عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
یک استاد دانشگاه گفت: خدا می‌خواهد امور عالم از راه عادی و طبیعی پیش رود نه از راه غیر عادی و معجزه، پس خود ائمه (ع) نیز مریض می‌شوند، طبیب خبر می‌کنند و دارو مصرف می‌کنند.

عقیق:در روزهای اخیر که ویروس کرونا به ایران آمده و بسیاری از مردم کشور را درگیر خود کرده است، دشمنان دین و مذهب می‌خواهند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند و ضربات خود را بر دین وارد کرده و مردم را نسبت به اعتقادات خود سست کرده و به هدف خود برسند. آنان با بیان اینکه الان مردم مؤمن و دین‌دار به جای استفاده از دارو و بیمارستان، بروند به دعا و توسل به اهل بیت (ع) بپردازند تا زنده بمانند، تمام اعتقادات را به تمسخر گرفته و تشرف به حرم ائمه اطهار (ع) و امامزادگان را بی‌عقلی دانسته و می‌گویند: چرا الان آن‌ها مردم را شفا نمی‌دهند؟

برای پاسخ به این شبهه با حجت‌الاسلام محمد فرضی پوریان استاد دانشگاه گفت‌وگو کردیم:

اعتقادات یک مسلمان بر پایه عقل و استدلال و برهان است

وی با تأکید بر اینکه اعتقادات یک مسلمان بر پایه عقل و استدلال و برهان است، افزود: بنابراین مباحثی مانند اینکه خدایی حکیم وجود دارد، از خلقت انسان هدفی دارد، انبیا را فرستاده تا انسان با گوش دادن به فرامین آن‌ها به هدف از خلقت نائل آید و اینکه جهان آخرتی در پیش است و باید برای آن آماده شد و دیگر اعتقادات یک مسلمان و یک شیعه همگی بر پایه دلیل و برهان است، پس با این سخنان بیهوده به هم نمی‌ریزد، ولو اینکه به ویروس کرونا نیز مبتلا شود و در بیمارستان بماند و حتی جان خود را نیز از دست دهد.

فرضی پوریان با بیان اینکه امام معصوم وظیفه‌اش هدایت مردم است، ابراز داشت: امام معصوم آمده تا دین و راه و رسم درست زیستن را به مردم بیاموزد. او آمده است آدمی را از حیوانیت به مقام انسانیت رشد دهد و به او بفهماند آدمی همین گوشت و پوست و جسم مادی نیست که مانند دیگر حیوانات تنها به فکر خوردن و خوابیدن و تولید مثل باشد، بلکه او برترین موجود هستی است و باید به مقام انسانیت خود برسد و اشرف مخلوقات شود.

 امام وظیفه ندارد بیماران را شفا دهد یا مشکلات مالی مردم را حل کند

وی با اشاره به اینکه امام وظیفه ندارد بیماران را شفا دهد یا مشکلات مالی و شخصی مردم را حل کند، تصریح کرد:‌ بلکه مردم باید با رعایت دستورات امام معصوم زندگی اخلاقی و معنوی خود را سامان دهند. بنابراین اگر به زندگی معصومین (ع) دقت کنیم، کمتر خواهیم دید آنان به این امور پرداخته و پزشک جامعه باشند، بلکه تمام سخنان و عمل‌کرد آنان در مسیر هدایت مردم و رسیدن به کمال انسانی بوده است.

این استاد دانشگاه بیان داشت:‌ اگر ائمه معصومین (ع) کسی را شفا ندهند، باز از مقام امامت و اعتقاد شیعه به آنان کاسته نخواهد شد. چون آن‌ها واسطه بین خلق و خالق‌اند و شیعه به همین خاطر آن‌ها را دوست دارد و از آنان انتظار شفاعت و دستگیری در دنیا و آخرت دارد.

وی گفت:‌ البته گاهی از میان هزاران نفری که به حرم آنان مراجعه می‌کنند، یکی دو نفر را نیز شفای کامل داده و عنایتی از این قبیل هم دارند که نمونه‌هایی از آن در حرم امام رضا (ع) زیاد است. اما باید بدانیم اصل اولیه در این‌گونه موارد این است که باید درمان را از راه طبیعی خود، یعنی مراجعه به پزشک و استفاده از دارو در پیش گرفته شود.

۲ راه درمان بیماری‌ها 

فرضی پوریان اظهار داشت: خداوند متعال برای درمان بیماری‌ها و به طور کلی برای انجام امور عالم ماده، ۲ راه را قرار داده است؛ یکی راه عادی و علل و اسباب آن و دیگری راه غیر عادی و معجزه. اصل اولیه بر این است که انسان باید از راه عادی حرکت کرده و از همین مسیر به خواسته‌های خود برسد. مثلاً اگر بیمار شد باید به دکتر برود و با مصرف دارو درمان شود و اگر این کار را نکند، از دنیا خواهد رفت. اما راه غیر عادی آن هم شفای دفعه‌ای از جانب خداوند متعال به واسطه امام معصوم یا ذکر و دعا است.

وی افزود: در این روزها که ویروس کرونا وارد کشور شده، راه طبیعی آن پیشگیری و عمل کردن به توصیه‌های پزشکی است و در صورت مبتلا شدن رفتن به بیمارستان و استفاده از داروست. در این شکی نیست. اما نباید به طور کلی راه غیر عادی را انکار کرد. همه امور عالم به دست خداست و بدون شک خواندن برخی ادعیه، توسل به ائمه اطهار (ع) هم موثر است، هم در پیشگیری و هم در درمان.

ائمه (ع) وقتی مریض می‌شدند، طبیب خبر می‌کردند

این خطیب دینی ابراز داشت: اما نکته‌ای که باید توجه کرد، این است که خدا می‌خواهد امور عالم از راه عادی و طبیعی پیش رود، نه از راه غیر عادی و معجزه. پس خود ائمه اطهار (ع) نیز مریض می‌شوند، طبیب خبر می‌کنند و دارو مصرف می‌کنند. در روایت هم آمده «أَبَى اَللَّهُ أَنْ یُجْرِیَ اَلْأَشْیَاءَ إِلاَّ بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِکُلِّ شَیْءٍ سَبَباً»:  خدا خوددارى و امتناع فرموده که کارها را بدون اسباب فراهم آورد؛ پس براى هر چیزى سبب و وسیله‌اى قرار داد. اما این سخن به معنی ناتوانی ائمه (ع) از شفای مریض نیست، بلکه می‌توانند شفا دهند، اما باید مسیر عادی و طبیعی طی شود.

وی ادامه داد: در برخورد با ویروس کرونا هم دقیقاً چنین است. راه عادی این است که شخص ولو اینکه مؤمن و حتی مرجع تقلید باشد، اگر در معرض این ویروس  قرار گرفت، مبتلا شود، سپس با استفاده از دارو و دستور پزشک بهبود یابد. البته این به معنی نفی دعا و توسل و ذکر نیست. بلکه انسان مؤمن و عاقل هر دو راه را هم‌زمان در پیش می‌گیرد تا به نتیجه برسد.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین