عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۷۹۹
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷
ائمه جماعت مساجد معتقدند که شیوع ویروس کرونا در کشور و رونق فعالیت‌های اجتماعی، موجب احیای کارکرد خدماتی مساجد و حضور مجدد جوانان شد و در رزمایش مواسات مدنظر مقام معظم رهبری نیز مساجد با تجریه دوران دفاع مقدس می‌توانند محور باشند.

عقیق:شیوع ویروس کرونا در کشور فرصت بستر ورود گروه‌های مردمی و جهادی برای کمک‌رسانی به مردم را فراهم کرد که در این بستر جوانان بسیاری از مساجد برای کمک در بخش‌های مختلف وارد عرصه شدند که یادآور همان تلاش‌های مسجدی‌ها در ابتدای انقلاب با ایجاد تعاونی‌ها و بعد هم پشتیبانی از جبهه‌های دفاع مقدس بود.

مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی خود در نیمه شعبان فرمانی برای رزمایش مواسات و همدلی به گروه‌های همدل در آستانه ماه رمضان صادر کردند که برای بررسی ظرفیت‌های مساجد در این حوزه گفت‌وگویی با سه تن از ائمه جماعت مساجد تهران داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

 

مساجد با تجربه دفاع مقدس در رزمایش مواسات وارد می‌شوند

آیت‌الله ضیاءالدین نجفی امام جماعت مسجد نبی‌اکرم خیابان پیروزی تهران در این باره اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس مساجد پشتیبان جبهه‌های نبرد بودند و خاطرم است شخصاً ۳۵ مرتبه تدارکات جمع‌آوری شده با کمک‌های مردمی را به جبهه‌ها بردم و در تابستان و زمستان باتوجه به شرایط آب و هوا آذوقه و البسته برای رزمنده‌ها آماده می‌کردیم و یا درعید نوروز ۱۰۰۰ کارت تبریک نوروز برای افزایش روحیه رزمنده‌ها از سوی مسجدی‌ها برای آنان ارسال کردیم.

وی افزود: در آن دوران ۱۰ هزار نیرو برای حضور در جبهه‌ها توسط این مسجد اعزام شدند و در مجموع نیز ۱۶۰ شهید از این مسجد به یادگار ماند که در مجموع می‌توان گفت به نرخ امروز میلیارد‌ها تومان به جبهه‌ها کمک‌رسانی کردیم.

 

نجفی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای مبارزه با ویروس کرونا گفت: امروز هم جنگ با کرونا همانند دوران دفاع مقدس است و این مسجد در محله پیروزی در ایام شیوع کرونا با کمک جوانان بسیجی به ضدعفونی محلات و سطوح پرداخت و مایع ضدعفونی میان مردم توزیع کرد. همچنین خواهران بسیجی این مسجد نیز به تولید ماسک برای اهالی محل و نیازمندان پرداختند.

امام جماعت مسجد نبی‌اکرم افزود: مساجد باتوجه به حضور در محلات و پایگاه مردمی‌شان بهترین پایگاه برای کمک‌رسانی به نیازمندان و اهل محل هستند زیرا مردم به این اماکن اعتماد دارند و از سوی دیگر، در برهه‌های دفاع مقدس و حتی ابتدای انقلاب، مساجد محل رجوع مردم بوده‌اند و تجربه‌های این امور را دارند.

وی گفت: این مسجد امسال در آستانه نوروز، ۲۰۰ بسته غذایی شامل برنج، روغن و ... میان نیازمندان توزیع کرد و در خصوص این فرمان اخیر مقام معظم رهبری نیز پیش‌قدم خدمت‌رسانی‌ها خواهیم بود و با کمک‌های مردم و خیرین که همواره اعتماد به مساجد دارند، به کمک مردم خواهیم رفت.

کرونا جوانان را دوباره در مسجد گردهم آورد

آیت‌الله سیدعلی مقدم قوچانی امام جماعت مسجد علوی خیابان پیروزی اظهار داشت: مساجد از ابتدای انقلاب اسلامی علاوه بر فضای ذاتی خود برای عبادت‌های فردی و اجتماعی، خدمات‌ اجتماعی بسیاری نیز به مردم ارائه می‌کردند، بارزترین این خدمات در دوران دفاع مقدس رقم خود که مساجد پایگاه اعزام نیرو و پشتیبانی از جبهه‌ها شدند و بعد هم بسیج به‌عنوان یک نیروی مردمی و خدمت‌رسان از دل مساجد تشکیل شد و بستر خدمت‌رسانی خود را در این مکان قرار داد.

 وی افزود: این روزها متأسفانه به‌دلیل شرایط سخت اقتصادی حضور جوانان در مساجد کم‌رنگ شده است اما شیوع این ویروس حضور جوانان و همچنین کارکرد خدمت‌رسانی مساجد را احیا کرد و دوباره جوانان در قالب گروه‌های مسجدی برای خدمت به مردم بسیج شدند.

مقدم قوچانی با اشاره به اقدامات مسجد علوی در دوران شیوع ویروس کرونا به مردم تصریح کرد: جوانان بسیجی این مسجد در این ایام به ضدعفونی معابر و سطوح پرداختند و منازل بیماران را نیز ضدعفونی کردند. همچنین این جوانان برای کمک به بیماران و مسن‌ترهای محل، با حضور در منازل آنان، اقلام مورد نیاز آنان را تهیه و خریداری می‌کنند تا این افراد کمتر در خیابان حضور پیدا کنند.

 

 

امام جماعت مسجد علوی با بیان اینکه بعد از پیروزی در دوران دفاع مقدس تعاونی در محلات ایجاد شد، گفت: مساجد در قالب این تعاونی‌ها اقلام مصرفی مردم به خصوص غذایی را با قیمت‌های مناسب‌تر به مردم ارائه کردند که گره‌گشای زندگی نیازمندان شد.

وی گفت: این تلاش‌ها و خدمت‌رسانی‌ها، اتحاد و همدلی را میان مردم محله افزایش داد و امروز نیز با این خدمت‌رسانی‌ها، مجدداً وحدت در محلات شکل گرفته است و می‌توانیم از این فرصت برای عملی سازی فرمان رزمایش مواسات مقام معظم رهبری استفاده کنیم.

مقدم قوچانی تصریح کرد: مساجد در گذشته دارای جمعیت بسیار بالایی بود که ظرفیت برای انجام کارهای خیر فراهم بود اما امروز اکثر جمیعت مساجد مسن‌ها هستند و با فعالیت‌های صورت گرفته علیه کرونا، مجدداً جوانان در مساجد حاصر شده‌اند البته این جوانان علاقه‌مند دین و مسجد هستند به‌طوری که در برهه‌هایی همچون ۲۲ بهمن شاهد حضور چشمگیر آنان هستیم و قطعاً در این برهه و رزمایش نیز سربلند خواهند شد و باید از کمک‌های مردمی و اعتماد آنان به مسجد بیش از پیش استفاده کنیم.

 


ضرورت هم‌افزایی نهادهای خیریه برای کمک به نیازمندان

حجت‌الاسلام جلال صدر امام جماعت مسجد پیامبر اعظم (ص) سعادت آباد نیز در این باره تصریح کرد: مسجد از صدر اسلام کارکردهای متعددی داشت و پیامبر (ص) غیر از امور مذهبی، برنامه‌های مختلف مانند قضاوت، بسیج نیروها برای جنگ، کمک به فقرا و نیازمندان، مبارزه با کفار و مشرکین را در مساجد اجرایی می‌کرد و در سیره ایشان و دیگر اهل بیت (ع) داریم که مسجد را مکانی فراتر از محل انجام عبادت‌های فردی و اجتماعی می‌دانستند.

وی تصریح کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نیز مسجد دارای کارکردهای بسیاری بود به‌طوری که انقلاب در بستر مساجد رقم خورده بود و افراد از این بستر برای تحقق بیانات امام خمینی (ره) حاضر شدند و از این فضا به خانواده های انقلابیون و شهدا کمک‌رسانی می‌شد و بعد نیز در دوران دفاع مقدس مساجد پشتیبان رزمنده‌ها و حتی خانواده‌های آنان بودند و همچنین محل اعزام نیروها به جبهه‌ها بودند.

صدر با بیان اینکه امروز نیز نیازمند تغییر در کارکردهای مسجد هستیم تصریح کرد: امروز مسجدی موفق است که در موضوع قرض‌الحسنه فعال باشد و مشکلات مادی اهل محل را برطرف کند و یا در حوزه خیریه فعال باشد و لیستی از نیازمندان محل و حتی اطراف داشته باشد و به آن‌ها رسیدگی کند.

امام جماعت مسجد پیامبر اعظم (ص) گفت: نیازمند برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و مهارتی در مساجد هستیم تا زمینه‌ساز اشتغال افراد محل باشد.

 

وی افزود: در شرایط کنونی کشور که مسئولین بهداشتی تصمیم گرفتند تا نماز جماعت در مساجد برگزار نشود، فعالیت این اماکن تعطیل نشد و با حضور مومنین و جوانانی که امکان حضور داشتند، فعالیت‌های گسترده‌ای در مساجد اعم از ضدعفونی معابر پرداختند که در مسجد ما علاوه براین حوزه، روزانه ۲ هزار ماسک توسط خواهران مسجدی در خانه تولید می‌شود که برای این امر حتی به زنان سرپرست خانواده، بابت تولید ماسک، پول نیز پرداخت می‌کنیم.

صدر تصریح کرد: این مسجد ۱۰۰ خانواده را تحت پوشش قرار داده است و در طول سال کمک‌رسانی‌های متعددی به آن‌ها دارد که پیش از شیوع کرونا برای اشتفال این خانواده‌ها برنامه‌ریزی کردیم و دوره آموزش خیاطی برای آنان برگزار کردیم و حتی با کمک خیرین چرخ خیاطی برای آنان خریداری کردیم.

امام جماعت مسجد پیامبر اعظم (ص) گفت: روز نیمه شعبان با کمک خیریه، گوسفندهایی قربانی شد و ۵۰۰ پرس غذای گرم نیز طبخ شد که به همراه این گوشت‌ها میان خانواده‌های نیازمند توزیع شد و همچنین اقلام بهداشتی و معنوی نیز در این بسته‌ها قرار گرفت.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص رزمایش مواسات افزود: مهم‌ترین امر در این حوزه ضرورت یکپارچه‌سازی بانک اطلاعاتی نیازمندان توسط مساجد، هیأت‌ها و خیریه‌هاست تا بتوانیم کمک‌رسانی هدفمندی داشته باشیم تا فرضا به یک خانواده توسط ۵ مجموعه کمک‌رسانی نشود و یک خانواده کاملا مغفول بماند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین