عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۵۵۶۴
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
رییس سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن در نشست خبری تشریح کرد:
معاف رییس سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن از برپایی این نمایشگاه از ۱۲ الی۲۶ فروردین ماه خبرداد وگفت:۴۹ کمیته و بخش در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن برنامه های ویژه ای را تدارک دیده اند.

عقیق: نشست خبری سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم صبح امروز دوشنبه ۲۲ اسفند ماه با حضور علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد.

معاف با اشاره به سی امین دوره برپایی این نمایشگاه گفت: این رشد و بالندگی و استمرار و تداوم در برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در نظام جمهوری اسلامی جای تبریک دارد. دولت‌های مختلف زحمت برپایی و رشد این نمایشگاه را کشیده و امسال باشکوه و استقبال مردم از ۱۲ الی ۲۶ فروردین ماه در مصلی امام خمینی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به مصوبه شورای سیاست گذاری گفت: ساعت برپایی این نمایشگاه از ۱۷ الی یک بامداد خواهد بود که این ساعت در شب‌های قدر تا ساعت ۲۲ انجام می‌شود.

برپایی مراسم تکریم خادمان با حضور رئیس جمهور

معاف با اشاره به حضور رئیس جمهور در مراسم تجلیل از خادمان قرآنی گفت: در حال حاضر امسال نیز برنامه تکریم و تجلیل از خادمان قرآنی در ۸ حوزه تخصصی برپا می‌شود. شعار این دوره نمایشگاه یکی از بخش‌های مهمی است که امسال باعث مفهومی و محتوایی و جوانانه تر و جذاب‌تر شدن بخش‌های مختلف خواهد شد. شعار «می خوانمت» بخشی از شعار امسال است که بر اساس آن ۳۰ قطعه محتوایی برای تبلیغات شهری نیز در نظر گرفته شده است. بر این اساس می خوانمت تا آرامش بگیرم و از اضطراب دوری کنم، می خوانمت تا قوی‌تر بمانم و از این دست موارد در آن سی گزاره محتوایی گنجانده شده است.

ابلاغ مأموریت و تکلیف به وزارتخانه‌ها در خصوص برپایی نمایشگاه قرآن

وی با اشاره به سازمان صدا و سیما، شبکه قرآن و معارف سیما، شهرداری تهران، سازمان زیباسازی، سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان نهادهای مشارکت کننده در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: امسال حداکثر همراهی و همدلی و هم افزایی بین دستگاهی انجام شده است. ما امسال در نسبت با قرآن مأموریت و تکلیف تمام وزارتخانه‌ها را تصویب و به آنها ابلاغ کرده ایم. کلیت وظایف هر وزارتخانه در خصوص نمایشگاه قرآن را به آنها ابلاغ خواهیم کرد.

افزایش وسعت فضای نمایشگاهی / توجه ویژه این دوره از نمایشگاه به دختران و بانوان

وی با اعلام اینکه نمایشگاه قرآن باید خدمات محور باشد، گفت: نمایشگاه سیاحت و تفرج محور بوده و بخش‌هایی که مردم سال گذشته بیشتر پسندیدند امسال رونق بیشتری خواهد داشت. تاکنون ۷۵ هزار متر مربع برای فضای نمایشگاهی در مصلی مدنظر قرار گرفته است.

وی باتاکید بر رویکردهای سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن گفت: امسال بخش کودک و نوجوان که باغ آیات نام داشت توسعه سه برابری دارد، همچنین بخش نوجوان که ویژه و مختص دهه هشتادی هاست توسعه کمی دو برابری ایجاد شده است. توجه به بانوان و دختران در بخش خانواده نیز مورد اهمیت قرار داده شده، یکی از وظایف دولت و همچنین با توجه به شرایط روز جامعه موضوعات ویژه دختران و بانوان خواهد بود. بر همین اساساز آنجایی که بحث پیرامون عفاف و حجاب در جامعه با دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد در بخش خانواده گروه‌های سرود دختران و نمایش‌هایی مختص بانوان آن را اداره خواهند کرد.

دعوت از وزرای فرهنگ و اوقاف ۷ کشور

معاف با بیان بخش بین الملل گفت: ما هر ساله در تلاشیم جنبه بین المللی نمایشگاه را پررنگ‌تر کنیم که عنوان بین المللی آن واقعاً صادق باشد. با ۲۱ رایزن فرهنگی تاکنون جلسه گذاشته و از وزرای خارجه و مؤسسات قرآنی دیگر کشورها دعوت کردیم تاکنون رایزنان فرهنگی ۲۲ کشور و وزرای فرهنگ و اوقاف ۷ کشور جهت بازدید از نمایشگاه اعلام آمادگی کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نمایشگاه سی ام، چهل و نه کمیته و بخش دارد که در بخش تبلیغات و اطلاع رسانی ۳۰ قطعه محتوایی با شعار می خوانمت پخش خواهد شد همچنین در صفحه اصلی شبکه تلوبیون ۷ ساعت پخش زنده از فضای نمایشگاه خواهیم داشت. در پلتفرم‌های مختلف نیز این امر رقم خواهد خورد.

ایجاد نمایشگاه‌های قرآن در استان‌ها

معاف گفت: وزارت ارشاد در ایام ماه مبارک و بعد از آن ۳۰ نمایشگاه استانی و ۷ نمایشگاه خارجی را تا پایان سال ۱۴۰۲ تدارک دیده است. سیاست گذاری نمایشگاه‌های قرآنی در معاونت قرآن انجام شده ودر حال حاضر در مشهد و اصفهان همزمان با نمایشگاه بین المللی قرآن نمایشگاهی دایر خواهد شد و ۷ نمایشگاه با رایزن‌های فرهنگی کشورها هماهنگ شده است.

رونمایی از مرکز ملی ترجمه

وی با اشاره به بخش‌های مختلف نمایشگاه ادامه داد: بخش ترجمه قرآن کریم امسال در نمایشگاه با رونمایی از مرکز ملی ترجمه با حضور وزیر ارشاد، ایجاد خواهد شد. ما مانند مرکز طبع و نشر قرآن به یک مرکز ترجمه نیاز داریم در این مرکز آخرین ترجمه‌های قرآنی به ۱۰۸ زبان رونمایی خواهد شد.

ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی

معاف با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ نهج البلاغه خوانی از دیگر سیاست‌های نمایشگاه خواهد بود، گفت: پویش جلسات خانگی به همت جامعه قرآنی عصر از دیگر بخش‌های نمایشگاه است که باید آن را رونق ببخشیم.

رونق بخش نوجوان

وی با بیان اینکه مسابقات رمضان همراه با بازی‌های رایانه‌ای و مهارت و استعدادیابی و سرگرمی برای جذب مخاطب نوجوان همراه خواهد بود، گفت: بخش مشاوره نمایشگاه با حضور ۵۰ روانشناس متخصص در ۱۱ حوزه فردی به ارائه خدمات خواهد پرداخت. در حال حاضر ۷۸۰ استاد روانشناسی عضو انجام مشاوران قرآنی هستند که این انجمن به ثبت رسیده است.

رایزنی با شهرداری تهران در خصوص افزایش ساعات مترو

معاف در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص خدمات ارائه شده در طول زمان برپایی نمایشگاه به خانواده و رفاه و سهولت دسترسی آنان به فضای مصلی گفت: با جلسه‌ای که هفته گذشته با شهرداری تهران و اتوبوسرانی داشته ایم دعده هایی به ما داده اند و هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته است. علاوه بر حوزه رفت و آمد نیز بسته‌های افطاری ساده هر شب توزیع خواهد شد که برخی از شب‌ها با تعداد ۵ هزار بسته و شب‌های ثدر تا ۱۵ هزار بسته برای خانواده‌ها تدارک دیده شده است. خانواده‌ها رونق بخش نمایشگاه قرآن هستند. در نظر سنجی که سال گذشته از خانواده انجام شد رونق بخش عفاف و حجاب و برنامه‌هایی ویژه کودک و نوجوان از بیشترین درخواست‌هایی بود که خانواده‌ها آن را ابراز داشتند.

توجه ویژه اولی به حجاب اولی و روزه اولی‌ها / طرح دوخت چادر رایگان

معاف ادامه داد: بخش صنایع دستی، نشر مکتوب، بخش نغمات محلی در زمان افطار برای مردم خواهد داشت. توجه ویژه به حجاب اولی‌ها و هدیه به آنان به همراه طرح دوخت رایگان چادر، جشن تکلیف دختران روزه اولی از دیگر برنامه‌های مطرح در حوزه عفاف و حجاب است.

وی با تاکید بر اینکه در این دوره میزبان اندیشکده ها و شتابنده هایو فعالان حوزه دانش بنیان خواهیم بود، گفت: امسال سنت‌های رمضانی اقوام ایرانی در حیاط مصلی به نمایش گذاشته می‌شود.

برپایی نشست‌هایی برای گفتمان سازی حکمرانی قرآنی

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن ادامه داد: نشست‌هایی برای گفتمان سازی حکمرانی قرآنی تدارک دیده شده که در آنها در خصوص کارایی و کارآمدی حکومت صحبت خواهند کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین