عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
هر هیأت، یک خدمت/
اعضای هیأت از لحظه ورود بیمار مبتلا به کرونا به بیمارستان تا لحظه خروجش، هر خدمتی نیاز داشت، برایش انجام می‌دهند؛ از دادن غذا و آبمیوه گرفته تا ماساژ دادن، حمام بردن و... علاوه ‌بر این، نیروی هیأتی و طلبه‌ای که از صبح مشغول خدمت به بیمار بوده، شب در مقام منبری و روضه‌خوان در خدمت این عزیزان خواهد بود و در هر اتاق یک مجلس مختصر روضه برپا خواهد شد. به ‌این‌ ترتیب، بیمارانی که دل‌شان می‌خواسته در مجالس عزاداری امام حسین(ع) حاضر باشند، یک مجلس کوچک در همان اتاق‌شان برای‌شان برپا می‌شود.

عقیق:مریم شریفی: برخلاف آن‌هایی که دانسته یا دانسته با مطرح کردن دوگانه‌های غیرواقعی مثل هیأت یا کمک به مستمندان، هیأت یا رعایت پروتکل‌های بهداشتی و غیره، خواسته یا ناخواسته در زمین دشمنان و بدخواهانی بازی کرده و می‌کنند که به دنبال کمرنگ‌کردن مجالس حسینی هستند، گروهی از جوانان دغدغه‌مند با ارائه یک طرح ابتکاری، عزمشان را جزم کرده‌اند یک بار دیگر اثبات کنند هیأتی‌ها بیش از همه پای کار سلامت جامعه هستند. برپایی مجالس عزاداری سیدالشهداء (ع) با رعایت کامل و دقیق پروتکل‌های بهداشتی متناسب با ایام شیوع کرونا به جای خود اما اهالی «خانه طلّاب جوان» قم و رفقای هیأتی و جهادی‌شان آستین‌هایشان را بالا زده‌اند برای اجرای یک طرح حسینی در بیمارستان‌ها.

این طلبه‌های جوان و خط شکن که در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال گذشته، با اعلام آمادگی برای ورود به بیمارستان‌ها، ضمن شکستن جو ترس شکل‌گرفته در روزهای اول، چراغ خدمت‌رسانی داوطلبانه و جهادی به بیماران مبتلا به کرونا را روشن کردند، حالا در موج دوم شیوع کرونا هم با ارائه طرح «هر هیأت، یک خدمت»، می‌خواهند ضمن خنثی کردن نقشه بدخواهان، از ظرفیت هیأت‌ها برای خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا بهره بگیرند و به این وسیله، فضای بیمارستان‌ها را هم متبرک به عطر مجالس حسینی کنند. در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین «حسین کاظم‌زاده»، عضو شورای مرکزی خانه طلّاب جوان با جزییات بیشتری از این طرح آشنا می‌شویم.

 

*این روزها و در موج دوم شیوع ویروس کرونا، وقتی با اعضای کادر درمان صحبت می‌کنیم، از جای خالی نیروهای جهادی، طلبه‌ها و خیران می‌گویند که در موج اول با حضور خالصانه و پرمحبتشان، برای بیماران و کادر درمانی مایه دلگرمی بودند. حالا از «خانه طلاب جوان» خبر می‌رسد برنامه مفصلی برای تکرار این حضور در موج دوم به‌ویژه در ماه محرم دارد. برای شروع، از چگونگی شکل‌گیری ایده موج دوم خدمت‌رسانی داوطلبانه در بیمارستان به مناسبت ماه محرم بگویید. ­

- ما یک برنامه ثابت هفتگی در خانه طلاب جوان داریم که در آن، بیانات حضرت آقا را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم. درواقع به قول طلبه‌ها، درباره این بیانات با هم مباحثه می‌کنیم. آقا چند بار در صحبت‌های اخیرشان تاکید کردند نیروهایی که در موج اول کرونا فعال بودند - علاوه‌بر کادر درمانی که در خط مقدم بودند و به تعبیر ایشان، زبان قاصر است از بازگو کردن فداکاری این عزیزان-، ازجمله نیروهای مردمی و خودجوش و جهادی، لازم است در موج دوم هم به میدان بیایند. خب، یک مجموعه‌ای که داعیه انقلابی‌گری دارد، نمی‌تواند از کنار این صحبت‌ها به‌راحتی عبور کند. این یک بهانه‌ای شد برای ما که مثل موج اول دوباره دست به کار شویم. بنابراین شروع کردیم به رصد مناطقی که می‌توانیم در آن حضور پیدا کنیم و نقش‌آفرین باشیم. برای این منظور، چند سفر هم به تبریز، ارومیه، اصفهان، شیراز و تهران انجام دادیم که ببینیم آیا می‌توانیم در موج دوم کمکی به آن‌ها بکنیم یا خیر.

ماجرا این است که نیروهای جهادی به تعداد کافی در بیمارستان‌های شهر قم حضور دارند و الحمدلله به‌طور کلی جریان خدمت‌رسانی در این شهر هم در موج اول و هم در حال حاضر، اشباع شده است. به حدی که تعدادی از دوستان ما که داوطلب خدمت بودند، بعد از ثبت‌نام و اعلام آمادگی، چندین روز در نوبت ماندند و آخر هم نوبتشان نشد. بنابراین تصمیم گرفتیم از ظرفیت طلبه‌ها و نیروهای جهادی این شهر برای خدمت‌رسانی در دیگر شهرها بهره ببریم.

 

وقتی هیأت‌ها به دشمن پاتک می‌زنند

*دستاورد سفرهایتان به آن چند شهر چه بود؟

- در این سفرها موضوع آمادگی طلبه‌ها و نیروهای جهادی قم برای خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان کرونا را با بزرگان شهر، امام جمعه و دوستان جهادی در میان گذاشتیم. بعد از بررسی تمامی شرایط در جمع‌بندی‌های نهایی، به این نتیجه رسیدیم که برای ارائه خدمات داوطلبانه و جهادی در موج دوم، به یاری بیمارستان‌های تهران بیاییم. و با توجه به نزدیکی به ایام محرم، اساس کارمان را بر استفاده از ظرفیت هیأت‌ها و مجالس عزاداری حضرت سیدالشهداء (ع) قرار دادیم.

در بیان دیگر، نگاه ما این است که دقیقاً در نقطه مقابل طرح و نقشه دشمن که می‌خواهد محرم و مجالس عزاداری را عامل شیوع ویروس کرونا و گستردگی بیماری نشان دهد، کاری کنیم که هیأتها بشوند مدافع سلامت مردم و محافظ آن‌ها در برابر بیماری. با همین نگاه، طرح «هر هیأت، یک خدمت» شکل گرفت. درواقع، این یک طرح مشترک است که با همکاری خانه طلاب جوان، گروه جهادی محبین ائمه (ع)، هیأت امام حسن مجتبی (ع) و شعبه تهران آن، یعنی هیأت کریم اهل بیت (ع) اجرا می‌شود. ما همگی اعضای یک خانواده هستیم اما وظایف و عملکردهای مجزا داریم. در قرارگاه‌هایی که برای کمک‌رسانی موج دوم برپا کرده‌ایم هم، اعضای همه این گروه‌ها حضور دارند و تلاش می‌کنند یک الگو در حوزه کمک‌رسانی به بیماران ارائه کنند.

 

از لحظه ورود تا لحظه خروج، بیمار مبتلا به کرونا را تنها نمی‌گذاریم

*به‌این‌ترتیب در اجرای این طرح، محوریت با هیأت‌هاست؟

- بله. در این طرح، هیأت، محور است و هیأتی‌ها، کار خدمات‌رسانی به بیماران مبتلا به کرونا را بر عهده می‌گیرند. در این طرح، اعضای هیأت معین از لحظه ورود بیمار مبتلا به کرونا به بیمارستان، ارائه خدمات به او را بر عهده می‌گیرند و تا لحظه خروجش از بیمارستان، هر خدمتی نیاز داشت، برایش انجام می‌دهند.

مثل موج اول، نیروهای هیأتی داوطلب به‌عنوان «همیار بیمار» در کنار بیماران قرار می‌گیرند و هر کاری لازم باشد و بتوانند برایشان انجام می‌دهند؛ از دادن آبمیوه به او گرفته تا ماساژ دادن، تمیز کردن اتاق، صحبت کردن و روحیه دادن و... شاید برای عده‌ای قابل باور نباشد اما بعضی دوستان ما در موج اول، خدماتی فراتر از این هم برای بیماران سالمند و ناتوان انجام می‌دادند؛ از گذاشتن غذا در دهان آن‌ها تا حمام بردن و حتی تعویض پوشک! فعالیت‌های مخلصانه‌ای که در اغلب موارد، ناگفته باقی ماند.

 

افتتاحیه طرح «هر هیأت، یک خدمت» در بیمارستان «امام حسین(ع)»

*تا این لحظه، کار وارد فاز اجرایی شده؟ موفق به هماهنگی با بیمارستان‌ها شده‌اید؟

- بله. به لطف خدا در چند روز گذشته در صحبت‌هایی که با مسئولان بیمارستان امام حسین (ع) داشتیم، توافقات لازم با این دوستان انجام گرفت و مراسم نمادین افتتاحیه طرح هم با ورود نیرو­های هیأتی و داوطلب به این بیمارستان برگزار شد. جالب است بدانید حتی چند خانم داوطلب صبح زود خود را از کرج به این بیمارستان رسانده بودند. در این برنامه، نماینده گروه از دغدغه اجرای طرح گفت و سوپروایزر محترم بیمارستان هم با دقت و حساسیت، تمام نکاتی که نیروهای داوطلب باید در بخش کرونا رعایت کنند، برای آنها توضیح داد.

ان‌شاءالله در روزهای آینده هم این روند را در بیمارستان‌های دیگر ادامه خواهیم داد. از طرف دیگر، یک فراخوان هم برای جذب نیروهای داوطلب منتشر کرده‌ایم تا به‌مرور و قبل از رسیدن به ماه محرم، افراد علاقه‌مند برای مشارکت در این طرح را در کنار هم جمع کنیم.

 

بیماران مبتلا به کرونا، مهمان غذای نذری محرم

*اخیراً در گفت‌وگویی که با یکی از پرستاران بخش کرونا داشتم، می‌گفت برخلاف موج اول که با کمک‌رسانی‌های محبت‌آمیز نیروهای جهادی و خیران، مرتب توزیع آبمیوه و این چیزها به راه بود، الان پرستاران حتی آب معدنی هم برای نوشیدن ندارند. شما در این طرح محرمی آیا در بحث خوراکی‌ها و تغذیه بیماران و کادر درمانی هم ورود می‌کنید؟

اتفاقاً یکی از مواردی که در این طرح مد نظر ما قرار دارد، بحث تغذیه بیماران مبتلا به کرون است. همان‌طور که می‌دانیم، یکی از عوامل مهم در محافظت از این عزیزان در مقابل بیماری، تقویت بدن آن‌ها با تغذیه مناسب است. در این زمینه، بخش اول کار ما این است که مثل موج اول در بحث تهیه آبمیوه و میان‌وعده‌های مقوی مثل مغزی‌جات فعال باشیم. اما فراتر از این، قصد داریم ترتیبی دهیم نذورات محرم که هر سال توسط هیأت‌ها و موکب‌ها داده می‌شود، سوق پیدا کند به بیمارستان‌ها. چطور؟ به این نحو که کمک کنیم کیفیت غذایی که بیمارستان به بیماران مبتلا به کرونا می‌دهد، ارتقا پیدا کند و بیماران بتوانند چند وعده در هفته، غذای خوب و مقوی دریافت کنند. حتی طی توافق صورت‌گرفته، بیمارستان موافقت کرده آشپزخانه را در اختیار موکب‌ها قرار دهد تا آن‌ها کار پخت غذا برای بیماران را انجام دهند.

*اینجا مشخص شد یک ضلع دیگر این ماجرا هم، موکب‌های اربعین هستند. درست است؟

بله. این یکی از مواردی است که در ذهن داریم. با چند موکب هم صحبت‌های اولیه‌ای داشته‌ایم که بیایند با رعایت تمام پروتکل‌ها، موکب‌هایشان را در خود بیمارستان برپا کنند. این عزیزان، موکب‌دار هستند و قرار بوده امسال هم در ایام محرم و اربعین، موکب‌هایشان را برای پذیرایی از عزاداران حسینی برپا کنند. ما با این پیشنهاد به سراغ آن‌ها رفته‌ایم و خواهیم رفت که با توجه به شرایط خاص امسال، بیایند موکبشان را در فضای بیمارستان برپا کنند و به کادر درمانی، بیماران و کارکنان بیمارستان خدمات ارائه کنند. و قاعدتاً تمام این خدمات‌رسانی‌ها، با نظارت مستقیم بیمارستان و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد شد. امیدواریم با همکاری موکب‌داران و مسئولان بیمارستان‌ها این پیشنهاد، عملی شود.

 

وقتی هر اتاق بیمارستان، یک هیأت می‌شود

*یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موج دوم خدمات رسانی به بیماران مبتلا به کرونا، شرایط زمانی آن و قرار گرفتن در ماه محرم است. آیا متناسب با حال و هوای این ایام هم، خدماتی برای بیماران در نظر می‌گیرید؟

یکی از فعالیت‌های روحیه‌بخش نیروهای هیأتی و جهادی برای بیماران در ماه محرم، همین مورد است. اولین قدم، آماده‌سازی فضای بیمارستان برای استقبال از ایام محرم است. در این زمینه در نظر داریم در هر اتاق، یک پرچم امام حسین (ع) نصب کنیم تا دل بیمارانی که هر سال در مجالس عزاداری شرکت می‌کردند، به حال‌وهوای این مجالس نزدیک‌تر شود.

علاوه‌براین، نیروهای هیأتی که به‌عنوان همیار و خادم بیماران وارد بیمارستان می‌شوند، هر شب در هر اتاق یک مجلس مختصر سخنرانی و روضه خواهند داشت. یعنی مراسم هیأت در دل اتاق‌های بیمارستان برگزار می‌شود. آن نیروی داوطلبی که از صبح مشغول خدمت به بیمار و کمک‌حال کادر درمانی بوده، شب در مقام روضه‌خوان در خدمت این عزیزان خواهد بود. به‌این‌ترتیب، برای بیماران و کادر درمانی که دلشان می‌خواسته در مجالس عزاداری امام حسین (ع) حاضر باشند اما به دلیل شرایط خاصشان نمی‌توانند، یک مجلس کوچک در همان اتاق بیمارستان برپا می‌شود.

 

شروع موج دوم کمک‌رسانی مؤمنانه، با سر و سامان دادن 50 زوج بشاگردی

*نیروهای جهادی و هیأتی در موج اول کرونا، نقش برجسته و مهمی هم در حوزه رزمایش همدلی و کمک‌های مؤمنانه داشتند. آیا در موج دوم هم برای این بخش، برنامه‌ای دارید؟

بله. ما این کار را از مدت‌ها قبل کلید زدیم. درواقع، قبل از اینکه برای شروع طرح معین بیمارستان به تهران بیاییم، کارمان در موج دوم را در منطقه «بشاگرد» آغاز کردیم. بشاگرد درواقع، منطقه اقدام چندین ساله گروه جهادی ما - گروه جهادی «محبین ائمه (ع)» - است. ما موج دوم کمک‌رسانی در ایام شیوع ویروس کرونا را هم از این منطقه و با اهدای 200 سری جهیزیه برای نوعروسان و برگزاری جشن ازدواج برای 50 زوج بشاگردی – با رعایت پروتکل‌های بهداشتی - شروع کردیم. بعد هم بلافاصله به تهران آمدیم تا مقدمات حضور در بیمارستان‌ها را فراهم کنیم.

در موج اول، یکی از کارهای خوبی که انجام شد، حمایت از بیماران کم‌بضاعت مبتلا به کرونا بود. گروه‌های جهادی که در بیمارستان خدمت می‌کردند، درباره وضعیت خانه و زندگی و کسب و کار بیمارانی که از عهده پرداخت هزینه ترخیص از بیمارستان برنمی‌آمدند تحقیق می‌کردند. بعد از اثبات صحت مطالب گفته‌شده از طرف بیمار، موضوع از طرف این گروه‌های جهادی با خیران و مردم نیکوکار مطرح می‌شد و با کمک‌های آن‌ها ترتیب ترخیص این بیماران از بیمارستان داده می‌شد. ما هم ان‌شاءالله این کار را در موج دوم کمک‌رسانی به بیماران، انجام خواهیم داد تا با این شکل کمک همدلانه هم در کنار بیماران عزیز باشیم.  

 

بیمارستان، پایان دوستی ما نیست

*در ابتدای صحبت‌هایتان اشاره کردید وقتی یک هیأت به‌عنوان معین یک بیمارستان معرفی می‌شود، اعضای هیأت از لحظه ورود بیمار مبتلا به کرونا به بیمارستان تا لحظه خروجش، ارائه خدمات به او را بر عهده می‌گیرند. روند کمک‌رسانی در بیمارستان را برایمان توضیح دادید. ماجرای ارائه خدمات به بیماران در مقطع خروج از بیمارستان چیست؟

- این دغدغه و برنامه ماست که با توجه به اینکه بیماران مبتلا به کرونا همراه ندارند، هیأتی‌ها و طلبه‌ها و جهادی‌ها از لحظه ورود بیمار به بیمارستان تا لحظه خروج او در کنارش باشند. گرچه بسیاری از این بیماران بعد از پایان دوره درمان، با سلامتی از بیمارستان ترخیص می‌شوند با این وجود با بدرقه آن‌ها به منزل، مأموریت هیأتی‌ها درباره آن‌ها به پایان نمی‌رسد چون ما حتی این بیماران عزیز را بعد از ترخیص از بیمارستان هم رها نخواهیم کرد. بسیاری از آنها کار و کسب خود را در ایام شیوع کرونا از دست داده اند. بنابراین اهالی هیأت تلاش می‌کنند در این ایام سخت با کمک‌های معیشتی از آنها و خانواده‌هایشان حمایت کنند.

از طرف دیگر متاسفانه برخی از این بیماران را هم از دست می‌دهیم. اگر خدای ناکرده چنین اتفاقی بیفتد، باز هم این همیاران مهربان در کنار آن بیمار فوت‌شده و خانواده او خواهند ماند. یعنی این هیأتی‌ها، کار غسل و کفن و دفن این هموطن فوت‌شده بر اثر کرونا را هم بر عهده می‌گیرند. همان همراه مهربانی که در چند روز گذشته پرستار این بیمار در بیمارستان بوده و به او خدمت کرده، تا غسالخانه هم همراهش می‌رود، غسلش می‌دهد، بر او نماز می‌خواند، به خانواده‌اش تسلی می‌دهد، پای قبرش برایش قرآن و روضه می‌خواند، در مراسم ختم مجازی او شرکت می‌کند و...

 

هر خدمتی از دستت برمی‌آید، انجام بده

*آیا تمام هیأتی‌ها می‌توانند در تمام موارد تعیین‌شده به بیماران مبتلا به کرونا خدمات ارائه دهند؟ آیا الزامی برای این مسئله وجود دارد یا هر هیأت به اندازه مقدورات خود می‌تواند در این طرح مشارکت داشته‌باشد؟

- این نکته مهمی است. خیر، هیچ محدودیتی برای مشارکت هیأتی‌ها در این طرح وجود ندارد. نام طرح هم، «هر هیأت، یک خدمت» است. ممکن است یک هیأت نتواند تمام این خدمات را به بیماران مبتلا به کرونا ارائه دهد. اهالی آن هیأت وارد بیمارستان می‌شوند و هر خدمتی از فهرست موردنظر ما که از دستشان برمی‌آید را برای بیماران ارائه می‌کنند. بنابراین هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. در این قبیل موارد، نیروهای کمکی وارد بیمارستان می‌شوند و طبق برنامه‌ریزی، باقی موارد را یک هیأت دیگر یا یک گروه جهادی یا نیروهای داوطلب بر عهده می‌گیرند. در این طرح، محوریت با هیأت‌هاست اما نیروهای داوطلبی که طی فراخوان ما از میان طلبه‌ها و جهادی‌ها جذب می‌شوند هم برای کمک‌رسانی به هیأتی‌ها آماده خواهند بود. مثلاً هیأتی که وارد بیمارستان شده، اعلام می‌کند: «ما آنقدر نیرو نداریم که هر شب برای تمام اتاق‌های بیمارستان، برنامه روضه داشته‌باشیم.» خب، ما تعدادی طلبه که توانایی روضه‌خوانی دارند را به کمک آن‌ها می‌فرستیم. به‌این‌ترتیب، هرکدام از این نیروها، بخشی از کار خدمات‌رسانی به بیماران را انجام می‌دهند.

 

هیأتی، پا جای پای مولایش می‌گذارد

*و صحبت پایانی...

- یکی از اهداف طرح «هر هیأت، یک خدمت»، خنثی کردن نقشه‌های دشمن برای محرم امسال و تلاشش برای ضربه‌زدن به مجالس حسینی است. اما خوب است به دیگر جنبه‌های این طرح هم توجه داشته‌باشیم. یکی از راویان حماسه کربلا می‌گوید هنگامی که امام سجاد (ع) می‌خواستند پیکر مطهر سیدالشهداء (ع) را دفن کنند، در میان زخم‌های بشماری که بر بدن مبارک ایشان بود، یک زخم، متفاوت به نظر آمد؛ زخمی که بسیار کهنه‌تر و عمیق‌تر از دیگر زخم‌ها بود. درباره این زخم سئوال کردم. امام سجاد (ع) فرمودند: «این زخم، جای کیسه‌های نان و خرمایی است که پدرم هر شب به دوش می‌گرفتند و برای مستمندان می‌بردند.»

بنابراین، آن کسی که در ماه محرم در بیمارستان یا هر جای دیگری به هر شکلی که می‌تواند به آسیب‌دیدگان از کرونا خدمت می‌کند، درواقع دارد در مسیر مولایش امام حسین (ع) قدم برمی‌دارد. یادمان باشد این خدمت‌رسانی مستقیم به نیازمندان، سیره مستمر و دائمی همه اهل بیت (ع) بوده. پس افرادی که در ماه محرم وارد چنین فضایی می‌شوند، علاوه‌بر خنثی کردن نقشه و طرح دشمن، به‌عبارتی پا جای پای سیدالشهداء (ع) می‌گذارند و نشان می‌دهند پیرو واقعی مولایشان هستند.

***نیروهای هیأتی و جهادی علاقه‌مند به مشارکت در جهاد یاری‌رسانی در موج دوم کرونا می‌توانند جهت ثبت‌نام به سایت «خانه طلاب جوان» به نشانی WWW.KHANETOLAB.IR مراجعه کنند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین