عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۸۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
حجت‌الاسلام عالی به آموزه‌های از اهل‌بیت(ع) دربارۀ نحوۀ برخورد و رفتار در محیط خانه اشاره کرد.

عقیق:برخورد با اعضای خانواده بهترین معیار برای سنجش میزان رشد ایمانی و اخلاقی است، زیرا کسی که با خانواده با صداقت و محبت برخورد کند، خبر از رشد ایمانی و اخلاقی فرد می‌دهد. در این باره امام رضا(ع) به نقل از رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: «أَحْسَنُ‏ النَّاسِ‏ إِیمَاناً أَحْسَنُهُمْ‏ خُلُقاً وَ أَلْطَفُهُمْ بِأَهْلِهِ وَ أَنَا أَلْطَفُکُمْ بِأَهْلِی؛ کسی که ایمانش برتر از دیگران است، اخلاقش نیکوتر و به خانواده‌اش مهربان‌تر است و من نسبت به خانواده خود، مهربان‌ترم.» (عیون اخبارالرضا: ج2، ص 38)

حجت‌الاسلام مسعود عالی استاد حوزه و کارشناس مسائل دینی با اشاره به اهمیت رفتار نیکو و پرهیز از ناسزاگویی در محیط خانه گفت: در خانه اعضای خانواده باید با هم اخلاقی رفتار کنند، اهل گذشت و مدارا باشند، اما امروزه متأسفانه این موضوع کمرنگ شده است. پیغمبر اکرم به قدری در خانه اهل مدارا و گذشت بود که بعضی از همسران به ایشان جسارت می‌کردند اما باز هم پیامبر(ص) لبخند می‌زدند و چیزی نمی‌گفتند، ایشان از حق خودشان می‌گذشت چون زندگی یک امر حقوقی نیست بلکه اخلاقی است.

بسیاری از سرمایه‌هایی که در زندگی کسب شده است، فقط با یک پریدن به هم و درگیری لفظی از دست می‌رود. یکی از بزرگان قم مرحوم آیت‌الله پهلوانی ـ پشت جلد کتاب‌هایش فامیلی خود را سعادت‌پرور نوشته بود اما در قم معروف به پهلوانی بود ـ می‌گفت یک روز در خانه تندی و بد اخلاقی کردم، در حالتی به من گفته شد که 20 سال از اشک ریختن‌ها و ناله‌هایت با این رفتار از بین رفت.

خیلی از حجاب‌ها و گره‌هایی که در زندگی معنوی و مادی رخ می‌دهد، به خاطر همین مسائل است. پیغمبر اکرم(ص) فرمود: اگر کسی به برادر مسلمانش فحش و ناسزا بدهد، خدا او به سه بلا مبتلا می‌کند؛ زندگی‌اش بی‌برکت می‌شود، خدا او را به خودش واگذار می‌کند و  معیشت و زندگی‌اش فاسد می‌شود و گره می‌خورد.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین