عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۴
شیوع کرونا موجب لغو جلسات هیأت‌ها شد اما در این میان هیأت‌هایی که برای بخش رسانه‌ای خود در فضای مجازی برنامه‌ریزی داشتند، در قالب پخش زنده، جلسات را برگزار کردند، در این گزارش از نحوه ارائه یک لایو با کیفیت می‌گوییم.

عقیق:شیوع ویروس کرونا در کشور موجب لغو جلسات مذهبی هیأت‌ها در مناسبت‌های مختلف شد، اما هیأت‌هایی که از قبل برای بخش فنی رسانه‌ای خود در فضای مجازی به‌خصوص اینستاگرام برنامه‌ریزی کرده بودند، توانستند در قالب پخش زنده، جلسات را در مناسبت‌های مختلف برگزار کنند که با استقبال بسیار خوب مردم نیز مواجه شد. 

اینستاگرام، حسینیه را به خانه‌ها برد

بعد از گذشت مدتی از پخش زنده هیأت‌ها در فضای مجازی به ویژه نرم‌افزار اینستاگرام، هیأت‌های دیگر نیز تلاش کردند برای این کار پای به عرصه میدان بگذارند، اما به دلیل برخوردار نبودن از تجهیزات لازم، لایو با کیفیتی در فضای مجازی ارائه نشد و کمتر مورد استقبال قرار گرفت.

باتوجه به ادامه این بیماری منحوس و احتمال لغو جلسات مذهبی در شب‌های ماه رمضان به خصوص شب‌های قدر که جمعیت بسیاری پای جلسات در هیأت‌ها حضور پیدا می‌کردند، در این گزارش تلاش کردیم تجهیزات و روند یک پخش زنده با کیفیت از جلسات هیأت را آموزش دهیم تا ان‌شاء‌الله با اجرا توسط این هیأت‌ها، فضای معنوی کشور در ماه مهمانی خدا از طریق فضای مجازی به مردم منتقل شد.

در این خصوص با مهدی باباخانی، مسئول فنی پخش زنده هیأت مکتب‌الزهرا (س) و فدائیان حضرت زهرا (س) با مدیحه‌سرایی محمدرضا طاهری و حسین طاهری به گفت‌وگو پرداختیم.

وی گفت: پخش زنده اینترنتی یا لایو استریم (live stream) تنهاترین راه با کیفیت برای پخش زنده جلسات هیأت‌های مذهبی است که در این خصوص نیازمند تجهیزات اولیه‌ای هستیم.

تجهیزات لازم برای یک لایو با کیفیت در اینستاگرام

وی با اشاره به تجهیزات لازم اظهار داشت: اولین گام در این زمینه برخورداری از یک اینترنت قابل قبول با سرعت آپلود حداقل حدوداً 3Mbs است. دومین گام برخورداری از یک رایانه با CPU و کارت گرافیک قابل قبول است (برای این منظور حداقل CPU :Core i3، RAM: 4GB و کارت گرافیک یک گیگابایت نیاز است) تا بتواند کشش لازم برای این پخش زنده را داشته باشد.

وی افزود: سومین ابزار لازم، کارت کپچر با ورودی‌ها و خروجی‌های متفاوت است که ورودی‌های آن براساس تجهیزات فیلمبرداری ما متفاوت است و می‌تواند مستقیم ورودی را از دوربین و یا میکسر (دستگاه میکسر به این منظور استفاده می‌‌شود که هیأت بتواند با بیش از یک دوربین مراسم را فیلمبرداری کند و خروجی را از این دستگاه به کارت کپچر وارد کند) دریافت کند. این ورودی می‌تواند همان کابل av معروف تلویزیون و ویدئو یا HDMI باشد.

باباخانی تصریح کرد: برای فیلمبرداری نیز از هر تجهیزاتی می‌توان استفاده کرد که بالطبع هرچه کیفیت بالاتر باشد، خروجی فیلم با شرایطی بهتری پخش خواهد شد. بعد از خروجی دوربین به کارت کپچر که پیش از این باید در رایانه درایور آن نصب شده باشد، وارد مرحله اجرای لایو می‌شویم.

روند اجرای لایو هیأت در نرم‌افزار اینستاگرام

وی با اشاره به نحوه اجرای پخش زنده اینستاگرامی تصریح کرد: بعد از دریافت تصویر از دوربین یا MiXER باید کیفیت خروجی (رزولیشن و...‌) را در کارت کپچر تنظیم نماییم که با توجه به مدل کارت کپچر می‌تواند 4K یا ... باشد. بعد از این مرحله باید سراغ نرم‌افزارهای پخش زنده برویم که در این حوزه چند نرم افزار مشهور وجود دارد. برای Stream  به معنای پخش صوت یا تصویر در بستر اینترنت (پخش اینترنتی) نرم‌افزار Vmix مشهورترین است که با استفاده از تنظیمات آن می‌توان هر رزولیشنی را برای خروجی در نظر گرفت. البته باید بدانیم برای پخش در موبایل، معمولاً کیفیت ۴۸۰ انتخاب می‌شود زیرا سرعت آپلود تصویر مطلوب‌تری دارد و هم‌اکنون هیأت‌ها میانگین بین دو کیفیت خروجی ۳۶۰ و ۴۸۰ استفاده می‌کنند. به غیر از این نرم‌افزار، موارد دیگری به نام‌ wirecast و obs studio نیز استفاده می‌شود اما نرم‌افزار Vimix برای این امر قابلیت‌های بهتر و حتی جالب تری دارد.

باباخانی گفت: در نرم‌افزار Vmix علاوه بر معرفی(افزودن ورودی و شماها) باید در بخش تنظیمات Stream نیز تغییراتی اعمال گردد  که یکی از آن‌ها معرفی یک سرور است. این سرور در ایران توسط برخی شرکت‌ها ارائه می‌گردد که یک Stream Key در اختیار ما قرار می‌دهد که از طریق آن می‌توانیم، تصویر را برروی اینترنت پخش(استریم) کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از این شرکت‌های معروف Twitch در خارج از کشور است که البته در ایران کاربران زیادی ندارد، در بستر داخلی نیز سایت‌های آپارات، Live21 و ... هستند که تصویر خروجی ما را در فضای اینترنت استریم و نمایش می‌دهند که به‌طورمثال برروی سرور اینستاگرام ارسال می‌کنند که به‌قول معروف همان لایو معروف اینستاگرام می‌‌شود.

براساس این گزارش، علی‌اکبر مداحی، مدیر ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام طی گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس اظهار داشت: معاونت فرهنگی این مرکز در آستانه ماه رمضان طی فراخوانی، آمادگی خود را برای پخش زنده با کیفیت جلسات هیأت‌ها در این ماه در نرم‌افزار اینستاگرام اعلام خواهد کرد که جزییات آن به زودی منتشر خواهد شد.

 

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احسان از مشهدالرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
0
0
سلام
همه جا بازه و خیابانها شلوغ
دفاتر امور مشترکین این روزها حسابی شلوغ و همه در یک استمپ انگشت می زدند وگویا کرونایی در کار نیست.
کرونا الان فعلا فقط تو حرمهاست . تو روضه هاست.
اگر غیرتی دارید یک مطلب برای این امر بنویسید.چه قدر برایمان این امر معمولی شده که حرم امام که حرم امن الهی است بسته باشد. فرق پارک سر کوچه شما با حرم چیست؟
زنهار از این غفلت و حرمان
اللهم عجل فرجه
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین