عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۰۰۳
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
یک استاد عرفان گفت: کسی که از سر انسان‌دوستی، کار خیر انجام می‌دهد، حتماً مرتبه‌ای از ایمان را دارا شده است و این رشد خدمات‌رسانی در این سال‌های اخیر در کشور ما، به معنای دقیق کلمه،‌ نشان رشد معنویت و ارتقای ایمان در جامعه است.

عقیق:چند سالی است که مسأله خدمت‌رسانی در جامعه ما تبدیل به یک گفتمان عمومی شده است. عموم مردم از قشرهای مختلف در حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و ... به صورت خودجوش به کمک و یاری همنوعان و هموطنان خود می‌شتابند.

در گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین یدالله یزدان‌پناه مدیرگروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی، استاد عرفان و اخلاق و از شاگردان آیت‌الله حسن‌زاده به ابعاد معرفتی «مسأله رزاقیت خداوند و ارتباط آن با خدمت‌رسانی به مردم» پرداختیم.

وی با اشاره به اینکه انسان خلیفه خدا است، افزود: انسان مظهر همه اسماء و صفات الهی می‌تواند باشد، از جمله در صفت «رزاقیت خداوند» که البته این صفت مثل همه اوصاف الهی دارای مراتب است.

انسان دوست دارد سفره‌اش شلوغ باشد/ سخاوتی که مانع اعدام شد

این استاد اخلاق و عرفان با بیان اینکه شریعت برای عمل از سر دلسوزی ارزش قائل است،‌ ابراز داشت: انسان به گونه‌های مختلف می‌تواند مظهر رزاقیت خداوند شود. مرتبه اولش این است که از سر دلسوزی و صفای باطن، به دیگران روزی می‌دهد و کمک می‌رساند. این اعمال سنخیت و مشابهت با صفات خداوند برای انسان به ارمغان می‌آورد. ولو شخص نیتش الهی نیست. اما خود این سبب هدایت و ترقی فرد می شود.

وی ادامه داد: می‌بینید انسانی را که اساساً شاکله‌اش این است که دوست می‌دارد سفره‌اش شلوغ باشد. شریعت هم این سطح از نیکوکاری را به رسمیت شناخته و برای آن ارزش قائل می‌شود. در روایت است که پیامبر اکرم (ص) عده‌ای را در یک جنگ به اسیری گرفتند که حکم همه آن‌ها اعدام و کشته شدن بود. جبرئیل نازل شد و یکی از آن‌ها را استثناء کرد و دستور آزادی او را صادر کرد. دلیلش را از پیغمبر (ص) پرسیدند. فرمود: جبرئیل به من وحی کرد که او سخاوتمند قومش بوده، او را آزاد کنید.

 مردم، عیال خداوند هستند

حجت‌الاسلام پزدان‌پناه با اشاره به نقش سخاوتمندی انسان در بخشش گناهان تصریح کرد: در روایات دیگر آمده است که این گونه اعمال در روز قیامت، باعث تخفیف در عذاب می‌شود.

وی با اشاره به سطح دوم انسان در مراتب رزاقیت الهی افزود: البته روشن است که این سطح اول، مظهر رزاقیت شدن خداوند است. در سطح بعدی انسان به نیت الهی و به انگیزه اینکه متخلق به صفات خداوند شود، دیگران را رزق می‌دهد. اینکه مردم، عیال خداوند هستند و بر سر سفره‌اش بندگان خدا نشسته‌اند، موضوعیت دارد.

مدیرگروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی بیان داشت:‌ این یک مرتبه شدیدتر و عمیق‌تر از مرتبه اول است و البته مراتب بالاتری هم وجود دارد که در محل خود بحث شده است.

رشد خدمات‌رسانی در جامعه بیانگر رشد معنویت است 

وی در مورد ارتباط این دو سطح با همدیگر گفت: کسی که از سر انسان‌دوستی، کار خیر انجام می‌دهد، حتماً مرتبه‌ای از ایمان را دارا شده است و این رشد خدمات‌رسانی در این سال‌های اخیر در کشور ما، به معنای دقیق کلمه،‌ نشان رشد معنویت و ارتقای ایمان در جامعه است.

حجت‌الاسلام یزدان‌پناه اظهار داشت: این حرکت‌ها در خیلی از فرهنگ‌ها واقعاً معنا ندارد یا این قدر نمی‌تواند عمومیت پیدا کند. البته روشن است که نباید فرد و جامعه در این مرحله و مرتبه متوقف بماند و باید انگیزه‌های جامعه به سمت الهی شدن بیشتر، پیش برود.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین