عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۹۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح کرد؛
کتب تاریخی به کرات قرآن خواندن سر مبارک سیدالشهدا (ع) را نقل کرده اند و دانشمندان شیعه و سنی این واقعه را بنا بر اسناد مهم در کتاب‌های خود آورده اند.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل در برنامه رادیو گفت‌وگو، ضمن آرزوی قبولی عزاداری‌های عزاداران حسینی اظهار داشت: کتب تاریخی به کرات قرآن خواندن سر مبارک سیدالشهدا (ع) را نقل کرده اند و دانشمندان شیعه و سنی این واقعه را بنا بر اسناد مهم در کتاب‌های خود آورده اند.

وی با بیان اینکه رأس مطهر سیدالشهدا (ع) در منازل مختلف بین راه، قرآن تلاوت کردند، افزود: بنی امیه جنایتی را در روز عاشورا رقم زدند که مصادیق مختلفی دارد و جان سوز ترین آن، جداکردن سرهای مطهر، از این ابدان مطهر بود. سرهای مطهر در برابر چشم مردم و فرزندان این بزرگان قرار گرفت و عمر سعد ملعون سر مطهر را برای ابن زیاد (لعنت خدا بر او) فرستاد. آن هم توسط شخصی به نام خولی که رأس مطهر را در اجاق منزل خود قرار داد.

حجت الاسلام عادل افزود: وقتی کاروان حرکت کرد، سر مطهر سیدالشهدا در منزل‌های مختلف آیه‌ای از سوره مبارکه کهف را تلاوت کردند و یکی از ناقلان مطرح می‌کند که سر مطهر سیدالشهدا (ع) بر روی نیزه از برابرم گذشت و این آیه را تلاوت کرد. این آیه می‌فرماید آیا گمان می‌کنید ماجرای اصحاب کهف از سرنوشت ما عجیب‌تر بود؟ هر کس این آیه را می‌شنید، این گونه گواهی می‌داد که سرنوشت شما بسیار عجیب‌تر از اصحاب کهف در قرآن است.

وی در خصوص چرایی تلاوت این آیه توسط سیدالشهدا (ع) گفت: بزرگان ما اینگونه تحلیل کرده اند که ممکن است سخن گفتن سر مطهر، نشان از الهی بودن این قیام دارد. قیامی که در راه خدا بوده است و هر کس این واقعه را ببیند، تصدیق خواهد کرد که امری اعجاز آمیز است.

حجت الاسلام عادل تصریح کرد: هیچ سر بریده ای سخن نمی‌گوید؛ چه رسد به آنکه آیه‌ای از آیات الهی را تلاوت نماید. برخی نیز احتمال می‌دهند که سر مطهر امام حسین (ع) اینگونه بیان فرمودند: هرچند ما را کشتند، اما ما زنده هستیم و حیات مان جاودانه است و این مسیر ادامه خواهد داشت.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: همچنین احتمال می‌رود که سیدالشهدا (ع) به این مسئله اشاره فرمودند که ای مسلمانانی که ما را کشتید! ما هم مسلمان بودیم و قرآن خواندیم. آیات تلاوت شده بر روی نیزه را بیدار گری از سوی آن بزرگوار است؛ نقل‌های تاریخ درباره سرنوشت سرهای مطهر مختلف است و نقل مشهور این است که در شام دفن شده اند که الان مشهور به همین مسئله می‌باشد. نام آن مکان را مشهد رئوس شهدای کربلا می‌نامند که در دمشق است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درباره سر مطهر سیدالشهدا (ع) نیز نقل قول‌های متفاوتی داریم و برخی می‌گویند سر به نجف فرستاده شده است و کنار مرقد امیرالمومنین (ع) دفن است. همچنین بر اساس برخی روایات، محل دفن سر مطهر را در بقیع عنوان می‌کنند که نقل مشهور این است که سر مطهر به کربلا باز گردانده شده و به بدن مطهر ملحق گشته است.

 

منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین