عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۶۷۰
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
رئیس کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر گفت: تاکنون ۶ هزار و ۸۴۰ برنامه از سوی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ویژه ایام دهه فجر در سامانه بچه‌های مسجد، ثبت شده است که سه هزار و ۵۰۰ مورد مربوط به مناطق روستایی و عشایری است.

عقیق:نشست کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی امروز دوشنبه ۲۳ دی‌ماه در محل ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

اجرای بیش از ۶ هزار برنامه از سوی مساجد در دهه فجر

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی در این مراسم با تسلیت و تبریک شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: شهادت سردار فاتح دل‌ها که موجب تأسف و تأثر بسیار ما شد، توانست صفحه زرینی در کتاب انقلاب اسلامی رقم بزند چون موجی از همدلی در کشور ایجاد کرد. نکته قابل توجه در این زمینه این است که این همدلی ملی در کشور، بدون هماهنگی ایجاد شد و مردم به صورت خودجوش به صورت گسترده و باشکوه در مراسم تشییع شهید سردار سلیمانی شرکت کردند.

رئیس کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر در ادامه به موضوع حمله موشکی سپاه به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها اشاره و تصریح کرد: در ۷۰ سال گذشته هیچ کشوری جرأت حمله به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها را نداشته است، بنابراین این کار سپاه، هیمنه آمریکا را شکست. جا دارد ما کار ویژه‌ای برای برجسته سازی حمله به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در این کارگروه انجام دهیم. متأسفانه این‌کار بزرگ در پی اصابت موشک به هواپیما که موجب جان باختن تعدادی از هموطنان شد، به محاق رفت.

وی اضافه کرد: مسجدی‌ها در همدردی با داغ دیدگان حادثه هواپیما خوب عمل کردند و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری در همین راستا به دیدار خانواده‌های داغ دیده رفتند.

ارزانی در ادامه به اجرای برنامه‌های متنوع توسط کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در دهه فجر سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۶ هزار و ۸۴۰ فعالیت در حوزه دهه فجر در این سامانه بارگزاری شده است که ۵۰۰ برنامه ویژه بانوان، ۲۰۰ جشنواره، ۵۰۰ مسابقه، ۲۰۰ نمایشگاه و باقی آمار شامل شب شعر، جشن، همایش و سایر فعالیت‌ها بوده است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور ادامه داد: از نظر گستردگی، ۱۰۰ برنامه در سطح ملی، ۴۰۰ برنامه در سطح منطقه ای، ۱۸۰ برنامه در سطح استانی و دیگر برنامه‌ها در سطوح شهری، محلی و سایر نقاط اجرا شده‌اند.

وی گفت:‌ از میان ۶ هزار و ۸۴۰ برنامه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که تاکنون در سامانه بچه‌های مسجد بارگزاری شده، سه هزار و ۵۰۰ مورد مربوط به مناطق روستایی و عشایری و باقی آمار برای شهرهاست.

ارزانی با قرائت آیه اول سوره مبارکه اسراء که می‌فرماید: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ»، تاکید کرد: بحث حرکت از مسجد تا مسجد در اندیشه اسلامی جایگاه مهمی دارد، همان طور که انقلاب اسلامی ما نیز از مسجد آغاز شد، بنابراین برای استقرار آن نیز باید ظرفیت مساجد تقویت شود.

رئیس کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر در پایان خاطرنشان کرد: برای پاسداشت و نکوداشت انقلاب اسلامی باید از ظرفیت مساجد بیش از گذشته استفاده کرد که کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر نقش مهمی در تقویت جایگاه آن دارد.

اجرای گسترده‌تر طرح اخوت مساجد جهان اسلام در امسال

حسین‌علی جعفری دبیر کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر در این نشست با بیان اینکه عملکرد کارگروه مساجد در سال گذشته و در جریان بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بسیار خوب و پربار بود، گفت: به همین دلیل ستاد مرکزی بزرگداشت دهه فجر با تقدیم دو تقدیرنامه از فعالیت‌ها تقدیر به عمل آورد.

دبیر کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر افزود: این کارگروه امسال نیز حتما فعالیت‌های نو، جذاب و خلاقانه‌ای به منظور بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اجرا می‌کند.

وی در ادامه به اجرای طرح «اخوت مساجد جهان اسلام» از سوی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اشاره کرد و یادآور شد: این طرح سال گذشته به همت حجت‌الاسلام ارزانی، رئیس این ستاد برای اولین بار در کشور لبنان به اجرا درآمد.

جعفری ادامه داد: کارگروه مساجد در سال گذشته برنامه‌های متنوعی برگزار کرد که اجرای سرود ۴۰ هزار نفری اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از نقاط درخشان و برجسته آن بود.

وی ادامه داد: مساجد، کانون و پایگاه انقلاب اسلامی هستند؛ بنابراین در استمرار آن نیز نقش مهمی دارند و ما باید از تمام ظرفیت‌ها در این کارگروه، برای تقویت نقش مساجد استفاده کنیم.

دبیر کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر در پایان گفت: شهدای بسیاری تقدیم انقلاب اسلامی شده است و برای هر سمت و پستی در کشور ده‌ها نفر به شهادت رسیده‌اند؛ بنابراین ما باید از همه ظرفیت‌ها از جمله مساجد، کانون‌های فرهنگی هنری و بسیج برای تقویت بنیان‌های انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

بسیاری از مساجد کشور فاقد امام جماعت راتب است

حسین کاشانی پور مدیرکل معاونت آموزش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه دستگاه‌ها باید در عمل، مسجد را پایگاه فعالیت‌های خود قرار دهند و در این زمینه به شعار اکتفا نکنند، اظهار کرد: مسئولان دستگاه‌ها در راستای تقویت مساجد می‌توانند گزارش کارهای خود را در فضای مساجد و مصلی نمازهای جمعه به مردم ارائه کنند.

وی ادامه داد: مسجد ظرفیت بزرگی است که متأسفانه نقش آن در جامعه کمرنگ شده است و برخی از دستگاه‌ها در پیوست فرهنگی خود به این مرکز دینی، کم توجهی می‌کنند.

کاشانی پور اظهار کرد: تعداد مساجد کشور در حال حاضر حدود ۷۹ هزار مسجد است که متاسفانه تعداد زیادی از آنها امام جماعت راتب ندارند. این در حالی است که دو میلیون کشیش در جهان مسیحیت فعالیت دارند که همه آنها در دوره دو ساله آموزش مدیریت تبلیغ شرکت کرده‌اند. همین روند باید در کشور ما ایجاد شود تا ائمه جماعات بهتر از گذشته در مدیریت مساجد، موفق باشند.

مدیرکل معاونت آموزش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: شهید سردار سپهبد سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اجلاس روز جهانی مسجد و در جمع ائمه‌جماعات تاکید کردند که محدوده فعالیت ائمه جماعات صرفا مسجد نیست بلکه تمام منطقه و محلات اطراف آن است.

وی اضافه کرد: دهه فجر بهترین فرصت برای تقویت جایگاه مساجد در عرصه‌های دینی، فرهنگی، سیاسی و علمی است که اجرای برنامه‌های متنوع، جذاب و کارشناسی شده و مطابق با سلیقه‌ها و ذائقه‌های مختلف در این راستا اثر دارد.

کاشانی پور با بیان اینکه مساجد باید به نقش و کارکرد اصلی خود به عنوان پایگاه انقلاب اسلامی بازگردند، گفت: در این صورت می‌توان بزرگترین خدمت را به انقلاب و کشور کرد که در این زمینه کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر نقش کلیدی بر عهده دارد.

تهیه و پخش مستندهای مسجدی برای دهه فجر

ابوالفضل طهماسبی نماینده شبکه قرآن در ادامه این نشست به برنامه ریزی ویژه این شبکه برای بزرگداشت دهه فجر اشاره کرد و گفت: ما امسال نیز ویژه برنامه‌هایی در این شبکه پخش می‌کنیم که برگزاری محافل انس با قرآن در نقاط مختلف کشور و به ویژه در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان از جمله آنهاست.

وی ادامه داد: شبکه قرآن و معارف سیما، آمادگی دارد مستندها و برنامه‌هایی از فعالیت کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر که با محوریت مساجد محوری و فعال در دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، تهیه و پخش کند.

اجرای طرح  «۱۰ شب، ۱۰ مسجد» در مساجد محوری تهران

حجت الاسلام علی مقیسه مشاور معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه با بیان اینکه مرکز رسیدگی به امور مساجد ویژه برنامه‌های زیادی در ایام الله دهه فجر سال گذشته به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار کرد، ادامه داد: اجرای طرح  «۱۰ شب، ۱۰ مسجد» در مساجد محوری تهران که با استقبال خوب و گسترده‌ای از سوی مردم همراه شد از جمله برنامه‌های ویژه‌ای است که امسال نیز آمادگی اجرای این برنامه را در برخی دیگر از مساجد محوری تهران داریم.

وی افزود: حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن یکی از اولویت‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد است که امسال نیز این موضوع را با مشارکت همه مساجد به ویژه آن‌هایی که در مسیر راهپیمایی واقع شده‌اند، دنبال می‌کنیم.

مقیسه اضافه کرد: مساجد می‌توانند از ظرفیت کانون‌های فرهنگی هنری نیز برای اجرای ویژه برنامه‌های بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دفاع کنند.

اعزام مبلغ به روستاها از سوی سازمان تبلیغات اسلامی

علی امیرآتشانی رئیس کارگروه برنامه‌ریزی ائمه جماعات مساجد در سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه برگزاری چند برنامه مشترک توسط دستگاه‌های عضو کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی گام بلندی در راستای تقویت نقش مساجد است، اظهار کرد: اجرای این چند برنامه همچنین می‌تواند موجب هم افزایی این دستگاه‌ها و زمینه ساز همکاری مستمر آنان در طول سال شود.

وی افزود: این سازمان ویژه برنامه‌هایی در ایام الله دهه فجر با محوریت مساجد و تکایا برگزار می‌کند که اعزام مبلغ تحت عنوان امام روستا از جمله آن‌هاست. پیش از این، این طرح به عنوان روحانی مستقر برگزار می‌شد که طبق کارهای کارشناسی شده نام آن به «امام روستا» تغییر یافت.

علی امیرآتشانی در ادامه به موضوع آسیب های اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: مساجد می‌توانند در کاهش این آسیب‌ها نقش محوری را ایفا کنند که استفاده از ظرفیت دهه فجر در اطلاع‌رسانی کارهای انجام شده در این زمینه ضروری است.

آمادگی گروه سرود ۴۰ هزار نفری برای دهه فجر

سعید سعادتی معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه کارگروه مساجد ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی یکی از فعال‌ترین کارگروه‌های این ستاد است، اظهار کرد: با وجود برنامه‌های مختلف و کارهای زیادی که این ستاد انجام داده است، متاسفانه رسانه‌ها، انعکاس خوبی از برنامه‌های آن نداشته‌اند.

وی افزود: شبکه قرآن و معارف سال گذشته برخی برنامه‌های آن از جمله گروه سرود ۴۰ هزار نفری کانون‌های مساجد را پوشش داده است. با وجود این توقع می‌رود رسانه ملی بیش از این برنامه‌های کارگروه مساجد و دستگاه‌های عضو در بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی را پوشش دهد.

سعادتی تاکید کرد: ستاد کانون‌های مساجد آمادگی دارد که امسال ظرفیت گروه سرود چهل هزار نفری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را با همکاری دستگاه‌های مختلف در بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به کار گیرد.

اعزام ۱۸۵۰ مبلغ در دهه فاطمیه

سلمان روحی معاون مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه این نشست به اعزام هزار و ۸۵۰ مبلغ به نقاط مختلف کشور در ایام فاطمیه از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و گفت: این مبلغان فعالیت خود را تا پایان دهه فجر ادامه خواهند داد.

وی اضافه کرد: این سازمان، امسال نیز سوگواره یاس نبوی را در بقاع متبرکه برگزار می کند که فعالیت‌های آن تا پایان دهه فجر در این بقاع تداوم می‌یابد.

روحی تاکید کرد: همان طور که توقع داریم نیروهای نظامی ما انتقام سختی از آمریکایی‌ها در پی شهادت سردار سلیمانی بگیرند، دستگاه‌های فرهنگی نیز باید انتقامی را از شیطان بزرگ در حوزه فرهنگی بگیرند. در واقع اقدامات جهادی ما در مقابله با تهدیدات نرم و فرهنگی دشمنان می تواند بزرگترین انتقام از آمریکایی ها باشد.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین