عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۸۳۱
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه حج برای تمام مسلمانان است، نه فقط برای مردم عربستان، گفت: بهتر بود از هر کشوری سهمیه‌ای در نظر گرفته می‌شد؛ نه اینکه فقط حج برای مردم حاضر در عربستان باشد.

عقیق:حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت دیروز ۵ تیرماه با حضور در برنامه سیمای خانواده شبکه یک سیما با اشاره به اینکه عدم اطلاع‌رسانی سعودی‌ها درباره وضعیت حج تمتع موجب سردرگمی کشورهای اسلامی شد، اظهار داشت: هر ساله از آغاز مبارک رمضان، عربستان هر ۱۰ روز یک بار اطلاعیه‌ای در زمینه برنامه‌های حج تمتع منتشر می‌کرد تا مردم و خادمان بتوانند برای آمادگی تشرف به حج تمتع به درستی تصمیم بگیرند، اما متأسفانه امسال به دلیل شیوع کرونا اطلاع‌رسانی مناسبی درباره حج تمتع صورت نگرفت؛ به طوری که ما تا سه‌شنبه سوم تیرماه وضعیت حج را نمی‌دانستیم.

عربستان امکان مدیریت جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر را نداشت

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا عربستان امکان مدیریت جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر را نداشت، افزود: ما احتمالات مختلف حتی کاهش سهمیه تا ۲۰ درصد را برای حج تمتع امسال در نظر گرفتیم که در نهایت وزیر حج عربستان اعلام کرد فقط امکان پذیرایی از زائران داخلی را دارد.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه بهتر بود عربستان از کشورهای مختلف دعوت می‌کرد تا تصمیم‌گیری خوبی در زمینه حج تمتع شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه ما حدود دو ماه قبل نامه‌ای به عربستان ارسال کردیم و آمادگی ایران برای بررسی وضعیت حج تمتع و تدوین پروتکل‌های بهداشتی برای تمام کشورها را اعلام کردیم، اما عربستان پاسخی در این زمینه نداد.

کوتاهی عربستان در انجام مناسک حج تمتع سال جاری/ حج فقط برای مردم عربستان نیست

وی به کوتاهی عربستان در انجام مناسک حج تمتع سال جاری اشاره کرد و گفت: عمده اعمال حج در فضای باز است و اگر عربستان تصمیم می‌گرفت سهمیه کشورها را کاهش دهد، می‌توانستیم فاصله زائران را بیشتر کنیم، به طوری که در اتاق‌ها به جای ۴ یا ۵ نفر، فقط ۲ نفر باشند یا حتی می‌شد زمان حج را کاهش داد، اما عربستان کوتاهی کرد و از نظرات سایر کشورها برای برپایی اعمال حج استفاده نکرد.

حجت‌الاسلام نواب با بیان اینکه حج برای تمام مسلمانان است نه فقط برای مردم عربستان، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن اشاره کرده است که حج برای همه است، نه فقط برای مردم عربستان. یعنی حق هر مسلمانی که در دورترین نقطه از خانه خدا باشد، با کسی که همسایه کعبه باشد، در اعمال و‌ مناسک حج یکسان است و تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل کاش دولت عربستان با دعوت از سایر کشورها حج را برای تمام مسلمانان به صورت محدود برگزار می‌کرد، به طوری که از هر کشوری سهمیه‌ای در نظر گرفته می‌شد؛ نه اینکه فقط حج برای مردم حاضر در عربستان باشد.

برای لغو حج تصمیم‌گیری نکردیم

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج هستند و تعداد زیادی مشتاق سفر هنوز نوبت‌شان نشده است، گفت: ما تا آخرین فرصت هم صبر کرده و آمادگی‌های لازم برای اعزام زائران به حج تمتع را فراهم کردیم؛ به طوری که هیچ زمانی برای لغو حج تصمیم‌گیری نکردیم. این امر در حالی است که برخی از کشورها همچون اندونزی و هند به دلیل عدم اطلاع‌رسانی سعودی‌ها و بلاتکلیفی زائران از تشرف به حج امسال انصراف دادند.

وی افزود: مدیریت زائران خانه خدا در کشوری مثل اندونزی با ۲۱۰ هزار سهمیه که افراد برای رسیدن به سرزمین وحی باید حدود ۸ ساعت در پرواز باشند، با عدم اطلاع‌رسانی عربستان بسیار مشکل بود. به همین دلیل دولت این کشور از حضور در حج انصراف داد.

سهمیه زائران حج امسال به سال بعد موکول می‌شود/ پرداخت هزینه زائران در صورت تمایل

حجت‌الاسلام نواب در ادامه به وضعیت زائران خانه خدا که قرار بود امسال به حج تمتع مشرف شوند، اشاره کرد و گفت: افرادی که همچنان مایل به تشرف باشند، سهمیه آنها به سال بعد موکول خواهد شد. ما پس از پرداخت قسط اول زائران، ارز لازم به منظور تشرف به حج تمتع تهیه شده تا آن‌ها با مشکلی مواجه نشوند. با این وجود اگر کسی به هر دلیلی امکان تشرف برای سال آینده را ندارد، می‌تواند با مراجعه به مدیر کاروان، هزینه پرداختی را دریافت کند و در نوبت بعدی و هر زمانی امکان تشرف داشت، با هزینه همان سال مشرف شود. 

نماینده ولی ‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه هر سال برای حج، شعاری بیان می‌شد که مردم با توجه به این شعار اعمال را انجام می‌دادند، تصریح کرد: این شعارها با استفاده از رهنمون‌های رهبری و امام خمینی (ره) انتخاب می‌شوند که امسال نیز شعار حج بر همین اساس «حج؛ معنویت، همبستگی و اقتدار اسلامی» عنوان شد.

برخی کشورها حتی سقف سهمیه خود را هم نمی‌توانند پر کنند/ تا ۲۶ سال آینده زائر حج داریم

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار ایرانی در نوبت حج تمتع هستند، افزود: هیچ‌کشوری سراغ ندارید که برای ۲۶ سال آینده متقاضی حج داشته باشد؛ در حالی که بیش از ۱۰ سال ثبت‌نام جدیدی هم صورت نگرفته است. اکنون برخی کشورها حتی سقف سهمیه خود را هم نمی‌توانند پر کنند، اما ما علاوه بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری که در نوبت حج تمتع هستند، نزدیک به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نیز در صف عمره داریم که نشانگر تعداد مشتاقان و متقاضیان این سفر معنوی است.

نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت به برنامه‌های هفته حج اشاره کرد و گفت: برنامه‌های هفته حج سال‌هایی حج برگزار می‌شود، با امسال که حج لغو شده است، تفاوت دارد. به طور مثال، هر سال قبل از اعزام، متولیان حج با رهبر معظم انقلاب دیدار کرده و از رهنمون‌های ایشان استفاده می‌کردند که امسال این برنامه برگزار نمی‌شود یا حتی جلساتی عمومی همچون همایش در استان‌ها برگزار می‌شد که این برنامه هم لغو شد.

وی با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا این هفته هم نماز جمعه برگزار نمی‌شود، تصریح کرد: قرار بود سخنرانی قبل از خطه‌های نماز جمعه درباره حج باشد که به دلیل عدم برپایی نماز جمعه در تهران این برنامه هم برپا نمی‌شود. با این وجود برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در سطح شهر در نظر گرفتیم که امیدواریم مورد توجه مردم قرار گیرد.

همگرایی و وحدت در حج جلوه می‌کند

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اهمیت برپایی حج ابراهیمی گفت: شروع حج باید با رعایت حقوق‌مردم باشد. یعنی‌ حقوق اجتماعی از شروع حج آغاز می‌شود، به طوری که نه تنها حق کسی در پول زائر نباید بلکه باید پولش را هم از راه مشروع به دست آورده و‌ مالیات‌های دینی هم پرداخت کرده باشد، که در روایات داریم اگر چنین نباشد، حج او پذیرفته نخواهد شد.

وی عبودیت و‌ اطاعت از رهبری را از دیگر موارد مهم در حج عنوان کرد و افزود: فقیر و‌غنی، خادم و ‌مخدوم در حج تمتع همه یکرنگ می‌شوند که این درس‌های همگرایی و وحدت است که در حج جلوه می‌کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه لغو حج تمتع برای زائران ایرانی نوعی امتحان الهی است، گفت: زائرانی که سال‌ها منتظر بودند تا امسال مشرف شوند اما امسال هم تا سال آینده باید انتظار بکشند، فرصتی برای کسب آگاهی بیشتر دارند و ‌باید مقدمات سفر را طوری دیگر کنند. به طور مثال از این فرصت برای مطالعه کتاب‌های تاریخ سرزمین وحی یا زندگی پیامبر (ص)، اسرار و‌ معارف حج و‌ حتی خود آیات قرآن که در سرزمین وحی نازل شده، استفاده ببرند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین