عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۷۳۳
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه این مرکز تفاهم‌نامه‌ای با شورای عالی قرآن کریم به امضا رسانده است، گفت: براساس این تفاهم‌نامه بناست قاری و موذن راتب برای اذان‌گویی زنده در مساجد حضور پیدا کنند.

عقیق:حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه اذان یکی از شعائر الهی است که باید از ماذنه‌های مساجد پخش شود، اظهار داشت: در خصوص انجام این شعائر، امور مساجد همواره توصیه‌هایی به مساجد داشته است؛ زیرا براساس فرهنگ دینی و توصیه‌های مقام معظم رهبری باید در سه وعده اوقات شرعی روزانه، اذان از ماذنه‌های مسجد پخش شود.

اذان به صورت زنده باید از ماذنه‌ مساجد پخش شود

وی با اشاره به این توصیه‌ها گفت: در گام اول این اذان حدالامکان باید به صورت زنده پخش شود و شخص اذان‌گو نیز باید از افراد مقبول محله و خوشصدا باشد که اذکار را با تجوید صحیح بیان کند.

پخش اذان از مساجد نباید موجب آزار همسایه‌ها شود

ذاکر گفت: صدای بلندگوهای مساجد نباید برای همسایه‌ها موجب آزار و اذیت شود؛ زیرا این مهم برخلاف توصیه‌های دینی است که همواره اهل بیت (ع) بر کمک‌رسانی و خیرخواهی برای همسایه‌ها تاکید داشته‌اند بنابراین توصیه شده است بلندگوهای مساجد به گونه‌ای تعبیه شود که ضمن پخش صدای اذان برای تمام محله، به همسایه‌ها آسیب نرساند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: برای این امر عمدتا مساجد، بلندگوها را رو به آسمان تنظیم می‌کنند. همچنین توصیه شده است که در زمان صبح، با توجه به سکوت حاکم بر محله، از اذان با صوت ملایم‌تری استفاده شود تا فضای سکوت حاکم بر محله خدشه‌دار نشود.

وی ادامه داد: قبل از پخش اذان برخی از مساجد به تلاوت قرآن می‌پردازند که صدای این برنامه لزومی ندارد از ماذنه‌ها پخش شود و یا برخی صدای نماز را پخش می‌کنند که این مورد نیز ضرورتی ندارد و همواره گزارش‌های تخلفی نسبت به عملکرد مساجد در این خصوص ارائه می‌شود که توسط مرکز مورد بررسی و در صورت نیاز تذکر و برخورد قرار می‌گیرد.

توصیه مقام معظم رهبری به پخش اذان زنده از مساجد

ذاکر با بیان اینکه توصیه مقام معظم رهبری در خصوص اذان مساجد، پخش اذان حلقومی به معنای پخش زنده اذان است، تصریح کرد: برای این امر نیازمند آن هستیم که مساجد از قاریان و اذان‌گویان متخصص در این زمینه استفاده کنند تا بتوانند اذکار و تجوید صحیح را ارائه کنند تا استاندارد لازم وجود داشته باشد در غیر این صورت می‌توانند از اذان‌های رادویی استفاده کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه این مرکز اخیرا تفاهم‌نامه‌ای با شورای عالی قرآن برای رفع این مشکل امضا کرده است، گفت: براساس این تفاهم‌نامه بناست به زودی قاری و موذن راتب (به صورت مستمر و مرتب) در مساجد حضور پیدا کند و امر تلاوت اذانگاهی و اذان را برعهده بگیرد که براین اساس مساجد می‌توانند به راحتی اذان صحیح و استاندارد را از ماذنه‌های خود پخش کنند.

وی تصریح کرد: براین اساس جلسات اجرایی این تفاهم‌نامه در حال برگزاری است و بناست در گام اول این امر در تعدادی از مساجد به صورت آزمایشی برگزار شود. لازمه اجرای این طرح، برخورداری مساجد از منابع مالی لازم برای حضور این افراد است.

ذاکر گفت: در این طرح بناست با همکاری سازمان دارالقرآن کریم و شروای عالی قرآن، قاریان برجسته و مورد تائید به جهت تسلط برقواعد تجوید و صدای خوش در مساجد در زمان اوقات شرعی حضور پیدا کنند و به صورت زنده تلاوت اذان‌گاهی و اذان داشته باشند.

اذان‌گویی روی پشت‌بام‌ها جوابگو نیست

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه در گذشته مرسوم بود که برخی از مردم روی پشت‌بام‌های خود اذان می‌گفتند و یا در خیابان‌ها به اذان گفتن می‌پرداختند، گفت: این روند در شرایط کنونی به دلیل تغییر در سبک‌ زندگی مردم و محل سکونت آن‌ها کمتر مقدور است و با وجود هیاهو و سروصداهای شهری کاری از پیش نخواهد برد؛ لذا تمرکز روی پخش زنده اذان از ماذنه‌های مساجد اثرگذارتر است.

ثمره پویش همصدای آسمان حذف رودربایستی برای تعظیم شعائر الهی است

وی با اشاره به اجرای پویش پویش همصدای آسمان از سوی سازمان فرهنگی اوج برای ترویج بحث اذان‌گویی در ایام شیوع ویروس کرونا و ماه رمضان تصریح کرد: این پویش طرح بسیاری خوبی بود که نشان داد افرادی در کشور هستند  که به دلیل تقید و تدین در هرجایی که باید رودربایستی را کنار می‌گذارند و به تعظیم و ترویج شعائر دینی می‌پردازند. این افراد در جایگاه‌های مختلف و مکان‌های متنوع به اذان گفتن و یادآوری نماز و یاد خدا پرداختند که بسیار مهم و اثرگذار است.

 ذاکر تصریح کرد: برای ادامه پویش معتقدم باید از محصولات و افراد نخبه این عرصه در رسانه‌ها استفاده کرد. افراد شاخص که بیشتر مورد اقبال مردمی قرار گرفتند، مانند فرد پاکبان و یا جوانی که در مترو اذان گفت، باید در رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی حضور پیدا کنند و از حس و تجربه خود در این عرصه بگویند تا در نوجوانان و جوانان دیگر انگیزه ایجاد شود و به نوعی آن خجالت و رودربایستی را کنار بگذارند و در مجامع مختلف با این کار مردم را به یاد نماز و خداوند بیندازند.

برنامه امور مساجد برای تربیت موذنان جوان

وی در پاسخ به این سوال که حضور قاری برجسته در مساجد موجب افول اذان‌گویی جوانان و نسل جدید نیست، گفت: مساجد همچون گذشته روند استعدادیابی خود را در این عرصه خواهند داشت و با فراخوان نوجوانان و جوانان خوشصدا می‌توانند افراد واجد شرایط را جذب و برای توانمندسازی به مرکز معرفی کنند.

ذاکر تصریح کرد: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده مرکز رسیدگی به امور مساجد افراد واجد شرایط را برای توانمندسازی به شورای عالی قرآن معرفی خواهد کرد تا دوره‌های آموزشی لازم را طی کنند و همچنین برای انتخاب نفرات برتر در این حوزه نیز مسابقات را پیش‌بینی کرده‌ایم که موجب تربیت و نسل‌سازی افراد جدید در این عرصه شود.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین