کربلا پس از حضور در کوفه و دربار ابن زیاد، به شام، محل استقرار یزید منتقل شدند. وقتی بزرگان و سران اهل شام که یزید به مناسبت پیروزی خود، دعوت کرده بود، حاضر شدند، اسراء و سر‌های شهدای کربلا را نیز به مجلس آوردند.

بیشتر بخوانید

آیه‌ای که سر مبارک امام حسین (ع) در کوفه تلاوت کرد + صوت آیه

ابن‌عبّاس از آیه «ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَاؤُوا» منظور این است که با کفر به خدا و تکذیب پیامبران به نفس خود بدی کردند. السُّوأَی؛ یعنی دوستی که، چون به دوست خود برسد به وی بدی کند و منظور عذاب آتش است.
پیام‌های آیه ۱۰ سوره روم

۱- تکذیب کنندگان و مسخره کنندگان، هیچ بهره‌ای از کارشان جز عذاب سوء ندارند. «ثُمَّ کانَ عاقِبَهَ الَّذِینَ أَساؤُا السُّوای - کَذَّبُوا - یَسْتَهْزِؤُنَ»

۲- سقوط انسان، مراحلی دارد:ابتدا گناه، «أَساؤُا السُّوای» سپس تکذیب، «کَذَّبُوا» و آنگاه استهزا. «یَسْتَهْزِؤُنَ».

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین