عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۶۸۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
بیمه فعالان قرآنی خدمتی بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۸۵ به فعالان قرآنی ارائه کرد و حالا به‌خاطر مشکلات مالی مسکوت مانده و این در حالی است که اعتبارات میلیاردی برای بنِ خرید کالا در نمایشگاه قرآن به فعالان قرآنی اختصاص می‌یابد.

عقیق:بحث بیمه تأمین‌اجتماعی و بیمه تکمیلی همواره یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های جامعه قرآنی کشور بوده که در چند سال گذشته با افت و خیزهایی مواجه شده است. بیمه فعالان قرآنی خدمتی بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1385 به فعالان قرآنی ارائه کرد تا آنها همراه با دیگر اصحاب فرهنگ و هنر از طریق صندوق حمایت از هنرمندان، روزنامه‌نگاران و نوسیندگان از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

به گفته عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم‌اکنون 6 هزار و 994 نفر از فعالان قرآنی، بیمه شده‌اند. این آمار در حالی از سوی معاون قرآنی وزیر گفته شد که هم‌اکنون روند صدور بیمه برای فعالان قرآنی متوقف شده است و فقهی‌زاده دلیل آن را مشکلات اقتصادی می‌داند.

این اولین‌بار نیست که روند صدور بیمه فعالان قرآنی با اختلال مواجه می‌شود. شهریورماه سال 1392 نیز بیمه فعالان قرآنی برای کسانی که قصد عضویت در آن را داشتند، قطع و از عضویت جدید جلوگیری شد. در سال 1393 و در دوران علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یک‌مرتبه این روند تا تأسیس صندوق مجزا متوقف شد.

فقهی‌زاده روز گذشته در جمع فعالان قرآنی یاسوج اعلام کرد که علت اصلی توقف روند صدور بیمه، مشکلات مالی است و این در حالی است که او در بخش دیگری از سخنانش به تخصیص "یک‌میلیارد تومان" بن‌ِ خرید به فعالان قرآنی اشاره کرده و گفته است: در بیست‌و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن، یک‌میلیارد بن خرید کالا به فعالان قرآنی اختصاص یافت.

متأسفانه فقط فعالان قرآنی نیستند که بیمه آنها دچار مشکل شده است و  اقشار دیگری هم در این گروه قرار گرفته‌اند که البته اتحادیه‌‌های آنها از طریق مجلس شورای اسلامی، نسبت به تصویب بیمه اقداماتی داشته‌اند اما فعالان قرآنی در این بین مهجور واقع شده‌اند و کسی به فکر حمایت از آنها نیست. 

پرداخت 100 میلیون تومان حق بیمه در ماه

موضوع بیمه فعالان قرآنی و مسکوت ماندش یکی از مهم‌ترین مطالبه‌های مؤسسات قرآنی در این روزها است، به‌طوری که در صد‌وچهارمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که 12 آبان‌‌ماه سال جاری برگزار شد؛ حجت‌الاسلام "علی‌رضا شاهسونی"، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت "بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)" با اشاره به مشکلات مؤسسات قرآنی گفت: اولین مشکل مؤسسات قرآنی، بحث بیمه است که همچنان در ابهام قرار دارد و کمر مؤسسات را شکسته است. معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد زمانی در قالب بیمه هنرمندان تعدادی از فعالان قرآنی را بیمه کرد اما بعد از مدتی که با روند کاهش مواجه شد به یکباره مسکوت ماند.

شاهسونی با طرح این سؤال که چرا بحث بیمه فعالان قرآنی یکبار برای همیشه برطرف نمی‌شود، گفت: بیمه‌ای که در گذشته برای فعالان قرآنی در نظر گرفته شده بود بیمه هنرمندان بود که بسیاری از مزایای بیمه اجباری و بیمه درمان را نداشت. در حال حاضر برای بیمه کردن هر کدام از فعالان قرآنی همکار در مؤسسه باید ماهانه 520 هزار تومان حق بیمه پرداخت کنیم که مجموعاً به مبلغی بالغ بر 100 میلیون تومان در ماه می‌رسد. مؤسسات دیگر نیز به‌همین صورتند، همه اینها در حالی است که به راحتی می توان آن را حل کرد.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین