۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۴ : ۰۴
عقیق: قرار گرفتن در ایام غدیر، بزرگترین عید اسلامی بهترین فرصت و بهانه برای پرداختن به سکانسهای زیبای سبک زندگی علوی است؛ چرا که معرفی امام علی (ع) در روز غدیر به منصب امامت دارای پیام و درسهای فراوانی است. یکی از درسهای مهم روز غدیر معرفی بهترین و زیباترین اسوه و الگوی زندگی بعد از پیامبر خوبیهاست، از این رو سزاوار است، بعد از اعتقاد تام به امامت و ولایت مولای متقیان، سبک زندگی ایشان را در تمام ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در زندگی فردی و اجتماعی پیادهسازی کرد. چنانکه این مطلب میتواند ترجمان برخی از آیات الهی نیز باشد: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم»؛(۱) اى کسانى که ایمان آوردهاید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر (اوصیاى پیامبر) را!..
سکانس اول: امام علی (ع) زیباترین الگوی بندگی
امام علی (ع) اسوه تمام نمای عبودیت و بندگی حق تعالی است. کما اینکه شهادت ایشان در محراب عبادت به خوبی گویای این مطلب است. منابع اسلامی زیباییهای بندگی و خاکساری ایشان را به درگاه حق تعالی بارها نقل کردهاند. اطاعتپذیری و تعهد به آموزههای وحیانی در روح و جان امام علی (ع) نهادینه شده بود. چرا که ایشان اولین مردی بود که بعد از نزول وحی و بعد از پیامبراکرم (ص) تابع و تسلیم فرامین الهی شده بود.(۲)
نگاه معرفتی و شناختی امام علی (ع) به ایزد یکتا و بندگی او موجب شده بود که رنگ بندگیشان ویژگیهای ممتاز و خاصی داشته باشد. به طوری که باری تعالی را نه به جهت رسیدن به بهشت و نه از ترس عبادت میکرد: «إِلَهِی مَا عَبَدْتُکَ خَوْفاً مِنْ عِقَابِکَ وَ لَا طَمَعاً فِی ثَوَابِکَ وَ لَکِنْ وَجَدْتُکَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُکَ»؛ (خدایا) تو را به طمع بهشتت و از هراس دوزخت عبادت نمىکنم، لیکن تو را شایسته پرستش یافتم و از این رو به عبادتت پرداختم.
سکانس دوم: امام علی (ع) الگوی عملی زندگی اسلامی
گاهی اوقات برخی انسانها در مقام اصلاح جامعه و تربیت دینی و اخلاقی دیگران تنها نقش بلندگو را بازی میکنند. به طوری که پیامهای نیک هیچ گونه نمود عینی و عملی در زندگی آنها ندارد. این چنین افرادی را خدای متعال این چنین مورد نکوهش قرار میدهد: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ؛ کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ»؛(۳) اى کسانى که ایمان آورده اید! چرا سخنى مىگویید که عمل نمىکنید؟ نزد خدا بسیار موجب خشم است که سخنى بگویید که عمل نمىکنید! این در حالی است که حضرت (ع) وضعیت خود را در خصوص تعهد و پایبندی به فرامین الهی این چنین بیان میفرمایند: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّکُمْ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُکُمْ إِلَیْهَا وَ لَا أَنْهَاکُمْ عَنْ مَعْصِیَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَکُمْ عَنْهَا»(۴)؛ اى مردم! سوگند به خدا من شما را به هیچ طاعتى وادار نمىکنم مگر آنکه پیش از آن خود، عمل کردهام و از معصیتى شما را باز نمى دارم جز آنکه پیش از آن، ترک گفتهام.
سکانس سوم: امام علی (ع) اسوه اخلاق عملی در منزل
زندگی و ابعاد تربیتی و دینی امام علی (ع) تنها در بعد فردی و زندگی عبادی ایشان خلاصه نمیشود. چرا که ایشان اخلاق عملی و اسلامی را در محیط خانواده نیز به منصه ظهور رسانیده و درسهای ارزندهای را برای مدیریت و اداره منزل به همگان آموزش دادهاند. به طور مثال در خصوص سیره و توجه ایشان به کمکرسانی به همسر گرامی خود در منزل این چنین نقل شده است: «کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ یَحْتَطِبُ وَ یَسْتَقِی وَ یَکْنُسُ وَ کَانَتْ فَاطِمَةُ سَلَامُ اللَّهِ عَلَیْهَا تَطْحَنُ وَ تَعْجِنُ وَ تَخْبِزُ»(۵)؛ حضرت امیر(ع) هیزم تهیه میکرد و از چاه آب برای منزل میآورد و جاروب میکرد و حضرت فاطمه (س) نیز گندم را آرد و خمیر میکرد و نان میپخت.
پینوشتها:
۱- سوره مبارکه نساء، آیه ۵۹.
۲- ابن شهر آشوب، مناقب آل أبیطالب، ۱۳۷۹ق، ج۲، ص۶.
۳- سوره مبارکه صف، آیات۲و۳.
۴- نهجالبلاغه، ص۲۵۰.
۵- الکافی، ج۵، ص۸۶، ح۱.