عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۲۱۵۷
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
بعد از توصیه مقام معظم رهبری به رزمایش همدلی برای کمک به نیازمندان، هیأتی‌ها به پیروی از اهل بیت (ع) پای کار آمدند و در ابتدای ماه رمضان بخش اول و در نیمه این ماه همزمان با میلاد امام حسن (ع) بخش دوم کمک‌رسانی‌های خود را اجرایی کردند.

عقیق:شیوع ویروس کرونا به زعم بسیاری از کارشناسان و اهالی هیأت موجب احیای کارکردهای اجتماعی هیأت‌ها شد. پس از آن نیز فرمان رزمایش همدلی مقام معظم رهبری موجب شد تا هیأتی‌ها بیش از پیش در راستای کمک به نیازمندان و محرومان وارد عرصه شوند.

یکی از نهادهایی که در این زمینه تلاش‌های بسیاری داشت، سازمان بسیج مستضعفین بود که در مرحله اول، یک و نیم میلیون بسته ارزاق و در مرحله دوم همزمان با میلاد امام حسن (ع)، یک میلیون بسته ارزاق تهیه و میان نیازمندان توزیع کرد. سازمان بسیج مداحان و شاعران آیینی نیز در این راستا با بسیج کردن هیأت‌های مذهبی در سراسر کشور به نقش آفرینی پرداخت.

یوسف ارجونی رئیس سازمان بسیج مداحان در این زمینه می‌گوید: «بعد از فرمایش مقام معظم رهبری در نیمه شعبان، سازمان بسیج مداحان قرارگاه فرعی ایجاد کرد و با مکاتبات صورت گرفته در استان‌ها، مجموعه شاعران و مداحان پای کار آمدند و طی دو مرحله کمک‌رسانی‌هایی داشتند. در مرحله دوم این رزمایش امروز در سطح کشوری ۱۰۰۰ بسته ارزاق در حال آماده‌سازی است.»

دومین مرحله کمک‌رسانی جهادی‌ها و هیأتی‌ها به نیازمندان در روز میلاد کریم اهل بیت امام حسن (ع) برنامه‌ریزی شد؛ امامی که در روایات و نقل‌های تاریخی جلوه‌های بسیاری از کرم و بخشش‌اش به چشم می‌خورد.

مهدی سماواتی مداح اهل بیت (ع) در این باره می‌گوید: «تمام ائمه معصومین نور واحد هستند، اما صفاتی ممکن است در وجود برخی بروز دیگری داشته باشد. امام حسن (ع) به کریم اهل بیت (ع) معروف هستند که در روایت داریم زمانی ایشان مشغول میل کردن غذا بودند و سگی نزدیک ایشان می‌شود و حضرت یک لقمه خود میل می‌کردند و لقمه‌ای به او می‌دادند. نزدیکان درخواست می‌کنند تا حضرت اجازه دهند سگ را رد کنند، اما ایشان می‌فرمایند: از خدا خجالت می‌کشم صاحب روحی نزدیک من بیاید و من دست خالی او را رد کنم. ما نیز به عنوان شیعیان آن حضرت، باید از طریق منبرها و جلسات درس بگیریم و مانند آنان رفتار کنیم. این رزمایش همدلی این روزهای کشور، به تأسی از کریم اهل بیت (ع) است.»

هیأتی‌ها و شیعیان اهل بیت (ع) باید در راستای عشق به این ذوات مقدسه پیرو رفتار و اعمال آنان نیز باشند. همواره در سیره اهل بیت (ع) داریم که شبانه کیسه نان و ارزاق به دوش می‌گرفتند و به در خانه نیازمندان می‌رفتند تا بتوانند باری از روی دوش آنان را بردارند.

امیرعباسی مداح اهل بیت (ع) در این باره می‌گوید: «در سیره اهل بیت (ع) داریم که کمک‌رسان نیازمند بودند. در روایات داریم زخمی روی بدن امام حسین (ع) وجود داشت که از باقی زخم‌ها کهنه‌تر بود. دلیل آن از امام سجاد (ع) سؤال می‌شود. می‌فرماید: این زخم ناشی از کیسه نان و ارزاقی بوده که ایشان شب‌ها روی دوش حمل می‌کردند تا به نیازمندان برسانند. ما نیز باید به گونه‌ای رفتار کنیم تا در روز قیامت شرمنده این امامان نباشیم.»

برخی تصور می‌کردند با لغو تجمعات در اثر شیوع ویروس کرونا، هیأت‌ها و مجالس مذهبی تعطیل می شوند اما هیأتی‌ها نشان داده‌اند از اهل بیت (ع) دست نمی‌کشندو به تاسی از سیره این ذوات مقدسه، دست‌یاری به سوی نیازمندان دراز می‌کنند. مهدی سماواتی در این باره می‌گوید: «کرونا هیأت‌ها را تعطیل نکرده است و علی‌رغم شرارت‌ها و خسارت‌ها، برکات فراوانی هم داشت. هیأتی‌ها در این ایام نشان دادن در هرحالی دست از اهل بیت (ع) نمی‌کشند با اینکه کنار یکدیگر هم جمع نباشند به فکر هم‌نوعان هستند و دست از توسل برنخواهند داشت.»

مهدی آصفی پیرغلام و مداح اهل بیت (ع) نیز در این‌باره می‌گوید: «در روایت داریم إِنَّمَا مَثَلُ أَهْلِ بَیتِی فِیکُمْ کَمَثَلِ سَفِینَةِ نُوحٍ، مَنْ دَخَلَهَا نَجَی، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ؛ مَثَل اهل بیت من در میان شما مثل کشتی نوح است، هرکس به این کشتی داخل شود نجات می‌یابد، و هرکس جا بماند، غرق می‌شود. یعنی اهل بیت (ع) مسیر را به ما نشان دادند، زمانی که انسان بنا دارد به یک مکانی برود می‌تواند از جنوب، شرق، غرب یا شمال برود اما یک مسیر بهترین راه برای رسیدن است برخی اشتباها تصور می‌کنند مسیر اهل بیت (ع) آن کوتاه‌ترین راه است درحالی که این مسیر، منحصر به فردترین راه است و مسیر خوشبختی و سعادت است.»

هیأتی‌ها در قالب همین مسیر به کمک‌رسانی به نیازمندان در تمام بحران‌ها اعم از سیل، زلزله و کرونا پرداختند و برای آن‌ها هیچ روز و ساعتی اهمیت نداشته است چه برای کمک به سیل زدگان در زمان تعطیلات نوروز و چه مقابله با ویروس کرونا در ایام تعطیلات نوروز و حال نیز در روزهای ماه رمضان پای‌کار هستند. امیرعباسی در این باره می‌گوید: «زمانی که در اهواز برای کمک‌رسانی به سیل‌زده‌ها حضور داشتیم، یک شب سیل‌بند در اثر فشار آب خراب شد. محلی‌ها شدیداً دچار ترس شده بودند و برای تعمیر نمی‌رفتند که در این زمان هیأتی‌ها همچون همیشه به خط مقدم زدند و وارد آب شدند و به تعمیر پرداختند. محلی‌ها تعجب کردند و همراه آنان شدند تا در نهایت سیل‌بند تعمیر شد. هیأتی‌ها همواره در کمک‌رسانی‌ها سپربلای مردم هستند و در جریان کرونا نیز آنان به عنوان پیشگامان به خط زدند.»

محمدمهدی شیروانی‌زاده از اعضای گروه‌های جهادی نیز در این باره می‌گوید: «در جریان کرونا در چندین فاز به کمک‌رسانی پرداختیم و منطقه ۱۴ را یکبار ضدعفونی کردیم. بعد از فرمایش رهبری نیز در زمینه ارزاق وارد شدیم و ۲ هزار بسته ارزاق آماده کردیم و به دست نیازمندان رساندیم. در بحث کرونا بسیاری از کسب‌وکارها آسیب دیدند که یکی از آن‌ها شیرینی‌فروشی‌ها بودند که در منطقه ما ۸۰ میلیون بدهی در راستای تولید محصولات برای یکی از آن‌ها ایجاد شده بود و به دلیل این بیماری امکان فروش نداشت. ما تصمیم گرفتیم با گروه‌های جهادی هماهنگ کنیم تا از محصولات آن‌ها خریداری کنیم و در بسته‌‌های بهداشتی قرار دهیم تا مشکل بدهی او نیز برطرف شود.»

مرحله سوم رزمایش کمک مؤمنانه سازمان بسیج مداحان و شاعران آئینی روز عید فطر خواهد بود و افراد نیازمند برای دریافت کمک، در حال شناسایی هستند.

 

گزارش ویدیویی خبرنگار فارس از این برنامه را اینجا ببینید:

تعداد بازدید : 8
 
 
 
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین