عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۷۲۵
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
کارشناس مسائل دینی گفت: ماه شعبان و اعیاد شعبانیه فرصت بسیار مغتنمی جهت انس با ادعیه مأثوره از ذوات مقدسه معصومین(ع) را پیشِ‌روی ما قرار داده است.

عقیق:حجت‌الاسلام محمود ریاضت کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگویی گفت: در گستره فرهنگ غنی و پربار تشیع از دعا به‌عنوان مغز و حقیقت عبادت یاد می‌شود و همواره واژه دعا با نام اهل‌بیت علیهم السلام به‌عنوان برترین افرادی که ادعیه مأثوره از آن بزرگواران نقل شده مقرون است و نامی که قبل از هر چیزی در دعا به اذهان مسلمین و شیعیان متبادر می‌شود نام زیبای علی‌بن الحسین امام سجاد علیه السلام است.

وی افزود: متون زیبا و ارزشمندی که در قالب دعا و مناجات از وجود مقدس سیدالساجدین علیه السلام در کتب روایی و ادعیه توسط بزرگانی چون سیدبن طاووس و شیخ عباس قمی گردآوری شده، منابع غنی از اصول اعتقادی، اخلاقی، معرفتی و عبادی را برای شیفتگان و علاقه‌مندان این عرصه به ارمغان گذاشته است.

این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: ماه شعبان و اعیاد شعبانیه فرصت بسیار مغتنمی جهت انس با ادعیه مأثوره از ذوات مقدسه معصومین علیهم السلام را پیشِ‌روی ما قرار داده است.

«در این فرصت ایجادشده برای خلوت با خود و خداوند متعال، خصوصاً انس با صحیفه سجادیه که گنجینه گرانسنگ و بی‌نظیر ادعیه امام سجاد علیه السلام در ارتباط با حضرت حق در قالب دعا و مناجات است، بایستی بیشتر از پیش به آن اهمیت داده شود به‌ویژه دعای هفتم این صحیفه نورانی که متناسب با حال و روز امروز جهان و کشور ماست. تفکر، تعقل و تدبّر در مضامین این دعا و دیگر ادعیه صحیفه نورانی سجادیه علاوه بر تلاوت و قرائت آن باعث ارتقای سطح معرفت و آگاهی بندگان خدا در زمینه‌های گوناگون می‌شود.»

وی با بیان مطلب فوق گفت: علاوه بر کتاب ارزشمند صحیفه سجادیه، دعاهایی از امام سجاد علیه السلام وارد شده که در صحیفه سجادیه موجود نیست و در کتب ادعیه دیگر ذکر شده؛ مانند صلوات شعبانیه که از حضرت سجاد علیه السلام روایت شده است که دارای مضامین عالی و دربردارنده دو ذکر سفارش‌شده استغفار و صلوات در ایام و لیالی ماه معظم شعبان است.

حجت‌الاسلام ریاضت گفت: چهارمین اختر تابناک امامت و ولایت در این عرصه میراث گرانبهایی را در اختیار ابنای بشریت قرار داده تا سالکان هرچه هموارتر بتوانند در مسیر صعودی، سیر و سلوک خویش را به انجام برسانند و به‌تعبیر اهل معرفت، دعا و مناجات خصوصاً در ماه‌های بافضیلت رجب، شعبان و رمضان مقطعی از سیر سالک است.

وی اضافه کرد: البته نباید از این نکته غافل بود که ادعیه و مناجات مأثوره از اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به‌تعبیر اهل معنا قرآن صاعد است و همان‌طور که قرآن نازل دارای ظاهر و بواطن است قرآن صاعد که همان مناجات و ادعیه است ظاهری و بواطنی دارد که تفکّر، تأمّل، تعقّل و تدبّر در مفاهیم آن می‌تواند قاری این ادعیه را به آن بواطن برساند که بطن البطن آن اسرار ادعیه رسیدن به قرب حق تعالی است.

این کارشناس مسائل دینی گفت: امید آنکه فرصت مغتنم ماه شعبان را از دست ندهیم و بتوانیم با دستیابی به ظاهر و باطن کلام نورانی امام سجاد علیه السلام در تقارن بهار با ماه شعبان گام بلند آمدگی برای ورود هرچه بهتر و آماده‌تر به ضیافت الهی را برداریم.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خانه تبلیغات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
0
0
با سلام

همکار گرامی در صورت تمایل برای افزایش بازدید و کاهش تضمینی رنک الکسا وبسایت خود ، و استفاده از تخفیف ویژه با ما در تماس باشید .

آرزوی روزهایی خوب برای شما

adhome.ir
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین