عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۳۱۳۷
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
آیت‌الله آقامجتبی تهرانی(ره) می‌گوید: به طور ‏کلّی از ناحیه خداوند، موجوداتی به عنوان محافظ اعمال انسان‏‌ها قرار داده شده‌‏اند و مراقبت می‏‌کنند که از او چه صادر می‏‌شود.

عقیق:مرحوم ‌آیت‌‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانی‌های خود، به موضوع «محافظ اعمال انسان‌ها» پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

«إِذْ یَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیَانِ عَنِ الْیَمِینِ وَ عَنِ الشِّمَالِ قَعِیدٌ* مَا یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ»[۱]؛ در این آیه شریفه، بحث کتابت به طور صریح مطرح نیست. می‏‌فرماید: خداوند دو فرشته را‏ یکی سمت راست و دیگری سمت چپ قرار داده است و مراقبند که ما چه می‌‏گوییم و چه می‌‏کنیم. این، مراقبت است امّا به کتابت اشاره و تصریح نکرده است.

«وَ هُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ یُرْسِلُ عَلَیْکُمْ حَفَظَةً»[۲]؛ خداوند قاهری برتر است و بر جمیع عباد و بندگانش مسلّط است. اوست که بر آن‌ها، حفظه یعنی نگاه‌بان‏ها را می‌‏فرستد که فرشتگان باشند.

پس به طور ‏کلّی از ناحیه خداوند موجوداتی به عنوان محافظ اعمال انسان‏‌ها قرار داده شده‌‏اند و مراقبت می‏‌کنند که از او چه صادر می‏‌شود.

پی‌نوشت‌ها:

[۱]. آنگاه که دو [فرشته] دریافت‏ کننده از راست و از چپ مراقب نشسته‏‏‌اند، [آدمى] هیچ سخنى را به لفظ درنمى‌‏‏آورد مگر اینکه مراقبى آماده نزد اوست [آن را ضبط مى‏‏کند]. سوره ‌مبارکه ق، آیات ۱۷ و ۱۸

[۲].سورۀ‌مبارکۀ انعام، آیۀ ۶۱

این سخنرانی را اینجا بشنوید:

تعداد بازدید : 8

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین