عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۸
عقیق به نقل از مهر، شیر مادر، عصاره‌ای است که از جسم و جان مادر برای تغذیه، رشد و پرورش کودک در وجود مقدس مادران قرار داده شده و بی منت به نوزاد زیبای خود هدیه می‌دهد.

طفلی که ۹ ماه در وجود مادر سکنی می‌گزیند و جایی بهتر از جسم مادر برای رشد نمی‌یابد، به هنگام تولد نیز تا ۲ سالگی با توصیه و تاکید پزشکان و فراتر از آن تاکیدات دین مبین اسلام از شیر خود برای تغذیه نوزادش بهره می‌جوید.

حجم شیر مادر رابطه مستقیمی با تکرر شیردهی دارد و تغذیه مکرر نوزاد با شیر مادر موجب تولید شیر بیشتر می‌‌شود.

نیاز مادر شیرده حدود ۵۰۰ کیلوکالری بیش از دوران قبل از بارداری افزایش پیدا می‌یابد؛ برای تأمین این مقدار کالری علاوه بر مصرف مواد غذایی مقوی شامل انواع چربی‌ ها و پروتئین، از چربی ‌های ذخیره شده در بدن مادر در دوران بارداری نیز استفاده می‌ شود و دریافت کالری ناکافی موجب کاهش تولید شیر می‌‌شود.

تأثیر برخی گیاهان و مواد غذايي بر افزایش شیر مادر

تعدادی از گیاهان و مواد غذايي با مکانیسم‌‌های مختلف و از طریق تحریک غدد تولید شیر باعث افزایش شیر مادران می‌‌شوند.

در راستای افزایش آگاهی مادران ایران زمین، بر عوامل موثر در تولید شیر مادر و ارتقای دانسته‌های خود، پیرامون این بحث گفتگویی با دکتر غلامرضا باهر انجام شد.

سرپرست مرکز تحقیقات طب اسلامی امام صادق‌(ص) در گفتگو با مهر با تأکید بر استفاده از شیر مادر برای نوزاد گفت: نوزادی که در رحم مادر جای می‌گیرد، با رشد اندام و جثه، وزن اش نیز به حد نصاب می‌رسد و این وزن به هنگام تولد باید حداقل سه کیلوگرم باشد و به هنگام تولد از شیر خود برای تغذیه فرزندش استفاده کند چرا که خداوند متناسب با جثه نوزاد برای تغذیه، در سینه مادر شیر قرار می‌دهد.

باهر افزود: در قرآن بیش از هر جای دیگر بر تغذیه کودک از شیرمادر تاکید شده است و در آیه ۲۳۳ سوره بقره نیز آمده است "مادران باید فرزندان خود را دو سال کامل شیر دهند این (دستور) برای کسی است که می‌خواهد دوران شیرخوارگی (طفل) را تکمیل کند" و این تنها آیه‌ای است که بر تغذیه ۲ ساله نوزاد از شیر مادر تاکید دارد و این برای کسانی است که می‌خواند نام مادر بر آنها اطلاق شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: بعضی مادران بخاطر حفظ ترکیب و تناسب اندام خود از دادن شیر به نوزاد امتناع می‌ورزند و این باوری غلط است که در اذهان عموم ایجاد شده چرا که اگر فرزندی شیر مادرش را نخورد دچار انواع بیماری‌های تنفسی، اختلالات روانی و... می‌شود.

هنگام شیر دادن به کودک وضو گرفته و روبه قبله بنشینید

وی ادامه داد: استفاده از لباس‌های تنگ به هنگام شیردهی موجب انقباض و کاهش شیر مادر می‌شود لذا توصیه می‌شود مادران در دوران شیردهی از لباس‌های آزاد و گشاد استفاده کنند؛ همچنین با حالات عصبی و ناراحتی به فرزند شیر ندهند چرا که موجب ایجاد استرس و در دراز مدت بروز ناهنجاری‌های روانی در کودک می‌شود.

سرپرست مرکز تحقیقات طب اسلامی امام صادق (ص) عنوان داشت: بدن دائما در حال تولید انرژی است و تمام اجزای بدن دارای انرژی است که به هنگام گرفتن وضو ارتباط با انرژی ها زائد دور می‌شود که در دین اسلام نیز توصیه شده به هنگام شیر دادن به کودک وضو گرفته و روبه قبله بنشینید و انرژی های مثبت را افزایش داده که برج مغناطیسی بدن است، سوره قدر را بخوانید و ذکر بگویید چرا که در علاوه بر ثواب موجب عالمیت کودک می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین